Gå til innhold

Kan fastlege ta celleprøve for meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har to spørsmål.

Spørsmål 1: Jeg er 28 år. Da jeg var 25 nevnte jeg for fastlegen at jeg ville ta celleprøve (dette var da jeg hadde legetime for noe annet), og jeg ble henvist til gynekolog av han. Jeg var egentlig fornøyd med det, fordi gynekologen min var en kvinne og fastlegen min visste at jeg hadde litt angst for at en mann skulle sjekke meg. Men nå lurer jeg på om jeg bør ta ny celleprøve, og jeg lurte på om min nåværende fastlege kan gjøre dette. Saken er at hvis man skal til gynekolog tar det lang tid å få time, og siden min nye fastlege er kvinne føler jeg at det er like greit.

Spørsmål 2: Første gangen jeg tok celleprøve sa gynekologen at siden jeg var så ung (25), så kunne jeg godt vente til jeg var 30 til neste gang. Jeg er som sagt 28 nå, og for en måneds tid siden fikk jeg påminnelse om at jeg bør ta celleprøve. Jeg antar det er en påminnelse alle får hvert tredje år, men jeg er litt sånn som tar slike påminnelser dønn seriøst. Bør jeg gå nå i år, eller kan jeg vente litt som hun sa?

Anonymkode: e79a8...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to spørsmål.

Spørsmål 1: Jeg er 28 år. Da jeg var 25 nevnte jeg for fastlegen at jeg ville ta celleprøve (dette var da jeg hadde legetime for noe annet), og jeg ble henvist til gynekolog av han. Jeg var egentlig fornøyd med det, fordi gynekologen min var en kvinne og fastlegen min visste at jeg hadde litt angst for at en mann skulle sjekke meg. Men nå lurer jeg på om jeg bør ta ny celleprøve, og jeg lurte på om min nåværende fastlege kan gjøre dette. Saken er at hvis man skal til gynekolog tar det lang tid å få time, og siden min nye fastlege er kvinne føler jeg at det er like greit.

Alle fastleger gjør ikke det. Ring sekretæren for å høre.

 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmål 2: Første gangen jeg tok celleprøve sa gynekologen at siden jeg var så ung (25), så kunne jeg godt vente til jeg var 30 til neste gang. Jeg er som sagt 28 nå, og for en måneds tid siden fikk jeg påminnelse om at jeg bør ta celleprøve. Jeg antar det er en påminnelse alle får hvert tredje år, men jeg er litt sånn som tar slike påminnelser dønn seriøst. Bør jeg gå nå i år, eller kan jeg vente litt som hun sa?

Anonymkode: e79a8...2f8

Jeg ville utvilsomt gått hvert tredje år slik som normalt.

Anonymkode: a559d...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

BTW: du kan også gå til en privat gynekolog. Koster mer men du kan få raskere time.

Anonymkode: a559d...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Til spørsmålene

 

  1. Alle fastleger bør kunne ta celleprøve. Noen leger kvier seg for å gjøre gynekologiske undersøkelser og henviser til gynekolog, men det er heldigvis unntaket. Det er jo ikke noe som haster så voldsomt, så kan du ikke bare vente til du kan få timen?
  2. Det med å vente 5 år fordi du er så ung, er ikke et godt råd. Det er viktig å fange opp eventuelle forandringer tidlig, så hold deg til prøvetaking hvert 3.år. Er du forresten HPV vaksinert? Det anbefales, men man skal likevel følge det vanlige screeningsprogrammet, som inntil videre er hvert 3.år.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 hours ago, Mette Moen, Gynekolog said:

Til spørsmålene

 

  1. Alle fastleger bør kunne ta celleprøve. Noen leger kvier seg for å gjøre gynekologiske undersøkelser og henviser til gynekolog, men det er heldigvis unntaket. Det er jo ikke noe som haster så voldsomt, så kan du ikke bare vente til du kan få timen?
  2. Det med å vente 5 år fordi du er så ung, er ikke et godt råd. Det er viktig å fange opp eventuelle forandringer tidlig, så hold deg til prøvetaking hvert 3.år. Er du forresten HPV vaksinert? Det anbefales, men man skal likevel følge det vanlige screeningsprogrammet, som inntil videre er hvert 3.år.

Vennlig hilsen Mette

Jeg er ikke HPV vaksinert, men jeg har ikke vært noe særlig seksuelt aktiv. Jeg er lesbisk, men jeg har ikke hatt en partner. Jeg vet at lesbiske kan også få kjønnssykdommer. 
Jeg har bare hatt én partner (mann) og det var da jeg var 18. 
Jeg kan jo ringe til legekontoret og avtale en time med lege og høre med henne. Jeg kan jo vaksinere meg i samme slengen, det gjør jo ingenting å være på den sikre siden. :) 

Takk for svar.

Anonymkode: e79a8...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...