Gå til innhold

skjermallergi

Anbefalte innlegg

Gjest skjermarbeider

Jeg har aldri vært allergisk mot noe det jeg vet og jeg er nå midt i førtiåra. I de siste åra har jeg imidlertid fått et rødprikkete utslett i ansiktet og nedover halsen. Jeg kan ikke forstå at det er noe i maten jeg reagerer på og har begynt å lure på om jeg får det av pc-skjermen. Jeg har for ikke lenge siden begynt i en jobb der jeg stadig sitter foran skjermen og utslettet har også blitt mer plagsomt. Det klør ikke, men jeg er vant til å ha god hud og liker naturligvis ikke dette. Utsletta kom etter at jeg begynte å bruke datamaskin og er borte når jeg har ferie fra den. Finnes det noe slikt som skjermallergi? Jeg aner ikke om andre også har hatt lignende erfaringer og vil derfor gjerne høre om det dersom noen har hatt det. Hva skal jeg i tilfelle gjøre? Jeg må jo tjene penger og er glad i jobben min, men den kan umulig utføres uten PC.

Med nysgjerrig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44310-skjermallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Katta

ja, dette må være en form for skjermallergi. jeg har det samme problemet som deg! -helt likt ! venter spent på svar fra lege, og event. andre med samme prob. (31 år)

Hva med å kjøpe en skjerm filter til å sette på datamaskinen????? Vet du kan få tak i en slik åp biltema.koster ca. 129 kr...

Og husk å bruke mye fuktighetskrem når du sitter mye ved maskinen!

Verdt et forsøk..

God bedring

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44310-skjermallergi/#findComment-167052
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære skjermarbeider

Ja, plagene dine skyldes høyst sannsynlig arbeidet ved dataskjerm, men det er ikke egentlig en allergi det dreier seg om selv om plagene til forveksling likner allergiplager. Det er en overømfindtlighet som sannsynligvis kommer av en kombinasjon av stråling fra dataskjermen og statisk elektrisitet. Det høres ut som et godt råd å prøve en skjermbeskytter og å bruke mye fuktighetskrem. Skjermbriller sparer øynene. Det er en fordel å kunne variere arbeidet slik at du ikke sitter ved skjermen hele dagen.

Ellers skulle jeg tro arbeidsmedisinerne vet mer om dette problemet som ikke er helt uvanlig. Kanskje arbeidsgiveren din kan formidle kontakt med yrkesmedisinsk ekspertise - dette er jo en yrkesskade som arbeidsgiver har plikt til å ta alvorlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44310-skjermallergi/#findComment-168701
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...