Gå til innhold

Mirena og migrene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fikk satt inn en spiral, mirena, for noen måneder siden. Har litt mindre mensblødninger. 

Men har fått tilbake migrene med aura etter flere år uten. Kan dette ha med hormonspiralen å gjøre? 

Anonymkode: 4311e...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan ikke se at det kan være sammenheng mellom migrenen og hormonspiralen. Du har fortsatt migrene, men nå med aura? Hormonspiralen virker i liten grad inn på ditt hormonsystem. Nå er det nesten ingen opplysninger om deg. Hvor gammel er du? Når hadde du tidligere anfall? i forb. med menstruasjon? under evt graviditet.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei. Er 35 år gammel uten barn. I fast forhold. Jeg har i mange år hatt migrene med aura uavhengig av mensen men har hatt ca to år nå uten anfall. Uten spesielle (bevisste) tiltak. 

Etter å ha fått hormonspiral har jeg hatt tre migreneanfall med aura. Så begynte å lure om det kunne ha en sammenheng? Nå har jeg riktignok mensen og hadde migrene i går. Så kan det bryte lettere ut ved mensen? 

Får hormonspiral gikk jeg på Esmya pga myomer og det var veldig godt å gå på. Slapp blødninger og følte meg mye bedre. Fikk til og med beskjed fra Haukeland at jeg kunne ta det sammenhengende minst et år uten problem og jeg var i himmelen før kontrabeskjed:( Er denne kommet tilbake på markedet med mulighet for å kunne bruke den over lengre tid? Varsom og med  inne for samtale for å fjerne livmor pga smerter og blødninger men valget ble lett når esmyaen kunne brukes slik. Håper jo på en måte på barn en gang også om ett til to år... 

Anonymkode: 4311e...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det kommer ganske snart ny informasjon om Esmya, men jeg er ikke helt klar over, hva det vil innebære.

Hvis du er i fast forhold og ønsker barn, så synes jeg du skal overveie ikke å utsette forsøket i 'ett til to år'. Du er i en alder hvor fruktbarheten reduseres sterkt , og her har man dessverre ikke mulighet for å tilby behandling. Muskelknuten kan dessuten i noen tilfeller redusere fruktbarheten.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar. Skal ta det til meg. Er i fast forhold og gift:) Det er tatt blodprøver og ultralyd hvor alt var fint men klart jeg har en høy alder, dessverre. 

Kan du legge ut informasjon her når det foreligger svar ang Esmya? 

Anonymkode: 4311e...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jo det er målt to muskelknuter ved ultralyd som ble sagt ikke lå i veien for graviditet og målt AMH. Jeg vet dessverre ikke verdien på den annet enn at «den var helt fin». 

Anonymkode: 4311e...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...