Gå til innhold

Viktig advarsel i forhold til bruk av Tramadol


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.dagbladet.no/tema/jeg-folte-meg-som-en-narkoman/69916938?userhash=11fd2f9696f5e3b04fea4f841aa1bb7b&utm_source=Communicator&utm_medium=Email&utm_content=Tittel&utm_campaign=DagbladetPluss_AutoNB

Hovedpoenget i artikkelen er at bruken av Tramadol har økt markant de siste årene og at medikamentet har et betydelig større misbrukspotensial enn man antok da det ble innført. Et kort sitat:

"Jørgen Bramness, psykiater og seniorforsker ved Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse, forklarer at det kan ta en del år fra et legemiddel kommer på markedet til man ser hvor vanedannende det er.

- Det sanne bildet blir man ofte ikke klar over før et visst antall pasienter har brukt medisinen. Tramadol er absolutt vanedannende og har et misbrukspotensial, et overdosepotensial, og jeg er helt sikker på at det har skjedd overdoser på grunn av tramadol i Norge."

Anonymkode: b38d1...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

FjellOgDalar

Jeg tror det er en liten gjenganger opp igjennom tidene at medisiner kanskje har vist seg mer vanedannende enn tidligere antatt. I sin tid trodde man jo at benzo var tilnærmet harmløse da de kom på markedet og overtok for barbituratene.

Men Tramadol er jo et opioid-type smertestillende, så det er jo klart at man skal bruke det med respekt, og man bør ha gode grunner for det hvis det må brukes over tid. At slikt er vanedannende, har misbrukspotensiale og er farlig i overdoser er i mine øyne nokså selvsagt. Men jeg tenker  det er bra at noen går ut og vifter med et rødt flagg. Den type medikamenter skal brukes med respekt - kun til det formålet de er skrevet ut for, og legene har nok av og til en utfordring med tanke på å vurdere om den enkelte pasient vil klare dette. Noen leger er kanskje litt for "snille" selv om det er satt inn flere tiltak for å hindre overforeskriving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om pasienter som opplever en hevning i stemningsleie av Tramadol. Jeg mener man bør være bevisst selv på bruken og ikke legge skylden på legene i alle tilfeller. Når man begynner å bruke smertestillende for annet enn smerter, bør det ringe en advarende bjelle. Det samme om man blir nødt til å øke dosen for å oppnå samme effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at Tramadol har erstattet det langt farligere preparatet Aporex. Der snakket man virkelig om risiko for overdoser og dødsfall etterhvert som dosene økte. 

Det er litt rart at Tramadol er i reseptgruppe B og ikke A som de fleste andre opiater. Kanskje fører dette til en overdreven utskriving. Tramadol har noen antidepressive tilleggseffekter og er kanskje mer stemningshevende enn andre opiater. 

Uansett tror jeg feilbruk skjer med de fleste medisiner, uten at det dermed betyr at medisinen når den blir brukt riktig er farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg synes det er bra at Tramadol har erstattet det langt farligere preparatet Aporex. Der snakket man virkelig om risiko for overdoser og dødsfall etterhvert som dosene økte. 

Det er litt rart at Tramadol er i reseptgruppe B og ikke A som de fleste andre opiater. Kanskje fører dette til en overdreven utskriving. Tramadol har noen antidepressive tilleggseffekter og er kanskje mer stemningshevende enn andre opiater. 

Uansett tror jeg feilbruk skjer med de fleste medisiner, uten at det dermed betyr at medisinen når den blir brukt riktig er farlig.

Det stemmer, reseptfrie er også farlig. Når jeg ønsker å dø, finner jeg siķkert ut hvordan jeg gå frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt blir vanedannende når det har en positiv virkning...

Når svært mange kunne hatt et bedre liv med medikamenter, hvorfor er man da så restriktiv med medisiner som virkelig virker?

Ja, man blir jo avhengig av blodtrykksmedisin, og må ofte spise det livet ut. Er det så farlig om det samme gjelder beroligende/angstdempende midler?

Anonymkode: 5e5e4...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Jeg synes det er bra at Tramadol har erstattet det langt farligere preparatet Aporex. Der snakket man virkelig om risiko for overdoser og dødsfall etterhvert som dosene økte. 

Det er litt rart at Tramadol er i reseptgruppe B og ikke A som de fleste andre opiater. Kanskje fører dette til en overdreven utskriving. Tramadol har noen antidepressive tilleggseffekter og er kanskje mer stemningshevende enn andre opiater. 

Uansett tror jeg feilbruk skjer med de fleste medisiner, uten at det dermed betyr at medisinen når den blir brukt riktig er farlig.

Enig at det er bra at Aporex ikke lenger brukes, og det er vel heller ingen tvil om at tramadol er et nyttig medikament for mange. Jeg tror imidlertid det er bra med økt opplysning om at det som kan kjennes bra ut på kort sikt, kan medføre vesentlige vansker på lengre sikt. Det gjelder vel alle opioidene. Også enig i at feilbruk kan skje med de fleste medikamenter, men dersom man på nært hold har sett hvor store konsekvenser det kan få for folk å feilbruke opioider, så virker det opplagt at de vanedannende medikamentene medfører noen ekstra utfordringer. 

Anonymkode: b38d1...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk tramadol utskrevet mot smerter i sin tid, men merket mer at de hjalp litt mot depresjonen. 
Brukte 50mg (minste dose) hver dag i ett par år mot depresjon (i samråd med lege), og syntes det hjalp litt, men av forskjellige grunner ønsket jeg å slutte med de og måtte bruke ganske lang tid på å trappe ned.
Prøvde først å ta det gradvis over en mnd, men da fikk jeg voldsomme svimmelhetsanfall, noe en annen lege mente bare var angst, men det var abstinenser.

Trappet så sakte ned over tre mnd'er og da gikk det fint.

Så dette er absolutt sterke medisiner som bør respekteres. En annen ting her til lands er at man trapper alt for brått ned på alt av avhengighetsdannende medisiner noe som igjen gjør at pasientene får abstinenser som igjen gjør at de ikke klarer å slutte.
Ikke rart folk får problemer.

Har sett nedtrappingsplaner fra fra institusjoner som burde kunne dette og er ganske sjokkerende hvor fort alt skal trappes ned.
Bedre å gjøre det skånsomt og sakte så folk ikke blir syke.

Ps. Forøvrig bør også folk som bruker SSRI bruke tramadol med stor forsiktighet da man i sjeldne tilfeller kan få serotonergt syndrom.

Anonymkode: 3f3c3...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter tre år på tramadol vet jeg med sikkerhet at de for meg også hjalp veldig på angsten, søvn og humøret. Jeg fikk de for en kneskade, men ble aldri seponert. Økte og økte dosen, og de siste ukene tok jeg mellom 15-20 stk daglig. Endte med seks uker på blå kors på avrusning.... Tar det enda, men etter èn dag kjenner jeg russuget..!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...