Gå til innhold

høyt symfyse fundus mål.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva vil høyt symfyse fundus mål egentlig si? jeg ligger litt høyt på kurven, men innenfor normalen. Jordmor sier at jeg kommer til å få stor baby. betyr det at høyt symfyse fundus mål = stor baby?

Anonymkode: 2f2f6...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ligger litt høyt på kurven, men innenfor normalen. Jordmor sier at jeg kommer til å få stor baby. betyr det at høyt symfyse fundus mål = stor baby?

Anonymkode: 2f2f6...a12

Alle kan ikke ligge nøyaktig på normalstreken 😊

Det er et mål på veksten av livmoren, så det kan bety litt større foster eller litt mer fostervann enn gjennomsnittet. Du kan også være litt lenger på vei enn beregnet. 

Det er ikke garantert at målet vil ligge i øvre del hele svangerskapet, det kan påvirkes av hvordan barnet ligger og din egen kropp / vektøkning.

Lykke til med svangerskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
48 minutter siden, laban skrev:

Alle kan ikke ligge nøyaktig på normalstreken 😊

Det er et mål på veksten av livmoren, så det kan bety litt større foster eller litt mer fostervann enn gjennomsnittet. Du kan også være litt lenger på vei enn beregnet. 

 Det er ikke garantert at målet vil ligge i øvre del hele svangerskapet, det kan påvirkes av hvordan barnet ligger og din egen kropp / vektøkning.

 Lykke til med svangerskapet!

Ok, takk for svar :) jeg vet at jeg er ca en uke lengre på vei enn hva ul termin sier, så kanskje det ligger noe i det også :) jeg og barnefar var selv små til fødsel, så syns det er litt rart at vi skal få en stor baby. ikke at det spiller noen rolle :) 

jeg er forresten 3 dager over termin i dag, hehe 😄 så blir spennende å se

Anonymkode: 2f2f6...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Symfyse-fundus målet SF er avstanden fra symfysen (overkanten av bekkenets kant for til) pg toppen av livmoren. Det måler altså størrelsen av livmoren med innhold (foster, fostervann og morkake). Stort foster og/eller mye fostervann gir stort symfyse-fundus mål. SF føres inn på et kurveark hvor stigningen kan følges. Hvis det er tegn på unormale forhold med SF, så suppleres med ultralyd.

Lykke til videre, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...