Gå til innhold

Albyl-e og blodtrykk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg er gravid i uke 19 med barn nr 3. I første svangerskap fikk jeg svangerskapshypertensjon de siste ukene og i andre svangerskap hadde jeg høyt/kraftig svingende blodtrykk fra uke 26, fra uke 34 hadde jeg spor av proteiner i urinen, ble så indusert i uke 37 pga hurtig økende blodtrykk (190/140 den dagen jeg ble satt i gang) og kraftig hodepine, men bare +1 på proteiner. Måtte gå på Trandate noen uker etter fødsel før blodtrykket var normalt igjen. Denne gangen har jeg hatt et fint svangerskap så langt, med normalt blodtrykk hele veien - 120/80 på siste kontroll. De siste ukene har jeg egentlig hatt symptomer som jeg forbinder med lavt blodtrykk i form av svimmelhet, synkope og nærsynkope særlig ved fysisk arbeid eller trening, men blodtrykk, hb, blodsukker osv er normalt. 

Så er det slik at jeg har fått vite at jeg vurderes for oppstart av albyl-e for å forebygge preeklampsi i dette svangerskapet, og jeg er da redd for at denne svimmelheten skal forverres. Jeg er også bekymret mtp blodtrykket mitt som har vært veldig svingende tidligere og i grenseland for behandlingstrengende ved flere anledninger i tidligere svangerskap. Jeg er da særlig redd for høyt blodtrykk i kombinasjon med "økt blødningstendens" ved albyl-e og tenker da spesielt på hjerneblødning..

Slik jeg har oppfattet det er det blodtrykket som har vært hovedproblemet i de tidligere svangerskapene, jeg har født barn som har hatt lagt litt over snittet størrelsesmessig og som har hatt det bra i magen. Hadde også normale funn på dopplerundersøkelse i uke 24 i forrige svangerskap. Jeg forstår at det handler om å forebygge svangerskapsforgiftning, men hvordan påvirker albyl-e blodtrykket, og er det indikasjon for dette når det er blodtrykket som har vært hovedproblem? 

Har forresten normalt blodtrykk når jeg ikke er gravid, og er normalvektig.

Anonymkode: a9211...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dette er for komplisert til at jeg kan gi deg råd. Du bør følge legenes anbefalinger. Det er faste rutiner for forebygging og behandling av preeklampsi.

Svangerskapsforgiftning med høyt blodtrykk oppstår ved uheldige prosesser i morkaken/livmoren, og det forebygges med albyl-E.

Lykke til med det videre svangerskapet.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...