Gå til innhold

Bekymret


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg var hos gynekolog for 2mnd siden, pga av uteblitt mens i 2mnd. Celleprøver ble tatt den var fin, ingen kjønnssykdommer og alt var fint og var som det skulle være.Jeg var helt frisk i følge gynekologen!  Årsaken til at jeg ikke hadde fått mens var manglende eggløsning pga stress. Det var det gynekologen kom frem til! 8 dager etter jeg var hos gynekolog kom mensen av seg selv. 

Jeg skulle ha mensen den 13 Juni, men hadde bare brun utflod som varte i 5dager og som kom den dagen jeg skulle ha mens. Er det vanlig at sånt kan skje? 

 Pleier og ha mensen i 5-6dager. 

Jeg skal ha eggløsning nå i de nærmeste dagene og opplevde i dag brun utflod er det vanlig ved eggløsning?

Fikk også vite av gynekologen jeg var hos at vi kvinner ikke har eggløsning hver måned stemmer det? 

 

Anonymkode: 2af15...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg må vite litt mer om deg. Hvor gammel er du? Når fikk du første menstruasjon? Har du vært gravid? har du brukt prevensjon med hormoner? Hva er din høyde og din vekt?

Hilsen Mette

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBrukeer

Jeg er 21år. Jeg fikk min første menstruasjon da jeg var 11år. Har aldri vært gravid. Brukte cerazette og yasminelle fra jeg var 15-17år. Sluttet pga bivirkninger! Min høyde er 165 og jeg veier 82kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glemte å legge til at jeg har alltid hatt regelmessig mens helt siden jeg fikk det første gang. Bortsett fra da jeg gikk på prevensjon, da mistet jeg mensen helt. 

Anonymkode: 2af15...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er for tidlig å se om det er en uregelmessighet som fortsetter, så jeg har for spinkelt  et grunnlag til å stille diagnose. Jeg tror ikke på det med stress.

Den vanligste årsak til menstruasjonsforstyrrelser i din alder er tilstanden PCOS (Poly Cystisk Ovarie Syndrom) med hormonforstyrrelse som fører til sjeldne eller bortfall av eggløsning og derved også av menstruasjon. Ofte er det også kviser og evt maksulin behåring. Diagnosen kan stilles ved ultralyd av eggstokkene og hormonprøver. PCOS kan fremkalles av overvekt. Det er ikke sikkert at det er årsaken, men det er som sagt vanligste årsaken. Din vekt er jo noe høy, 10-15 kg for høy.

Hvis det fortsetter, så kan du få tatt hormonprøver hos din fastlege eller bli henvist til gynekolog. I venteiden kan du forsøke å gå ned noen kg (5 kg kan være tilstrekkelig)

Du har til overskrift at du er bekymret. Hva er din bekymring?

Vennlig hilsen Mette

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBrukeer
7 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det er for tidlig å se om det er en uregelmessighet som fortsetter, så jeg har for spinkelt  et grunnlag til å stille diagnose. Jeg tror ikke på det med stress.

Den vanligste årsak til menstruasjonsforstyrrelser i din alder er tilstanden PCOS (Poly Cystisk Ovarie Syndrom) med hormonforstyrrelse som fører til sjeldne eller bortfall av eggløsning og derved også av menstruasjon. Ofte er det også kviser og evt maksulin behåring. Diagnosen kan stilles ved ultralyd av eggstokkene og hormonprøver. PCOS kan fremkalles av overvekt. Det er ikke sikkert at det er årsaken, men det er som sagt vanligste årsaken. Din vekt er jo noe høy, 10-15 kg for høy.

Hvis det fortsetter, så kan du få tatt hormonprøver hos din fastlege eller bli henvist til gynekolog. I venteiden kan du forsøke å gå ned noen kg (5 kg kan være tilstrekkelig)

Du har til overskrift at du er bekymret. Hva er din bekymring?

Vennlig hilsen Mette

 

 

 

Er PCOS noe jeg kan bli kvitt? 

Da jeg var hos gynekologen tok hun innvendig ultralyd var det masse egg på eggstokkene mine og hun sa dem var helt fine. 

Har ingen kjennskaper om PCOS, men kan det gjøre at jeg ikke kan få barn?😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBrukeer

Grunnen til at overskriften heter bekymret er fordi jeg er bekymret for at min mens har vært så ustabil de siste månedene. Og da jeg har fått vite at jeg er helt frisk, så fortsetter kroppen min å være like rar. Da blir jeg bekymret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det med PCOS var den mest nærliggende forklaring, det er typisk at det er mange eggsekker på eggstokkene, og det er kanskje det gynekologen har sett?

Det står mye om PCOS på nettet, f.eks. https://nhi.no/sykdommer/kvinne/svulster-og-cyster/polycystisk-ovariesyndrom/

Hvis du går ned i vekt, kan du kanskje få normale menstruasjoner.

De fleste kan bli gravide, evt av seg selv, evt med litt hjelp.

Man kan jo si at du er frisk, men har en liten hormonforstyrrelse som ikke gir grunn til stor bekymring.

Se forholdene an til over sommeren. Lev et sundt liv med fornuftig kost og masser av mosjon.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...