Gå til innhold

Asperger forsvinner som diagnose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

 I 2013 ble den fjernet fra DSM-V, og erstattet med en større sekkebetegnelse: autismespekterforstyrrelser. Siste nytt er at ICD-11 endelig er tilgjengelig etter mange års arbeid, og den samme forandringen har skjedd også her. Dette vil si at Asperger syndrom ikke fikk leve lenge som en egen diagnose.

https://autismenyheter.no/asperger-syndrom-en-kortlivet-men-viktig-diagnose/
 

Sitat

 

Likevel vil jeg si at det å innføre Asperger syndrom som egen diagnose var et sjakktrekk. Det gav en mulighet for å gi en autismespekterdiagnose til folk som rettmessig skulle hatt det, men som falt utenfor den altfor snevre forståelsen av autisme som hadde vært gjeldende tidligere.

Dette er mennesker som tidligere i stor grad enten har vært nærmest usynlige og som ikke har fått noen hjelp i det hele tatt, eller som har blitt feildiagnostisert og fått feil hjelp og feil medisinering. Begge deler er alvorlig.

Uten Asperger som egen diagnose hadde jeg antakelig ikke fått min autismediagnose. Dette gjelder nok for flere andre også. Noe av grunnen er at forståelsen av autisme som et spekter fremdeles ikke er gjengs kunnskap. Dette gjelder i samfunnet generelt, men også innad i helsevesenet.

Den største frykten jeg har når diagnosen nå forsvinner er at flere som fremstår lignende som det jeg gjør ikke får den diagnosen de skal ha. Derfor er det ekstremt viktig at helsevesenet er klar over hvor enormt stort autismespekteret er, og hvor ulikt det kan se ut fra person til person.

Særlig er det viktig å være klar over at det stereotype bildet av aspergeren som hvit mann som pugger togtabeller ikke er dekkende for svært mange av oss. Mange jenter og kvinner er for eksempel blitt oversett og har fått sin diagnose alt for sent, eller ikke i det hele tatt.

 

Anonymkode: 0280d...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 I 2013 ble den fjernet fra DSM-V, og erstattet med en større sekkebetegnelse: autismespekterforstyrrelser. Siste nytt er at ICD-11 endelig er tilgjengelig etter mange års arbeid, og den samme forandringen har skjedd også her. Dette vil si at Asperger syndrom ikke fikk leve lenge som en egen diagnose.

https://autismenyheter.no/asperger-syndrom-en-kortlivet-men-viktig-diagnose/
 

 

Anonymkode: 0280d...75f

Ok det var greit å vite. Husker jeg stusset over de derre "lærte du språk sent eller ikke" greia, jeg gir F i det jeg vil ha diagnose for mine plager Idag, hvilke plager jeg evt hadde for 30 år siden gir jeg F i. Men de nektet meg diagnosen pga det. patetisk system, bra de kvittet seg med det. Når eksperter tar store avgjørende beslutninger som påvirker menneskers liv, baser på svada vås uten faglig hold, så er det uakseptabelt imho.

Anonymkode: 48df2...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har snakker noen år om at Asperger diagnosen skal vekk. Selv om AS går inn under Autismespekterforstyrrelse, så fortsetter de å utrede AS.  Det var hvis en person, vet ikke om det var her på forumet , men han  lurte på om han mistet trygden, når AS diagnosen forsvant ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok det var greit å vite. Husker jeg stusset over de derre "lærte du språk sent eller ikke" greia, jeg gir F i det jeg vil ha diagnose for mine plager Idag, hvilke plager jeg evt hadde for 30 år siden gir jeg F i.

Men språkproblemer som barn avgjør ikke om det er aspergers eller ikke.

Anonymkode: 0280d...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men språkproblemer som barn avgjør ikke om det er aspergers eller ikke.

Anonymkode: 0280d...75f

F84.5 Asperger's syndrome

A lack of any clinically significant general delay in spoken or receptive language or cognitive development. Diagnosis requires that single words should have developed by two years of age or earlier and that communicative phrases be used by three years of age or earlier. 

http://www.who.int/classifications/icd/en/GRNBOOK.pdf

 

 

Anonymkode: 48df2...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

F84.5 Asperger's syndrome

A lack of any clinically significant general delay in spoken or receptive language or cognitive development. Diagnosis requires that single words should have developed by two years of age or earlier and that communicative phrases be used by three years of age or earlier. 

http://www.who.int/classifications/icd/en/GRNBOOK.pdf

 

 

Anonymkode: 48df2...8ba

Det avgjør om det dreier seg om AS eller autisme.

Anonymkode: 0dc52...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det avgjør om det dreier seg om AS eller autisme.

Anonymkode: 0dc52...7fe

Vel, begrenset hvor deltaljert jeg kan gå, men du får stole på meg når jeg sier, de nektet å gi meg diagnosen uten å finne ut av språk, da ble jeg "frisk", etter å ha funnet ut av språk, ble jeg "Asperger". Dvs, dersom de aldri hadde funnet ut av språket mitt, ville jeg aldri blitt "syk" da ville jeg blitt "frisk" for evig tid :)  

Mulig det var feilpraksisering hos dem, de virka som noen suppehuer, jeg kan bare dele min erfaring. Når de ikke kunne sette asperger, satte de frisk, ikke autist. For meg ihvertfall.

Anonymkode: 48df2...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, begrenset hvor deltaljert jeg kan gå, men du får stole på meg når jeg sier, de nektet å gi meg diagnosen uten å finne ut av språk, da ble jeg "frisk", etter å ha funnet ut av språk, ble jeg "Asperger". Dvs, dersom de aldri hadde funnet ut av språket mitt, ville jeg aldri blitt "syk" da ville jeg blitt "frisk" for evig tid :)  

Mulig det var feilpraksisering hos dem, de virka som noen suppehuer, jeg kan bare dele min erfaring. Når de ikke kunne sette asperger, satte de frisk, ikke autist. For meg ihvertfall.

Anonymkode: 48df2...8ba

Det kan være de ikke kunne sette diagnose hvis de ikke fikk snakke med foreldre eller foresatte. Det er et krav.

Anonymkode: 0dc52...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg kjenner en om fikk AS-diagnose uten samtale med foreldre, men det er noen år siden nå.

Hvorfor i granskauen skal de fjerne bp2??? Det er en diagnose jeg føler stemmer på en prikk for meg... Skal de lage en kjempesekk på slike diagnoser og? Kalle det bipolar spektrum eller noe slikt? Det blir jo å undergrave en diagnose mange med meg helt sikkert kjenner seg igjen i. Skal vi i verste fall ut av systemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, FjellOgDalar said:

Jeg kjenner en om fikk AS-diagnose uten samtale med foreldre, men det er noen år siden nå.

Det var sikkert hos en privat utreder hvor de ikke er så nøye på det.

Det er viktig å avklare dette med foreldre for å avklare språkproblemer som barn (for mulig å skille mellom autisme og asperger), og om en i det hele tatt hadde problemer som barn (hvis ikke, dreider det seg trolig om personlighetsforstyrrelse, ikke as).

Anonymkode: 6b426...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FjellOgDalar
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var sikkert hos en privat utreder hvor de ikke er så nøye på det.

Det er viktig å avklare dette med foreldre for å avklare språkproblemer som barn (for mulig å skille mellom autisme og asperger), og om en i det hele tatt hadde problemer som barn (hvis ikke, dreider det seg trolig om personlighetsforstyrrelse, ikke as).

Anonymkode: 6b426...c10

Det ble gjort offentlig ved nevropsyk.. poliklinikk. Var vel for åtte år siden eller noe sllikt.. Må si at jeg kjenner vedk. relativt godt, og har ikke inntrykkk av pf eller annet. Leser jeg om as, fler jeg at jeg leser om vedkommende.. Men jeg er ikke kvalifisert til å stille diagnoser. Denne personener den hen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
På 23.6.2018 den 15.55, AnonymBruker skrev:

 I 2013 ble den fjernet fra DSM-V, og erstattet med en større sekkebetegnelse: autismespekterforstyrrelser. Siste nytt er at ICD-11 endelig er tilgjengelig etter mange års arbeid, og den samme forandringen har skjedd også her. Dette vil si at Asperger syndrom ikke fikk leve lenge som en egen diagnose.

https://autismenyheter.no/asperger-syndrom-en-kortlivet-men-viktig-diagnose/
 

 

Anonymkode: 0280d...75f

Hei!

Jeg tror noe av grunnen til at dette skjer, er fordi terskelen for å sette en autismediagnose tidvis er blitt så lav.

Man ser at mange som har fått diagnosen asperger, ikke har slitt i barndommen med sin annerledeshet, problemene de har, som i voksen alder kan stemme med asperger, har på en måte oppstått senere, og da tror ikke jeg heller det dreier seg om en autismespekterforstyrrelse.

Har man autisme, vil man få en autismediagnose fortsatt, og kanskje blir det positive nå, at autisme ikke så lett forveksles med andre psykiske lidelser. Riktig diagnose er jo det viktigste, ikke hva den heter.

Det er jo litt leit for alle de som identifiserer seg som aspergere, men for min del, blir det kanskje lettere, slipper fundere på forskjellene på HFA og asperger. 

Om det kan være økonomiske aspekter ved fjerningen av diagnosen, vet jeg ikke.

Uansett vil nok utredere, seg i mellom, bruke diagnosen asperger fortsatt, så det blir nok bare det på papiret som endres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...