Gå til innhold

Tvangsmedisinering?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis man gang på gang velger å slutte med sine medisiner mot bipolar lidelse, og  hver gang ender opp med å måtte få akutt hjelp i form av innleggelser, kan det da fattes vedtak om tvangsmedisinering? 

Eller er det blitt sånn nå at man aldri kan tvinge folk til å ta medisiner? 

Kanskje det heller ender med å nekte vedkommende hjelp?

Anonymkode: 21fd2...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis man gang på gang velger å slutte med sine medisiner mot bipolar lidelse, og  hver gang ender opp med å måtte få akutt hjelp i form av innleggelser, kan det da fattes vedtak om tvangsmedisinering? 

Eller er det blitt sånn nå at man aldri kan tvinge folk til å ta medisiner? 

Kanskje det heller ender med å nekte vedkommende hjelp?

Anonymkode: 21fd2...a0e

Det kan ende med tvangsmedisinering ja. Men hvorfor i alle dager søker du hjelp (noe du tydeligvis gjør siden du blir innlagt) når du ikke ønsker hjelp? 

Anonymkode: 5ddac...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan ende med tvangsmedisinering ja. Men hvorfor i alle dager søker du hjelp (noe du tydeligvis gjør siden du blir innlagt) når du ikke ønsker hjelp? 

Anonymkode: 5ddac...80a

Fordi jeg noen ganger i oppstemte faser kan tro at jeg er blitt frisk, og ikke trenger medisin.

Andre ganger, i depressive faser, kan jeg få det for meg at medisinen ikke virker. 

Når jeg så kommer til meg selv igjen, innser jeg at jeg trenger medisinene, og at jeg ønsker hjelp.

Dette vet behandlingsapparatet, og det er vel derfor de gang på gang hjelper meg. Men jeg er redd de skal begynne med tvangsmedisinering, eller bestemme at de ikke gidder mer slik at jeg ikke kan få hjelp i det hele tatt. 

Anonymkode: 21fd2...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man gang på gang velger å slutte med sine medisiner mot bipolar lidelse, og  hver gang ender opp med å måtte få akutt hjelp i form av innleggelser, kan det da fattes vedtak om tvangsmedisinering? 

Eller er det blitt sånn nå at man aldri kan tvinge folk til å ta medisiner? 

Kanskje det heller ender med å nekte vedkommende hjelp?

Anonymkode: 21fd2...a0e

Noen ganger når jeg har sluttet med medisiner har de avsluttet behandlingen,men ønsket meg velkommen tilbake hvis jeg vil følge behandlingen. Har jo endt der igjen...i psykiatrien. Dette var dps, nå er jeg i fact team og de avslutter ikke behandlingen om jeg slutter med medisiner. Ikke har noen tvunget meg til å ta medisiner heller,og jeg har vært frem og tilbake i psykiatrien siden jeg var atten år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Zyprexus skrev:

De kan vel bare tvangsmedisinere noen om de er til fare for seg selv eller andre?

Så enkelt er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
14 minutter siden, kupton skrev:

Så enkelt er det ikke.

De tvangsmedisinerer vel folk som er psykotisk og ikke vil ta medisin? Det er rart da at jeg aldri har blitt tvangsmedisinert, du skrev en gang du ville gjort det ang meg. Kunne de virkelig gjort det hvis de hadde villet? Jeg er jo så ambivalent til medisiner og slutter ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt tvangsmedisinert to ganger og det var ikke særlig morsomt der og da. Da jeg kom litt mer til meg selv så skjønte jeg at det var helt riktig å tvangsmedisinere meg. Begynte da å ta medisinene frivillig.

Er vel heller litt utrygg nå som det er vanskeligere å tvangsmedisinere enn før. Hva om jeg begynner å bli syk igjen? Hvor mye skal da til før jeg blir tvangsmedisinert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, stjernestøv skrev:

De tvangsmedisinerer vel folk som er psykotisk og ikke vil ta medisin? Det er rart da at jeg aldri har blitt tvangsmedisinert, du skrev en gang du ville gjort det ang meg. Kunne de virkelig gjort det hvis de hadde villet? Jeg er jo så ambivalent til medisiner og slutter ofte. 

Dette er kjempestrengt. Legene har lover og regler å forholde seg til. Om ikke alle (?) kriterier for tvangsmedisinering er oppfylt kan de heller ikke tvangsmedisinere noen. Tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
11 timer siden, MxxM skrev:

Dette er kjempestrengt. Legene har lover og regler å forholde seg til. Om ikke alle (?) kriterier for tvangsmedisinering er oppfylt kan de heller ikke tvangsmedisinere noen. Tror jeg. 

Ok. Alle kriterier var nok ikke oppfylt hos meg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Alle kriterier var nok ikke oppfylt hos meg da. 

Du fyller nok kriteriene, men mange psykiatere/avdelinger er unnfallende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, kupton skrev:

Du fyller nok kriteriene, men mange psykiatere/avdelinger er unnfallende.

Ok. Unnfallende, det ordet har jeg aldri hørt før. Men det betyr kanskje unnvikende? At de ikke vil ta tak i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...