Gå til innhold

Medisiner og munntørrhet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vet ikke om lithium eller fluoksetin er årsaken. Men jeg har måttet trekke flere tenner og har i senere tiden merket at munntørrheten bare blir verre. Nå føles det ubehagelig hele tiden. Hvis jeg nå seponerer medisinene vil det da normalisere seg igjen, eller er spyttkjertlene blitt ødelagt?

Anonymkode: 11854...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du har god nytte av medisinene, ville jeg heller ha forsøkt andre tiltak. Være nøye med tannpuss morgen og kveld og bruke f.eks. Xerodent (sugetabletter med sitron- eller lakrissmak som fås på apotek) og det finnes en gel du legger i ganen om natten som skal motvirke munntørrhet.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, Eva Sofie skrev:

Om du har god nytte av medisinene, ville jeg heller ha forsøkt andre tiltak. Være nøye med tannpuss morgen og kveld og bruke f.eks. Xerodent (sugetabletter med sitron- eller lakrissmak som fås på apotek) og det finnes en gel du legger i ganen om natten som skal motvirke munntørrhet.

Lykke til :)

Jeg har prøvd diverse produkter fra apoteket. Bl.a. xerodent. Synes det har veldig begrenset og kortvarig effekt. Det blir å velge mellom to onder når jeg skal ta valget om å seponere medisinene. Jeg er også usikker på om spyttkjertlene vil normalisere seg igjen ved seponering, eller om de er permanent ødelagt. Har noen erfaringer på det?

Anonymkode: 11854...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd diverse produkter fra apoteket. Bl.a. xerodent. Synes det har veldig begrenset og kortvarig effekt. Det blir å velge mellom to onder når jeg skal ta valget om å seponere medisinene. Jeg er også usikker på om spyttkjertlene vil normalisere seg igjen ved seponering, eller om de er permanent ødelagt. Har noen erfaringer på det?

Anonymkode: 11854...6e6

 

Ja, jeg gikk på medisiner i 5-6 år som ga kraftig munntørrhet og som gikk utover tannhelsen. Når jeg sluttet på medisinene, gikk alt tilbake til det normale igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Eva Sofie skrev:

 

Ja, jeg gikk på medisiner i 5-6 år som ga kraftig munntørrhet og som gikk utover tannhelsen. Når jeg sluttet på medisinene, gikk alt tilbake til det normale igjen.

Ok. Jeg har begynt nedtrapping. Håper det går greit og at jeg får beholde resten av tennene, og slipper dette ubehaget med munntørrhet.

Anonymkode: 11854...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
På 5.7.2018 den 18.24, Eva Sofie skrev:

Om du har god nytte av medisinene, ville jeg heller ha forsøkt andre tiltak. Være nøye med tannpuss morgen og kveld og bruke f.eks. Xerodent (sugetabletter med sitron- eller lakrissmak som fås på apotek) og det finnes en gel du legger i ganen om natten som skal motvirke munntørrhet.

Lykke til :)

bra råd men de tingene gjør for min del erfaring bare munnen tørrere når de er sugde ferdig (xerodent og andre antimunntørrhetspiller). jeg går på fluoxetin 30mg. den tørrheten min når jeg sover gjlr at jeg får kroniske tannkjøttbetennelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har samme problemet og har prøvd både drops og gelé mot munntørrhet, fra apoteket.  Geléen er ekkel synes jeg og ikke hjelper den heller, konsistensen  kjentes for tykk ut, dropsen med sitron smak er ok .Men for noen priser på sånne produkter, ihvertfall hvis en skal bruke det flere ganger daglig i lang tid. Kanskje sukkerfri tyggegummi er et alternativ?

Anonymkode: b6a69...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har samme problemet og har prøvd både drops og gelé mot munntørrhet, fra apoteket.  Geléen er ekkel synes jeg og ikke hjelper den heller, konsistensen  kjentes for tykk ut, dropsen med sitron smak er ok .Men for noen priser på sånne produkter, ihvertfall hvis en skal bruke det flere ganger daglig i lang tid. Kanskje sukkerfri tyggegummi er et alternativ?

Anonymkode: b6a69...ee5

Synes det hjalp en stund med tyggegummi. Men ikke så mye nå lenger. Seponering er nok eneste utveg. Må bare finne andre måter å holde depresjonene unna. Merker et snikende tungsinn og økende depressivt tankemønster nå når jeg har starter nedtrapping.

Anonymkode: 11854...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, Fionys skrev:

Jeg har funnet ut at det beste er vann.

Jeg drikker mye vann. Men det lindrer bare ubehaget så lenge jeg har vannet i munnen.

Anonymkode: 11854...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...