Gå til innhold

Hetetokter overgangsalderen?


Tuppenmor

Anbefalte innlegg

Hei Mette ☺️ 

Jeg er 46 år, og har begynt den siste tiden, med noe som jeg tror er hetetokter, svetter ikke, men føler en brennende varme, som begynner i overkropp, rygg, hals og armer, og som varer kort stund føler meg veldig varm. 

Var på gynekologisk undersøkelse m ultralyd i mars, da sa han at slimhinnene var litt tørrere enn året før, noe som muligertydet på at overgangsalder var nær. 

Mensen min er veldig uregelmessig, vet aldri når den kommer, kan fint hoppe over en måned, 

Blodprøver viser ikke overgangsalderen. 

Så det jeg lurer på er, er det normalt å få hetetokter, før det slår ut på blodprøver? 

Kan innimellom føle lett svie og kløe nedentil, kan det ha noe med at slimhinne var noe tørre? 

Håper på svar, er mye å venne seg til på vei inn i overgangsalderen 😄hilsen voksen dame😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det du beskriver lyder som hetetokter, det er typisk med hensyn til lokalisasjon og varighet. Bortfall av en menstruasjon, er også tegn på at du er i overgangsalderen. Man kan ikke stole på en enkelt blodprøve, for hormonene hopper opp og ned i den fasen du er i. Her er symptomer av større betydning.

Det er ikke så vanlig å få slimhinneforandringer i skjeden så tidlig, men du kan gjerne behandle deg selv med østriolkrem i skjeden, kan fås uten resept.

Neste spørsmål blir så om du ønsker østrogenbehandling for hetetoktene. Du kan se det litt an, men blir du plaget, så vil jeg absolutt anbefale deg hormonbehandling, iallfall til ‘normal’ alder for menopause (siste menstruasjon) som er ca. 52 år.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar😄 slimhinnene var ikke veldig tørre, men han kunne se litt forandringer, siden sist jeg var der for et år siden. Kunne være begynnende overgangsalder.. 

Men jeg lurer på om jeg kan ha vært i Overgangsalder lengre enn jeg tror, for jeg har jo ikke trodd selv at det har vært overgangsalderen, siden hormon prøver var normale, men hadde også slike hetetokter i vinter også. Og menstruasjonen har vært uregelmessig de siste 2-3årene.

Min mor var ferdig med overgangsalderen før fylte 50 år.. 

Kan den svie jeg kjenner innimellom ha sammenheng med begynnelsen av overgangsalderen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det spørsmålet kan jeg ikke svare på. Definisjon på start av overgangsalder er at en menstruasjon kommer en uke forsinket.

Det kan være andre årsaker til svie i skjeden, så det vil jeg ikke legge stor vekt på.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg nok i overgangsalderen 😃 har diagnosen interstitial cystitis (mild form) trodde muligens det var overgang alderen, og ikke diagnosen som svei, ☺️ ☺️ ☺️ 

40 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det spørsmålet kan jeg ikke svare på. Definisjon på start av overgangsalder er at en menstruasjon kommer en uke forsinket.

Det kan være andre årsaker til svie i skjeden, så det vil jeg ikke legge stor vekt på.

Hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Interstitiell cystitt gir vel ikke svie i skjeden?

Hilsen Mette

Nei ikke i skjeden, men når jeg svir, så svir jeg kun ved inngang skjede /urinrøret. Syns d er litt vanskelig å kjenne om det er åpningen til urinrøret eller skjeden det svir. Det var derfor jeg lurte på om overgangsalderen kunne gi litt svie, da jeg ikke svir når jeg tisser. 

Føles som en en mild brennende følelse, har vært hos gynekolog, og det eneste som sagt han kunne se var at slimhinnene begynte å endre seg, men glemte å spørre om det kunne svi/brenne. 

Dette ble et langt innlegg, litt vanskelig å forklare😊😊men takk for svar😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...