Gå til innhold

Hjelp! Jeg trenger nytt tastatur!


FjellOgDalar

Anbefalte innlegg

FjellOgDalar

Det er forvirrende det som er der ute. Jeg er glad i tastaturet på thinkpaden min, men trenger et til en stasjonær desktop jeg har. Må være fullsize, ha dedikerte æøå taster, enter bør helst dekke to linjer, baklys er en fordel, trenger ikke være trådløst men gråter ikke over det om det e det ;) ,.kan godt koste litt, for jeg vil gjerne ha det en stund. Når jeg går inn på nettbutikker som komplett - til om med elkjøp, ser jeg bilder av tastaturene uten disse tastene. Er det slik at de ofte bruker et standardbilde som kan forvirre litt, eller er det SÅ vanlig at de tastene ikke er der? Og hva mener de med "unifying nordisk?" Norsk er norsk selvsagt.   Trenger ikke masse gaming-krims krams.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
26 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Det er forvirrende det som er der ute. Jeg er glad i tastaturet på thinkpaden min, men trenger et til en stasjonær desktop jeg har. Må være fullsize, ha dedikerte æøå taster, enter bør helst dekke to linjer, baklys er en fordel, trenger ikke være trådløst men gråter ikke over det om det e det ;) ,.kan godt koste litt, for jeg vil gjerne ha det en stund. Når jeg går inn på nettbutikker som komplett - til om med elkjøp, ser jeg bilder av tastaturene uten disse tastene. Er det slik at de ofte bruker et standardbilde som kan forvirre litt, eller er det SÅ vanlig at de tastene ikke er der? Og hva mener de med "unifying nordisk?" Norsk er norsk selvsagt.   Trenger ikke masse gaming-krims krams.

Sjekka mitt tastatur på komplett husker ikke hvor jeg kjøpte det

https://www.komplett.no/product/910178/gaming/gamingmus-tastatur/tastatur-full-size/corsair-gaming-k95-rgb-platinum-speed#

men tasteoppsettet ser ikke ut som på bildet, det slik ut for meg som på bildet her:

https://cdon.no/elektronikk/corsair-gaming-k68-rgb-cherry-mx-red-p42878515

unifying nordisk antar jeg er de må tegnene under ØÆ som gjør at en lettere kan skrive litt dansk eller svensk om en vil, antar jeg, har aldir prøvd, er jo bare 2 taster forskjellig i våre alfabetet antar jeg

 

Ikke at jeg anbefaler dette tastaturet, prisen er jo helt latterlig, jeg personlig hadde klart meg like bra med 300? kroners microsoft standard tastatur (RGB har jeg skrudd av) (macroer bruker jeg ikke) men grunnen til at jeg kjøpte dette kan jeg ikke nevne men det var en grunn, men bare for å illustrere hvordan tastaturet så ut, for meg, i Norge, selv om bildene virket annerledes, på komplett

Anonymkode: bb5ad...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Takk for oppklaring. Blir fort litt begrepsforvirring i denne teknojungelen. Synes jeg i alle fall ;)

Ikke skam deg over prisen; jeg har selv vurdert like dyre alternativer hehe. Skjønner du skrudde av den RGB'n, hadde fått hodepine jeg. En farge holder 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
48 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Takk for oppklaring. Blir fort litt begrepsforvirring i denne teknojungelen. Synes jeg i alle fall ;)

Ikke skam deg over prisen; jeg har selv vurdert like dyre alternativer hehe. Skjønner du skrudde av den RGB'n, hadde fått hodepine jeg. En farge holder 🙂

Ja, og du må finne ut hva slags knapper du ønsker, på tastaturet ditt også. Det finnes hundrevis av forskjellige mekaniske knapper, med forskjellige følelser, de på min er veldig spesielle og ville nok ikke falt i smak hos alle for å si det mildt... (hold deg unna 😛 ) (...men jeg liker dem da). De har forskjellige lengder de må trykkes ned for å aktiveres, forskjellig følelse/motstand akuratt når du er i ferd med å aktivere knappen, forskjellig tyngde som kreves for å presse tasten ned, og forskjellig hvor høylydte de er.

De på min "mx speed"er ikke noe jeg vil anbefale folk flest, de aktiveres tidlig i tastetrykket, det vil jeg si er en ulempe for de fleste  for ja tastetrykket registreres 0.001 sekund fortere, "flott", men det er også mye større sannsynlighet for å taste en tast feil siden det skal mindre til. De har heller ingen ekstra "motstand" eller følelse i det tasten er i ferd med å trykkes ned, de er lette å trykke ned, og relativt stille (det vil bråke mye uansett men relativt stille i forhold til alternativene).

En kan jo få tilsendt prøve taster, eller prøve i fysiske butikker om en vil, ellers er det vel ganske trygt å gå for de mer populære valgene, jeg har ihvertfall ikke noe fornuftig å komme med angående hva som er best for folk flest.

Anonymkode: bb5ad...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Æsj får jo ikke redigert, selvfølgelig du trenger ikke mekaniske taster i det hele tatt, altså. det gamle microsoft tastaturet mitt hold i 10 år eller noe og var mer enn bra nok ^^ 

Anonymkode: bb5ad...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke at jeg anbefaler dette tastaturet, prisen er jo helt latterlig, jeg personlig hadde klart meg like bra med 300? kroners microsoft standard tastatur (RGB har jeg skrudd av) (macroer bruker jeg ikke) men grunnen til at jeg kjøpte dette kan jeg ikke nevne men det var en grunn, men bare for å illustrere hvordan tastaturet så ut, for meg, i Norge, selv om bildene virket annerledes, på komplett

Anonymkode: bb5ad...862

Har De gått over til baronske kommaregler?

Men men.

Anonymkode: cd243...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FjellOgDalar

Av hva jeg har lest, synes jeg Cherry brown virker som et greit valg om jeg skal gå for mekanisk. Driver ikke så mye med gaming, så jeg tror ikke jeg trenger lynrask respons. Jeg liker noe motstand så jeg hører at jeg skriver (jeg ser dårlig, så det er en fordel). Har hatt litt forskjellige tastaturer opp igjennom; de fleste har vært Logitech i det litt dyrere sjiktet. Nå sitter jeg med et ganske slitent Microsoft tastatur i billigklassen. Jeg vet ikke hva som vanligvis sitter på laptoper, men det er kanskje stort sett membran for å spare plass? Vet ikke jeg. Liker i alle fall som sagt tastaturet på ThinkPaden min med tanke på skrivekomfort (en rundt 3 år gammel Carbon x1), men av og til trenger jeg numpad. Jeg er ikke ute etter masse fancy gamer-saker, men gjerne noe som kan funke med litt multimediafunksjoner. Bruker touch-metode ganske effektivt.

Endret av FjellOgDalar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...