Gå til innhold

47 ÅR og kanskje straks i overgangen...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er 47 år og i det siste har jeg følt på noen ubehagelige hetetokter eller skal jeg si varmhetsfølelse særlig på kveldstid. Dette kan vel høres ut som begynnende overgangsalderplager? Hva kan gjøres, om noe for å få en lettere overgangalder periode? Jeg røyker og drikker ikke. Men er overvektig 79 kg og 167 cm høy. Har født to barn. Ingen prevensjon. Og regelmessige kraftige blødninger hittil.

Anonymkode: 77011...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis dine menstruasjoner er regelmessige (25-35 dagers intervall), så er det ikke så sannsynlig at hetetoktene skyldes overgangsalder og østrogenmangel. Hormonene kan endre seg fra dag til dag, og noen ganger kan nivået bli lavt, og det kan utløse hetetokter. Man kunne ha forsøkt å stabilisere dine hormoner med p-pille (som også kunne redusere menstruasjonene), men med din alder og overvekt er det ikke så lurt. Man kunne også forsøke med laveste østrogen (25 mikrogram plaster) i noen uker og se om det hjelper deg. Du kan høre med din fastlege om evt henvisning til gynekolog som kan råde deg.

Det kan være andre årsaker til  'nattesvette', f.eks. stoffskiftesykdommer, det bør du kanskje snakke med din fastlege om?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...