Gå til innhold

Unge uføre øker, men hetsingen var grunnløs...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som de fleste oppegående allerede var klar over, men som virkelig ikke hindrer massiv organisert hetsing av unge uføre, er det nå klart at økingen i unge uføre hovedskaelig er grunnet flere som overlever alvorlig sykdom bla.a fra tidlig fødsel og dermed kvalifiserer for ytelsene slik de er bestemt i lovverket. De rekker ikke dø før de kvalifiserer for trygd, "desverre"....

All hetsingen som vi har lest i avisene i årevis, og også her på forumet av alle steder..., angående den skumle utviklingen om at alle unge blir trygdet, stemmer jo i og for seg det blir flere av dem, men ikke fordi de er "late" eller er "snyltere" men fordi de vanligvis ville vært DØDE, men isteden for å bare dø, så lever de lengre fordi medisinske fremskritt klarer å holde dem i live. Dere hetser altså alvorlig syke mennesker som eneste grunn til at de lever er pga medisinske fremskritt, de er ikke en gjeng med snyltere som synes det er så kult å være "naver" lizzom..

Dere som har bedrevet denne hetsingen, håper jeg virkelig skammer dere. Når barn dør i ung alder, er det ikke fordi de er late eller vil dø, det handler om alvorlige sykdommer som gjør at de ikke klarer overleve. Når vi klarer å holde dem i live beholder de sykdommene i stor grad men klarer leve med dem litt lengre. At vi da med medisinske metoder klarer å få dem til å overleve betyr ikke det at de er "friske" og "velfungerende" det er et lite spenn mellom så syk at en dør, og så frisk at en kan arbeide. Skjønner dere det ?

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/bK24M5/ny-nav-rapport-derfor-er-det-en-dobling-av-antall-unge-ufoere

Dere som klager på for mange unge uføre, dere får si det som det er, hva dere egentlig mener, alvolrig syke bør dø, isteden for å overleve og snylte på dere velfungerende. For det er det dere egentlig sier, så si det rett ut ikke gjem dere bak påstander om at det øker fordi de er blitt late etc. Stå for det dere mener.... Eller er det litt for flaut ?'

Kjør "debatt" 

Anonymkode: c71ca...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som de fleste oppegående allerede var klar over, men som virkelig ikke hindrer massiv organisert hetsing av unge uføre, er det nå klart at økingen i unge uføre hovedskaelig er grunnet flere som overlever alvorlig sykdom bla.a fra tidlig fødsel og dermed kvalifiserer for ytelsene slik de er bestemt i lovverket. De rekker ikke dø før de kvalifiserer for trygd, "desverre"....

All hetsingen som vi har lest i avisene i årevis, og også her på forumet av alle steder..., angående den skumle utviklingen om at alle unge blir trygdet, stemmer jo i og for seg det blir flere av dem, men ikke fordi de er "late" eller er "snyltere" men fordi de vanligvis ville vært DØDE, men isteden for å bare dø, så lever de lengre fordi medisinske fremskritt klarer å holde dem i live. Dere hetser altså alvorlig syke mennesker som eneste grunn til at de lever er pga medisinske fremskritt, de er ikke en gjeng med snyltere som synes det er så kult å være "naver" lizzom..

Dere som har bedrevet denne hetsingen, håper jeg virkelig skammer dere. Når barn dør i ung alder, er det ikke fordi de er late eller vil dø, det handler om alvorlige sykdommer som gjør at de ikke klarer overleve. Når vi klarer å holde dem i live beholder de sykdommene i stor grad men klarer leve med dem litt lengre. At vi da med medisinske metoder klarer å få dem til å overleve betyr ikke det at de er "friske" og "velfungerende" det er et lite spenn mellom så syk at en dør, og så frisk at en kan arbeide. Skjønner dere det ?

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/bK24M5/ny-nav-rapport-derfor-er-det-en-dobling-av-antall-unge-ufoere

Dere som klager på for mange unge uføre, dere får si det som det er, hva dere egentlig mener, alvolrig syke bør dø, isteden for å overleve og snylte på dere velfungerende. For det er det dere egentlig sier, så si det rett ut ikke gjem dere bak påstander om at det øker fordi de er blitt late etc. Stå for det dere mener.... Eller er det litt for flaut ?'

Kjør "debatt" 

Anonymkode: c71ca...8f8

Bortsett fra i de brunbeisede kommentarfeltene, er det så mange som klager på mange unge uføre?

Anonymkode: cce8c...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bortsett fra i de brunbeisede kommentarfeltene, er det så mange som klager på mange unge uføre?

Anonymkode: cce8c...b20

Var ihvertfall 1 frøken på dol som jeg ikke skal navngi.. og 10+ på KG som drev med slik hetsing, pleier ikke lese kommentar feltene på avisene men der flyter det sikkert over ja :P Nei greit å få det frem så kan de som føler seg truffet, føle seg truffet 😎

Anonymkode: c71ca...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja teknologien gjør at en del lever lenger. Nå er jo det et faktum at svært mange foster med påvist skade eller utviklingshemming også blir abortert. Læreren til min datter sa hun var for abort av utviklingshemmede fordi det var en økonomisk belastning på samfunnet. Min datter er utviklingshemmet. Det at man har fått et samfunn som fanger opp unge som har ulike diagnoser som ADHD, lett PU , Asberger, psykiske lidelser er jo også en fordel. Mange har levd vanskelige liv opp gjennom tidene fordi det var mindre forståelse for disse gruppene og ikke så god hjelp. Det at de kan klare seg selv økonomisk og leve et så normalt liv som mulig burde vi « friske» kunne unne de?. Kan de som er så imot unge uføre fortelle hvem de mener kvalifiserer for trygd og ikke? Hvilken innsikt og begrunnelse har de? 

Anonymkode: 1bebe...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Fytti rakker'n, den læreren skulle ikke fått lov til å jobbe! Å si noe sånt TIL en som har et utviklingshandicap, eller i påhør av en person som lider av dette... Det opprører meg virkelig dypt!  Det er å frarøve de som kan ha et verdig liv tross handicap retten til det. Jeg har selv flere kroniske sykdommer som koster en del å behandle. Skulle jeg blitt abortert bort også? Man visste at jeg hadde en viss kjangse for å bli født med en genfeil som medfører sterkt nedsatt syn. Skulle ikke jeg ha livets rett, selv om hjelpemidler og tilrettelegging koster penger? Og hva med de som får kreft; det koster penger - særlig med de nyere medisinene det har vært en del blest rundt. Personer med diabetes, meg selv inkludert, får tilgang på dyr teknologi for å lette behandlingen. Det vil SPARE samfunnet penger i det lange løp, ved betydelig økt forebyggende effekt på senkomplikasjoner - som KOSTER penger!

De fleste som "naver" tror jeg ikke gjør det fordi de vil ha uføre; det skal jo litt til å få det. Kanskje NOEN av de som mottar AAP-ytelser er "navere," men de som sitter på nett som mannen i gata burde være mindre respektløse. De aner ikke en døyt om hva de snakker om!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan de som er så imot unge uføre fortelle hvem de mener kvalifiserer for trygd og ikke? Hvilken innsikt og begrunnelse har de? 

Det har vært lite hets mot unge uføre her i årenes løp.  Det har vært langt flere innlegg her av typen "jeg lurer på om jeg egentlig bare er lat og ikke fortjener trygden min".  Det har sikkert slengt en og annen bekymret kommentar om økningen, men jeg tror du må lete på andre fora enn her for å finne noe som fortjener betegnelsen massiv hets.  

Det er heldigvis ikke så mange tråder her som bare handler om å sutre over hvor ille alt er blitt etter at samfunnet fikk flere xxxxx (sett inn flyktninger, aleneforsørgere, innvandrere, muslimer, uføre, syklister eller hva som måtte passe).  Det er noen som prøver iblant, men de får ikke napp her.    

Det har enkelte ganger vært noen som har undret seg og blåst ut her angående sykemeldinger, men det har gjerne handlet om folk som jobber fulltid svart eller på annen måte er hyperaktive mens de hever sykepenger, eller som blir forutsigbart syke hver gang det er mye å gjøre på jobb. DOLerne er stort sett enige om at det alltid vil være noen få som misbruker et system, uansett hvordan systemet er organisert, og at løsningen ikke er å avskaffe systemet.  

De aller fleste, både her og i RL, er klar over at man ikke blir ufør ved å fylle ut et skjema, særlig ikke hvis man er ung. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Det værste er at det alltid har vært sånn. Mange foregående politikere særlig har mye å svare for. Dere har min fulle sympati. Håper det kan bli en fot innafor arbeidslivet etter hvert også til dere og ikke bare en i graven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Mitt inntrykk er at det er mye uverdige tilstander så mange steder og mennesker hvis frekkhet ingen grenser har. Man kan også bli utsatt for at folk ugir seg for ulike myndigheter som kommune o.a. Man må å bare prøve å skjerme seg så godt man kan og la det gå inn der og ut der akkurat som pomitikerprat. Folk bløffer en masse. Som regel har de bare noe ryktespredning å holde seg til. De vet sjelden noe viktig om andre enn seg selv og sine. Det er bare ufattelig ille  at enkelte driver sånn. Enkelte presser andre syke.  Men selv ledere eller skolelærere greier ikke å gjøre noe virket det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Maggie55 skrev:

Mitt inntrykk er at det er mye uverdige tilstander så mange steder og mennesker hvis frekkhet ingen grenser har. Man kan også bli utsatt for at folk ugir seg for ulike myndigheter som kommune o.a. Man må å bare prøve å skjerme seg så godt man kan og la det gå inn der og ut der akkurat som pomitikerprat. Folk bløffer en masse. Som regel har de bare noe ryktespredning å holde seg til. De vet sjelden noe viktig om andre enn seg selv og sine. Det er bare ufattelig ille  at enkelte driver sånn. Enkelte presser andre syke.  Men selv ledere eller skolelærere greier ikke å gjøre noe virket det som.

Nei, vi har aldri hatt det værre!

Anonymkode: cce8c...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Vi har det forskjellig. Det er det hele. Og det burde iallfall bussjåfører osv forstå å ikke legge sten til byrden spesielt for yngre som ikke forstår " agde  before beuty" etc. Mye værre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Kunne vært et eget forskningsprosjekt med fokus på alle de som ikke går den opptrukne vei i livet. Med 10 års mellomrom kanskje. Hadde vært interessant.

Med jevne mellomrom kommer det i sær fra arbeidsgiverorganisasjinene ønske om større samkjøring mellom etterspørsel og utdanning. Mye utdanning som landet trenger i gitte situasjoner blir liggende brakk og kanskje egentlig de mest interessante og utfordrende fagområder.

At mange havner mellom alle stoler kan jo for en del som ikke plages 100% av alvorlig og livshemmende lidelser være et uttrykk for at de ikke finner helt  hva de interesserer seg for i livet. Folk har ofte så forskjellige interesser og også sosial bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 27.6.2018 den 13.32, laban skrev:

Det har vært lite hets mot unge uføre her i årenes løp.  Det har vært langt flere innlegg her av typen "jeg lurer på om jeg egentlig bare er lat og ikke fortjener trygden min".  Det har sikkert slengt en og annen bekymret kommentar om økningen, men jeg tror du må lete på andre fora enn her for å finne noe som fortjener betegnelsen massiv hets.  

Det er heldigvis ikke så mange tråder her som bare handler om å sutre over hvor ille alt er blitt etter at samfunnet fikk flere xxxxx (sett inn flyktninger, aleneforsørgere, innvandrere, muslimer, uføre, syklister eller hva som måtte passe).  Det er noen som prøver iblant, men de får ikke napp her.    

Det har enkelte ganger vært noen som har undret seg og blåst ut her angående sykemeldinger, men det har gjerne handlet om folk som jobber fulltid svart eller på annen måte er hyperaktive mens de hever sykepenger, eller som blir forutsigbart syke hver gang det er mye å gjøre på jobb. DOLerne er stort sett enige om at det alltid vil være noen få som misbruker et system, uansett hvordan systemet er organisert, og at løsningen ikke er å avskaffe systemet.  

De aller fleste, både her og i RL, er klar over at man ikke blir ufør ved å fylle ut et skjema, særlig ikke hvis man er ung. 

Forundrer meg VELDIG at du svarer slik på det jeg skriver. Forstår ikke hvordan du klarer å legger ting i det som jeg ikke har sagt eller ment. Hvorfor går du i forsvar? Jeg har ikke angrepet DOL ?. Så henger folk seg på å « liker». Nei , nå ble jeg veldig skuffet. 

Anonymkode: 1bebe...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forundrer meg VELDIG at du svarer slik på det jeg skriver. Forstår ikke hvordan du klarer å legger ting i det som jeg ikke har sagt eller ment. Hvorfor går du i forsvar? Jeg har ikke angrepet DOL ?. Så henger folk seg på å « liker». Nei , nå ble jeg veldig skuffet. 

Anonymkode: 1bebe...158

Jeg oppfatter labans kommentar som helt relevant. Derimot synes jeg det er merkelig at du velger å skrive ting som "hvorfor går du i forsvar" og "Nei, nå ble jeg veldig skuffet". En fordel om diskusjonen i en slik tråd som dette, kan handle litt mer om sak og litt mindre om person, enn din kommentar legger opp til. 

Anonymkode: 09369...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
13 timer siden, Maggie55 skrev:

Vi har det forskjellig. Det er det hele. Og det burde iallfall bussjåfører osv forstå å ikke legge sten til byrden spesielt for yngre som ikke forstår " agde  before beuty" etc. Mye værre også.

Nå skriver du veldig mange innlegg som ikke helt forholder seg til den tematikken som er tatt opp i tråden. 

Anonymkode: 09369...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg oppfatter labans kommentar som helt relevant. Derimot synes jeg det er merkelig at du velger å skrive ting som "hvorfor går du i forsvar" og "Nei, nå ble jeg veldig skuffet". En fordel om diskusjonen i en slik tråd som dette, kan handle litt mer om sak og litt mindre om person, enn din kommentar legger opp til. 

Anonymkode: 09369...ef1

Hvis laban hadde skrevet det samme svaret uten å la det bli et svar på noe jeg skrev så forstår jeg det. Laban svarer meg , da blir det litt personlig?.Dessuten kommenterer også du meg som person og ikke saken tråen handler om her?

Anonymkode: 1bebe...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis laban hadde skrevet det samme svaret uten å la det bli et svar på noe jeg skrev så forstår jeg det. Laban svarer meg , da blir det litt personlig?.Dessuten kommenterer også du meg som person og ikke saken tråen handler om her?

Anonymkode: 1bebe...158

Nei, jeg kommenterer ikke deg som person, men kommenterer på dine utsagn og sier hva jeg mener om denne formen for utsagn. 

Anonymkode: 09369...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis laban hadde skrevet det samme svaret uten å la det bli et svar på noe jeg skrev så forstår jeg det. Laban svarer meg , da blir det litt personlig?.Dessuten kommenterer også du meg som person og ikke saken tråen handler om her?

Anonymkode: 1bebe...158

Ta det litt med ro. Jeg tror jeg feilsiterte, jeg hadde tenkt å ta noen linjer fra siste avsnitt i startinnlegget, ikke ditt. Det er trådstarter som bruker uttrykket "massiv hets" som jeg kommenterte.

Poenget mitt var uansett at DOL ikke er så preget av hat og hets mot uføre. Det er forumet jeg går i forsvar for, ikke meg personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Alt er ikke bare for noen når alt går galt i livet og inntektsevnen og mulighet  til å ta vare på seg selv kanskje alvorlig trues. Alle er vi avhengige av samfunnets repreentanter på en eller annen måte vil jeg tro. Enkelte har kanskje bedt om å havne vanskeligheter i livet. Hvem vet. Vi med psyke gjør vel ofte den erfaring at å være forsiktig skader ingen.

Mer betenkelig synes jeg det er som jeg synes mitt i vårt samfunn at mye dreier seg om å gjøre penger på andre mennesker og deres elendighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Alle er bare på utkikk etter å fremme sine egne økonomiske forhold og endog helt private interesse. Det finnes ikke uhildede samfunnsaktører lenger og ihvertfall ingen som ivaretar de svakeste blant oss. Det skyldes kanskje det at alle har så nok i dag tror jeg. Folk er organsiert på alle plattformer verden over. Vi møter en offentlig etat i dag som har sin lojalitet hos alt annet om de svakeste. Alt virker helt eksperimentelt og det er ikke de ressurssterke som får lide. Folk har med sine private firma og familieinteresser overalt i dag.  Det er en rar utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...