Gå til innhold

Utøya overlevende sendes på sosialen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.tv2.no/nyheter/9935778/

 

Men, noe jeg stusset over, hu frøkena klokken 6.35 i videon (som forøvrig virker litt satt ut og mumler noe tvetydige greier som kan tolkes litt nedlatende...?)  , sier at etterhvert kan hun jo begynne i et tiltak, og få tiltakspenger, siden sosialstønaden er så lav.

Men tiltakspenger er jo penger som skal dekke merutgiftene til tiltaket, altså utgifter hun ikke har idag, og om hun får mer enn merutgiftene, så fører det bare til trekk i sosialstønaden, f.eks søker du bostøtte og får 2k mer i måneden, får du 2k mindre på sosialen, så du får jo ikke mer å rutte av selv om du får mer penger fra andre steder. Eller misforstår jeg noe her ?

 

Kanskje bra noen "verdige" folk settes på sosialstønad, så en får fokus på den umenneskelige behandlingen sosialklienter får, og alle spydige kommentarer om at sosialklienter bare er late folk.Forskning viser at de fleste langtids sosialklienter er sykere, enn de som er uføretrygdede fordi de er for syke til å jobbe. Så hvorfor en skal måtte selge alt en eier før en har krav på ytelse når en er sykere enn uføre, og ikke klarer få seg jobb, før en kvalifiserer for den latterlige lave summen på 10'000 i måneden. Er helt sinnsykt. Ingen andre grupper i samfunnet ville akseptert dette, men det foregår fordi sosialklientene er svake og syke og kan ikke kjempe for seg selv, og alle gir F, så bra det blir litt fokus så kanskje folk ser hva som skjer her. Hun sier hun vil ut i arbeidslivet ikke ut i trygd, hva tror dere hun sier etter noen år på sosialen med å tjene (-) 100'000 i året ? og bli hetset og hånet av alle rundt seg ?

Bør vi sende utøya overlevende og andre syke mennesker, på 'søppelplukkings' (uten lønn), fordi de er late slasker som må "komme seg opp om morran" ? Eller bør vi gi de som sliter med å komme seg i arbeidslivet et verdig liv ? Kjør debatt !

Anonymkode: b4f0b...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

https://www.tv2.no/nyheter/9935778/

 

Men, noe jeg stusset over, hu frøkena klokken 6.35 i videon (som forøvrig virker litt satt ut og mumler noe tvetydige greier som kan tolkes litt nedlatende...?)  , sier at etterhvert kan hun jo begynne i et tiltak, og få tiltakspenger, siden sosialstønaden er så lav.

Men tiltakspenger er jo penger som skal dekke merutgiftene til tiltaket, altså utgifter hun ikke har idag, og om hun får mer enn merutgiftene, så fører det bare til trekk i sosialstønaden, f.eks søker du bostøtte og får 2k mer i måneden, får du 2k mindre på sosialen, så du får jo ikke mer å rutte av selv om du får mer penger fra andre steder. Eller misforstår jeg noe her ?

 

Kanskje bra noen "verdige" folk settes på sosialstønad, så en får fokus på den umenneskelige behandlingen sosialklienter får, og alle spydige kommentarer om at sosialklienter bare er late folk.Forskning viser at de fleste langtids sosialklienter er sykere, enn de som er uføretrygdede fordi de er for syke til å jobbe. Så hvorfor en skal måtte selge alt en eier før en har krav på ytelse når en er sykere enn uføre, og ikke klarer få seg jobb, før en kvalifiserer for den latterlige lave summen på 10'000 i måneden. Er helt sinnsykt. Ingen andre grupper i samfunnet ville akseptert dette, men det foregår fordi sosialklientene er svake og syke og kan ikke kjempe for seg selv, og alle gir F, så bra det blir litt fokus så kanskje folk ser hva som skjer her. Hun sier hun vil ut i arbeidslivet ikke ut i trygd, hva tror dere hun sier etter noen år på sosialen med å tjene (-) 100'000 i året ? og bli hetset og hånet av alle rundt seg ?

Bør vi sende utøya overlevende og andre syke mennesker, på 'søppelplukkings' (uten lønn), fordi de er late slasker som må "komme seg opp om morran" ? Eller bør vi gi de som sliter med å komme seg i arbeidslivet et verdig liv ? Kjør debatt !

Anonymkode: b4f0b...495

Jeg tenker at omleggingen til AAP (som nå er strammet ytterligere inn) er en katastrofe. Det gamle systemet med attføringspenger, rehabiliteringspenger og tidsbegrenset uførestønad var bedre. Sosialstønad er vel meningen en bare skal gå på i en begrenset periode?

Anonymkode: 25cf4...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg havnet selv på sosialen ett år før jeg fikk ufør. Sånn er det for de fleste. Ideelt? Neppe, men dette har foregått i mange år.

Værre er det jo for de som aldri får overgang til fast ytelse. Men ser man bort fra at hun var utøya overlevende, så er dette ganske vanlig NAV praksis. Jeg antar att hun ganske lett hadde fått uføretrygd, med PTSD og fysiske skavanker etter ett grusomt terror-anslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg antar att hun ganske lett hadde fått uføretrygd, med PTSD og fysiske skavanker etter ett grusomt terror-anslag.

Ja ville hun hatt trygd hadde hun nok hatt det nå, men hun som de fleste andre sier "jeg vil ikke ha uføretrygd", det er jo fritt frem for uføretrygdede å jobbe, så hvorfor syke individer som ikke klarer jobbe ikke sier at de vil ha trygd skjønner jeg ikke? Det er jo ren fordel for syke individer som ikke får seg en jobb, og det er fritt frem å jobbe etterpå heltid eller fulltid selv om du er uføretrygdet. Ren fordel, null ulempe, sammenlignet med f.eks soasialen.

Hvorfor sier alle slikt? Er det fordi en er redd at nav vil tro en er trygdesvindler/lat om en sier at en vil ha trygd før det har gått 10 år lizzom  ?

Har lagt merke til det på forum (som dette her også), alle som søker uføretrygd sier at de ikke ville ha uføretrygd. Den logikken ser jeg bare ikke, men jeg har autisme så sikkert bare jeg som misforstår noe vesentlig

 

Merkelig system ...

Anonymkode: b4f0b...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutes ago, AnonymBruker said:

Ja ville hun hatt trygd hadde hun nok hatt det nå, men hun som de fleste andre sier "jeg vil ikke ha uføretrygd", det er jo fritt frem for uføretrygdede å jobbe, så hvorfor syke individer som ikke klarer jobbe ikke sier at de vil ha trygd skjønner jeg ikke? Det er jo ren fordel for syke individer som ikke får seg en jobb, og det er fritt frem å jobbe etterpå heltid eller fulltid selv om du er uføretrygdet. Ren fordel, null ulempe, sammenlignet med f.eks soasialen.

Hvorfor sier alle slikt? Er det fordi en er redd at nav vil tro en er trygdesvindler/lat om en sier at en vil ha trygd før det har gått 10 år lizzom  ?

Har lagt merke til det på forum (som dette her også), alle som søker uføretrygd sier at de ikke ville ha uføretrygd. Den logikken ser jeg bare ikke, men jeg har autisme så sikkert bare jeg som misforstår noe vesentlig

 

Merkelig system ...

Anonymkode: b4f0b...495

Antar de fleste vil jobbe så de så de kan forsørge seg selv og ikke bli sett på som tygdeslask. Det gir sikkert også bedre livskvalitet.

Hadde hun vært taktisk smart hadde hun søkt om uføre, prøvde å jobbe ved siden av, og hvis det hadde fungert fulltid kan hun si fra seg trygden.

Men hva vet jeg.

Det er mye rart i våre dager.

Anonymkode: 25cf4...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns også det er noe med systemet som ikke er bra. Har selv en voksen ungdom boende hjemme som ikke har egne penger , skole eller jobb pga psykisk lidelse. Fordi hun er tyve år faller hun nå plutselig mellom to stoler og de er usikre i sine råd. Hele NAVsystemet er komplisert og ting går veldig seint. Jeg så dette innslaget om henne fra Utøya i går og er enig i at det er uverdig. De spurte om de ikke kunne gi henne særbehandling fordi hun var et offer for det som skjedde på Utøya. Spørsmålet er om det er rett ? 

Anonymkode: c748c...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg syns også det er noe med systemet som ikke er bra. Har selv en voksen ungdom boende hjemme som ikke har egne penger , skole eller jobb pga psykisk lidelse. Fordi hun er tyve år faller hun nå plutselig mellom to stoler og de er usikre i sine råd. Hele NAVsystemet er komplisert og ting går veldig seint. Jeg så dette innslaget om henne fra Utøya i går og er enig i at det er uverdig. De spurte om de ikke kunne gi henne særbehandling fordi hun var et offer for det som skjedde på Utøya. Spørsmålet er om det er rett ? 

Anonymkode: c748c...316

Nei, det er ikke rett å gi særbehandling. Men hele systemet er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg vet ikke. Selv ressursterke mennesker klarer ikke å stoppe politiketene i dag. Det bare må bli en veldig blåmandag for fremtiden. Men man skylder seg selv å stå opp for seg selv er min overbevisning. Men særlig i kommune driver man mye rart tror jeg. Virker som man satser på inntekter fra gitte kommunale lå til innbyggerne i fremtiden. Rar utvikling tror jeg mange opplever. Så mange synes man driver med mye rart. Kommunene skyver mye problemene foran seg og befolkningen lider for alvor så mange av de man ser i gater og stredet er mitt inntrykk.Vi har ikke alle hatt det samme gresk og utmerkede livet selv om vi har bodd i vesten aldri så mye. Noe ikke alle forstår. Men ting tar alltid tid synes jeg. Vi er nok ikke like nei. Alt er ikke bare å være et lite menneske i en urolig verden. Mange ser ikke seg selv særlig tydelig tror jeg. Spesielt mennesker som kommer med ufine kommentarer til andre. Alt er ikke bare å lå overnatta få rett i alt etter mitt syn. Alle synes vi best om vårt i livet. Slik er hjernen skrudd sammen i utgangspunktet tror jeg.  Det gjelder å ta godt vare på de ressursene man fremdeles har i livet. Fokus er bare kroner og rører i dag og mye og de som bestemmer vil stadig ha det slik. Men bunnen kan falle ut av alt.og det har oftest ikke med en selv å gjøre tror jeg. Man bør tenke seg mange ganger om før man går inn i ting i dag Helt klart. Kan bli for mye krenkelser også. Alle mennesker er suverene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Alt er ikke bare å lå overmakta få rett i alt mener jeg. Man må være kritisk. Vi har ikke alle hatt det gresslig utmerkede livet selv om vi er oppvokst i vesten mener jeg. Men personlig håper jeg ikke at hippietiden er på vei tilbake med fri familie og det hele. Men forstår veldig godt at barna bør hjemme så lenge de får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Ikke for å på noen måte underdrive det utøya ofrene gjennomgikk. Men det er altså mennesker som har blitt utsatt for grov vold, drap av familie osv, som nesten ikke får hjelp i det hele tatt. Som må slite år inn og år ut. Gjerningsmenn med utallige volds-dommer, som får true å trakkassere kvinner i årevis. Kvinner som må bo på hemmlig adresse osv.

 

Alt i alt så er det ett dårlig system for alle voldsofre. Men de fra utøya kan iallfall være sikker på att de ikke treffer Breivik på gata....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Alt handler om penger i dag. Det blir bare tydeligere og tydeligere i alt omkring oss dessverre. Jeg håper bare at alle unge som har vært utsatt for sånne ting får all mulig hjelp som finnes kan av oss alle som representanter for storsamfunnet. Men dessverre alt handler nå om penger virker det som.Håper iallefall politikere tenker spesielt på Utøya ofrene. Hele veien.

Men alt er blitt penger av de samme politikere.. Så jeg vet ikke hvordan det vil gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...