Gå til innhold

Hvordan tette lekkasje fra brannluke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bor i blokk, og han under meg kom å klaget på att det rant vann fra min brannluke. Hvordan kan jeg best tette dette, uten at det går ut over brannsikkerheten? Jeg har snakket med styreleder som foreslo noe tetningslist. Men det er ganske stort gap, så jeg finner ikke store nok tettningslister. En annen ting er att vedkommende under meg ser ut til å tro att dette er noe han kan kreve jeg tetter, selv om det ikke er sånn i følge borettslagsformannen ettersom verandaer er ute område, og balkongene er gamle siden bygget var nytt i 76.

En av de tidligere eierne av leiligheten under hadde samme problem og spurte om selv å få fikse det, hvilket han gjorde med å lime igjen branluken. Så når han solgte til neste mann så skjærte jeg opp det, for i tilfelle brann har jeg ikke noen ambisjon om å dø av røykskader, så rømningsvei må være fri.

 

Den nye naboen virket ikke å forstå att dette er ikke noe jeg er pålagt å fikse, han virket noe pushy, så jeg er villig til å prøve, selv om hele verandasystemet skal rives, og nytt komme opp om ett år eller to.

 

Kan en gummislange lagt mellom brannluke og betongen funke?

Anonymkode: 6f01a...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt vanskelig når man ikke vet hvordan det ser ut, men vil det ikke funke med en fugekant f.eks. Skal vel litt til at det blir så mye vann på gulvet at det renner over kanten? Så kan du jo si til naboen at du kan fikse det om han skaffer det du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i blokk, og han under meg kom å klaget på att det rant vann fra min brannluke. Hvordan kan jeg best tette dette, uten at det går ut over brannsikkerheten? Jeg har snakket med styreleder som foreslo noe tetningslist. Men det er ganske stort gap, så jeg finner ikke store nok tettningslister. En annen ting er att vedkommende under meg ser ut til å tro att dette er noe han kan kreve jeg tetter, selv om det ikke er sånn i følge borettslagsformannen ettersom verandaer er ute område, og balkongene er gamle siden bygget var nytt i 76.

En av de tidligere eierne av leiligheten under hadde samme problem og spurte om selv å få fikse det, hvilket han gjorde med å lime igjen branluken. Så når han solgte til neste mann så skjærte jeg opp det, for i tilfelle brann har jeg ikke noen ambisjon om å dø av røykskader, så rømningsvei må være fri.

 

Den nye naboen virket ikke å forstå att dette er ikke noe jeg er pålagt å fikse, han virket noe pushy, så jeg er villig til å prøve, selv om hele verandasystemet skal rives, og nytt komme opp om ett år eller to.

 

Kan en gummislange lagt mellom brannluke og betongen funke?

Anonymkode: 6f01a...e5f

Å lime igjen brannluken kan neppe være lov?! Nødutganger (som den vel regnes som?) skal jo være åpne og tilgjengelige til enhver tid.

Stikk innom en byggvarebutikk, ta gjerne med et bilde av luka på mobilen og hør om de har tetningslister eller noe annet som kan duge. Kan umulig koste så mye. At naboen under deg skal bekoste dette kan du i alle fall ikke kreve, da er det heller borettslaget som er riktig adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
AnonymBruker

Jeg fikk tettet med tetningslister. Men jeg tviler på att det er 100% så jeg la noen dørmatter i svart gummi over, bør jeg legge en presenning under? Kan svarte gummi matter blø farge?

Anonymkode: 6f01a...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Tror man kan få kjøpt noe malingslignende greier man bare pensler over. Husker ikke akkurat nå hva det heter. Vi kjøpte det i vanlig malingsbutikk.  Alle vaktmestere vet hva det er.

Vi var med i styre i gården og gjorde sånne småsaker som dette og justere antenner for folk hvis signaler falt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Vi hadde mye bruk for dette stoffe da der var sprekker i muren ved balkongene i en gammel gård fra 1932. Fukt gikk inn i leilighetene i underetasjen.Men dette stoffet var veldig effektivt og dannet en hinne over sprekken. Ellers kan man jo prøve å kontakte forsikringsselskapet. Ofte går det greit. Ergrer meg at jeg ikke husker hva dette " dtoffet" . Det var ikke Superlim men Super ettelellerannet. Kommer sikkert på det men da er det sikkert fir sent. Enkelte malebutikker som kanskje har vært i byen i alle år vet det sikkert om ikke vaktmester kan bistå.

Vi malte om kvelden når det ikke var regnvær også var alt ok dagen etter. Leilighetene stod mye tomme så vi hørte aldri stort. Vi var en fin gjeng i styret og godt miljø.( Vi var tre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror jeg må gi opp å prøve å huske hva den malinga het. I hukommelsen min har navnet på avføringsmiddelrt min får fikk anbefalt av hjemsykepleierene bare " limt "seg over. Det hadde visse likhetstrekk.

Håper dere får hjelp.😊

Anonymkode: ee3f0...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...