Gå til innhold

Hormonelle plager?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Først litt om meg selv: Jeg er straks 34 år gammel og har to barn. Innimellom de to svangerskapene hadde jeg en MA. Siste barn ble født for 4,5 mnd siden og jeg har delammet siden han var 2 mnd. Jeg har måttet bli stimulert med hormoner (Pergotime/Femar) for å bli gravid alle tre ganger. Én gynekolog diagnostiserte meg med en slank variant av PCO, mens en annen sa jeg bare hadde "sløve" eggstokker og derfor ikke hadde eggløsning hver syklus.

Umiddelbart etter første fødsel for 3,5 år siden var jeg i perioder plaget med kvalme, løs mage/diaré, hyppige dobesøk, svimmelhet, tretthet, humørsvingninger, hodepine og overfølsomhet for lukter. Dette var ganske hemmende i dagliglivet, men jeg fikk ikke så mye hjelp hos fastlegen og gikk derfor til akupunktur i håp om at det kunne hjelpe. Det ble gradvis bedre og da jeg 10 mnd etter fødsel fikk første menstruasjon fikk jeg tilbake plagene de syklusene jeg hadde eggløsning (merket dette fordi jeg var så øm i underlivet og spesielt i én eggstokk). Jeg fikk også tilbake plagene da jeg gikk på Pergotime/Femar før sv.skap 2 og 3, og de første ukene av svangerskapene. Da var jeg veldig plaget og var 100% sykemeldt fordi jeg var så dårlig. I dette siste svangerskapet ga det verste seg rundt uke 12, og så kom og gikk plagene i mindre eller større grad resten av tiden, men jeg klarte meg da med en gradert sykemelding.

Nå, etter denne fødselen er jeg også periodevis veldig dårlig med samme plager som før (altså kvalme, løs mage, hyppige dobesøk, svimmelhet, tretthet, hodepine, humørsvingninger, reagerer på lukter). Jeg har fått påvist litt høyt stoffskifte, men ikke så høyt at det skal behandles. En kan jo få noen av de samme symptomene med høyt stoffskifte, men da burde jo plagene være konstante og ikke komme og gå sånn, i følge fastlegen min. Jeg er derfor overbevist om at dette er hormonelt pga. mønsteret i når plagene oppstår, men jeg jo ingen ekspert. Fastlegen min er litt i villrede og vet ikke helt hvor hun skal henvise meg for å finne ut av det, men sier at det kan muligens skyldes hormoner uten at hun heller er ekspert på det. Jeg var hos en gynekolog i forrige uke for å få råd mtp. hormonspiral. Jeg kvier meg veldig for å begynne på dette fordi jeg frykter plagene blir verre. Jeg gikk på Cerazette en liten stund etter første sv.skap, men fikk mye bivirkninger i form av plagene nevnt over. Gynekologen var helt overbevist om at dette "bare" var irritabel tarm, og at det ikke skyldes hormoner for det ga ikke mening at jeg var så plaget nå etter fødsel fordi jeg fortsatt delammer og at kjønnshormonene da er lave. Hun tok ingen blodprøver, men så med ultralyd at slimhinnene i livmor var tynne. Jeg har heller ikke fått målt noen hormonverdier utover stoffskifte hos fastlegen. Det kan godt være jeg har IBS. Jeg reagerer spesielt på kaffe i de dårlige periodene og blir kvalm og må akutt på do, men hvis det er IBS så burde jeg jo reagert på kaffe hver dag, tenker jeg?

Dette ble langt, beklager det, men jeg er nå så plaget av dette og vet ikke helt hva jeg skal gjøre og det går ut over min deltagelse i dagliglivet. Dette skyldes nok også delvis en angst jeg har utviklet pga. plagene, og både angst og stress er nok med på å forsterke symptomene, men tror du at dette kan skyldes hormonell ubalanse/svingninger? 

Anonymkode: 9e5af...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan ikke helt tolke om du har fått dine menstruasjoner tilbake etter siste fødsel? Kan du informere meg om det?

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

*****

Da du stiller spørsmålet til en  gynekolog, så regner jeg med at du med ‘hormoner’ mener kvinnelige kjønnshormoner? Det betyr østrogen og progesteron.

  • I en normal syklus er det stigende verdi av østrogen frem til eggløsning på ca dag 14, og deretter fram til menstruasjon kombinasjon av østrogen og progesteron (som kan gi PMS-symptomer med f.eks. tertthet og humørsvingninger)

  • Under graviditet stiger østrogen og progesteron til det mange dobbelte, men det tåles bra av den gravide

  • Etter fødselen og til syklus kommer i gang igjen er det meget lavt nivå av både østrogen og progesteron, omtrent i nivå med det man ser etter overgangsalderen. Det kan medføre samme symptomer som ses i klimakteriet med tretthet, humørsvingninger, hodepine

  • Cerazette er et kunstig progesteron-liknende hormon, det kan gi mer eller mindre konstante PMS symptomer.

Dine andre symptomer:

Kvalme: forekommer i starten av graviditet og er relatert til svangerskapshormonet HCG

Løs mage, hyppige dobesøk: er ikke relatert til kvinnelige kjønnshormoner, men kan ses ved høyt stoffskifte (som også er en hormonforstyrrelse)

Reaksjon på lukt: forekommer hos noen gravide

Som konklusjon: jeg kan ikke se at det her er et mønster som går igjen. Jeg ser ingen grunn til hormonell utredning. Vi vet at dine kjønnshormoner er lave til syklus kommer i gang.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 hours ago, Mette Moen, Gynekolog said:

*****

Da du stiller spørsmålet til en  gynekolog, så regner jeg med at du med ‘hormoner’ mener kvinnelige kjønnshormoner? Det betyr østrogen og progesteron.

  • I en normal syklus er det stigende verdi av østrogen frem til eggløsning på ca dag 14, og deretter fram til menstruasjon kombinasjon av østrogen og progesteron (som kan gi PMS-symptomer med f.eks. tertthet og humørsvingninger)

  • Under graviditet stiger østrogen og progesteron til det mange dobbelte, men det tåles bra av den gravide

  • Etter fødselen og til syklus kommer i gang igjen er det meget lavt nivå av både østrogen og progesteron, omtrent i nivå med det man ser etter overgangsalderen. Det kan medføre samme symptomer som ses i klimakteriet med tretthet, humørsvingninger, hodepine

  • Cerazette er et kunstig progesteron-liknende hormon, det kan gi mer eller mindre konstante PMS symptomer.

Dine andre symptomer:

Kvalme: forekommer i starten av graviditet og er relatert til svangerskapshormonet HCG

Løs mage, hyppige dobesøk: er ikke relatert til kvinnelige kjønnshormoner, men kan ses ved høyt stoffskifte (som også er en hormonforstyrrelse)

Reaksjon på lukt: forekommer hos noen gravide

Som konklusjon: jeg kan ikke se at det her er et mønster som går igjen. Jeg ser ingen grunn til hormonell utredning. Vi vet at dine kjønnshormoner er lave til syklus kommer i gang.

Vennlig hilsen Mette

Ok, takk for svar. Men du sier ikke med det at jeg gikk på eggløsningsstimulerende. Det at jeg var så eksepsjonelt dårlig under kurene med Pergotime og Femar er da helt tilfeldig?

Anonymkode: 9e5af...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg vet for lite om hvorfor du fikk Pergotime og Femar, hadde du ingen menstruasjoner, hadde du sjeldne menstruasjoner? Jeg gjetter at du da kunne ha PMS i høy grad, da PMS kommer etter eggløsning.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...