Gå til innhold

Dame 32 år sliter med cyster


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

For litt over et år siden måtte jeg fjerne en cyste på 8×9 cm på høyre eggstokk. Pga at den hadde vokst inn i eggstokken og at  jeg hadde en CA125 verdi på 68 ble hele eggstokken fjernet. To uker etter operasjonen fikk jeg en cyste på 6 cm på venstre eggstokk. Denne sprakk av seg selv noen uker etter den ble oppdaget. Siste halve året har jeg måttet tisse oftere og jeg har en verkende følelse på gjennverede eggstokk. Spesielt plagsomt er det når jeg jogger. Jeg har også mye vondt i høyre hofte/bekken spesielt om morgenen etter jeg har sovet. Fikk i dag påvist en cyste som var ca 4×4 cm. CA125 er nå på 14. Legen mente det var blod eller hår/talg inne i cysten. Jeg føler at jeg er unormalt premenstruel og blir fort irritabel og sint (noe jeg ikke ble før). Jeg har sterke menssmerter og mye hodepine i forbindelse med menstruasjon. Legen min ønsker at vi skal vente å se om cysten vokser. Har jeg blitt sjekket godt nok? Jeg får ikke noe svar om hvorfor jeg får disse cystene og er redd for at det er noe galt. Tror du humøret mitt og mine hormonelle svigninger kunne blitt bedre hvis jeg fjerner den siste eggstokken og kommer i overgangsalderen? 

Hadde blitt veldig takknemlig for svar.

Mvh  dame 32 år.

Anonymkode: dd8d6...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det finnes mange ulike typer av cyster på eggstokkene. Vet du hva man kalte cysten som ble fjernet? Etter beskrivelsen har du nå en 'tvillingecyste' som er en godartet cyste som kan inneholde bla. hår, brusk og talg. Man kan dessverre ikke gjøre noe for å stoppe veksten av den, men det er ikke sikkert at den vokser. Man vet ikke hvordan disse cyster oppstår. En rest fra du var foster? Cyster mellom 4 og 8 cm kan observeres, CA-125 under 35 er bra. Cyster med forhøyet verdi av CA-125 kan være endometriosecyster ('sjokoladecyster'). De består av samme type vev som finnes inne i livmoren. Endometriose kan gi smerter rett før og under menstruasjon

PMS symptomer som du beskriver (irritabilitet og hodepine) har tendens til å bli verre med årene, det kommer etter eggløsning og er ikke relatert til cyster. Jeg kan vanskelig forestille meg at dine plager ved jogging skyldes en cyste på 4 cm.

Jeg vil absolutt ikke anbefale deg å fjerne den siste eggstokk. Da kommer du brått i overgangsalderen med de plager det ofte medfører (hetetokter, dårlig nattesøvn, redusert sexlyst osv) og du øker din risiko for beinskjørhet og hjertekarsykdommer, og kanskje for tidlig demens. Det er dessverre ikke alltid at man kan kompensere for tap av hormoner med hormonerstatning.

Det er bestemte regler for hvordan cyster skal observeres, og dem følger din gynekolog sannsynligvis. Ny kontroll etter 3-6 måneder?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar! Det setter jeg stor pris på. 

Cysten som ble fjernet på høyre side var en vanncyste. Nå på under et år har jeg da fått en tvillingcyste evt en cyste med blod. Gyn legen mente ikke det var endometriose cyste. Jeg ble sjekket for endometriose ved lapraskopi 2017. Tror det må være betent i området, derfor det er vondt ved jogging? Kjenner det verker hele tiden, men ikke veldig plagsomt. 

Kan en tvillingcyste eller evt en cyste med blod bli borte av seg selv? 

Får ikke lagt ved bilde av cysten da filen er for stor..

Mvh MaritK

Anonymkode: dd8d6...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Det setter jeg stor pris på. 

Cysten som ble fjernet på høyre side var en vanncyste. Nå på under et år har jeg da fått en tvillingcyste evt en cyste med blod. Gyn legen mente ikke det var endometriose cyste. Jeg ble sjekket for endometriose ved lapraskopi 2017. Tror det må være betent i området, derfor det er vondt ved jogging? Kjenner det verker hele tiden, men ikke veldig plagsomt. 

Kan en tvillingcyste eller evt en cyste med blod bli borte av seg selv? 

Får ikke lagt ved bilde av cysten da filen er for stor..

Mvh anonym

Anonymkode: dd8d6...e59

 

Anonymkode: dd8d6...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Vanligvis gir en vanncyste ikke forhøyet verdi av CA-125, men endometriosecyste kan forklare verdien. Man får ikke betennelse i en cyste.

Tvillingecyste blir ikke borte av seg selv, blodcyste kan etter hvert bli mindre, endometriosecyster blir vanligvis ikke mindre. Hvis du har hatt laparoskopi for å se etter endometriose, så har du vel hatt smerter i lengre tid?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Dette er ting jeg har lurt mye på, så setter stor pris på hjelpen nå rett før familien tar ferie! Da blir det mest sannsynlig operasjon igjen, så greit å forderede seg på det. 

Kanskje det ikke var vanncyste sist siden jeg hadde forhøyet ca125.. jeg hørte ikke om noe annet, og på UL var den helt sort. Måtte fjerne eggstokken pga at cysten hadde vokst inn i eggstokken?! Cysten jeg har nå har flere vite tråder partier i det sorte om du skjønner? Det ble sett etter endometriose når jeg fjernet høyre eggstokk ig jeg fikk beskjed om at de ikke fant noe. Kun en del sammenvoksninger etter keisersnitt og to lapraskopier. 

Kan man ha en enkel cyste når man har endometriose? Jeg satte inn spiral etter jeg fjernet høyre eggstokk, men pga migrene anfall og dannelse av ny stor cyste på kun to uker valgte gynekologen å ta den ut igjen. Finnes det noen andre ting som kan hjelpe så jeg slipper å få disse cystene? Kjenner jeg er litt redd for å miste den siste eggstokken..

På forhånd tusen takk for svar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Nå har du normal CA-125, så har det ingen hensikt å måle HE-4. Hormonspiraler kan gi øket risiko for vanncyster, men beskytter muligens mot endometriose. Tvillingecyster kommer av seg selv. Ingen andre blodprøver er aktuelle. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beklager, men prøver å spørre deg om en siste ting.

Ser nå at jeg har fått svar på blodprøver og gynekologen er i ferie.

FSH: 7.3

LH: 6.2

Østradiol: 0.10

Er ikke den østradiolen lav?

Blodprøvene ble tatt dagen før jeg fikk menstruasjon.

 

Anonymkode: dd8d6...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Helt normal på dette tidspunkt i syklus. Her er østradiol på bunnivå.

Hilsen Mette

PS når du legger inn et nytt spørsmål, bruk vennligst ny tråd, dette blir for langt til at jeg kan følge opp videre. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...