Gå til innhold

Hjelp, jeg tror ikke jeg klarer mer..


usikker

Anbefalte innlegg

Morgenen er alltid værst. I natt sov jeg fra kl 04-09. Våkner, strekker meg, tar en slurk vann, og så BOM der slår angsten til. 

Jeg tar en 10 mg Sobril. Sovner etter litt, våkner etter ca halvannen time, samme skjer igjen! PANIKK!  Jeg klarer ikke dette! Ingen effekt av Sobril? Hva skal jeg gjøre? Ta to stk?

( bare ikke svar, jeg vet det ikke er lov)

Er det noen som kan fortelle meg om dere har hatt nytte av AD på angst? Og i såfall hvilken type dere følte virket best? 

Jeg har selv prøvd Cipralex, fluoxetin/Fontex og nå Sertralin/zoloft. 

Jeg vil ikke gjøre meg avhengig av Sobril... er så redd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 timer siden, usikker skrev:

Morgenen er alltid værst. I natt sov jeg fra kl 04-09. Våkner, strekker meg, tar en slurk vann, og så BOM der slår angsten til. 

Jeg tar en 10 mg Sobril. Sovner etter litt, våkner etter ca halvannen time, samme skjer igjen! PANIKK!  Jeg klarer ikke dette! Ingen effekt av Sobril? Hva skal jeg gjøre? Ta to stk?

( bare ikke svar, jeg vet det ikke er lov)

Er det noen som kan fortelle meg om dere har hatt nytte av AD på angst? Og i såfall hvilken type dere følte virket best? 

Jeg har selv prøvd Cipralex, fluoxetin/Fontex og nå Sertralin/zoloft. 

Jeg vil ikke gjøre meg avhengig av Sobril... er så redd. 

Liten/moderat dose AP?

Anonymkode: ca4b3...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smertepasienten
3 timer siden, usikker skrev:

Morgenen er alltid værst. I natt sov jeg fra kl 04-09. Våkner, strekker meg, tar en slurk vann, og så BOM der slår angsten til. 

Jeg tar en 10 mg Sobril. Sovner etter litt, våkner etter ca halvannen time, samme skjer igjen! PANIKK!  Jeg klarer ikke dette! Ingen effekt av Sobril? Hva skal jeg gjøre? Ta to stk?

( bare ikke svar, jeg vet det ikke er lov)

Er det noen som kan fortelle meg om dere har hatt nytte av AD på angst? Og i såfall hvilken type dere følte virket best? 

Jeg har selv prøvd Cipralex, fluoxetin/Fontex og nå Sertralin/zoloft. 

Jeg vil ikke gjøre meg avhengig av Sobril... er så redd. 

10 mg Sobril er en veldig lav dose, og du må huske at halveringstiden er 4-10(15) timer, avhengig fra person til person. Jeg ville byttet til Vival, der kan du klare deg en dag på 1 tablett, da halveringstiden er 20-50 timer. Bruker selv 2 om dagen, 1 for morgenangst, den funker på 15 min og for meg varer den i 6-10 timer, så jeg klarer meg enkelte dager med 1 Valium bare. 

Prøvde og bytte til Sobril, da 25 mg x 3. Dette forsterket angsten og jeg ble helt spinnvill i hodet, så for meg er Sobril like beroligende som Atarax. Men for enkelte er den bedre enn f.eks Valium. Alle er forskjellige 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, usikker skrev:

Morgenen er alltid værst. I natt sov jeg fra kl 04-09. Våkner, strekker meg, tar en slurk vann, og så BOM der slår angsten til. 

Jeg tar en 10 mg Sobril. Sovner etter litt, våkner etter ca halvannen time, samme skjer igjen! PANIKK!  Jeg klarer ikke dette! Ingen effekt av Sobril? Hva skal jeg gjøre? Ta to stk?

( bare ikke svar, jeg vet det ikke er lov)

Er det noen som kan fortelle meg om dere har hatt nytte av AD på angst? Og i såfall hvilken type dere følte virket best? 

Jeg har selv prøvd Cipralex, fluoxetin/Fontex og nå Sertralin/zoloft. 

Jeg vil ikke gjøre meg avhengig av Sobril... er så redd. 

Uten sammenligning for øvrig (for jeg har i i nærheten av så mye angst som du sliter med) men ved angst har jeg nytte av Zyprexa som jo er et antipsykotikum. Jeg ser at en annen i tråden anbefaler AP, og det tror jeg vil være lurt å vurdere (sammen med legen). Zyprexa virker på meg såpass beroligende at jeg av og til føler meg litt avhengig av medikamentet når jeg har angst selv om det jo ikke gir avhengighet.

Jeg håper at du finner en god løsning!

Lykke til 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, usikker skrev:

Morgenen er alltid værst. I natt sov jeg fra kl 04-09. Våkner, strekker meg, tar en slurk vann, og så BOM der slår angsten til. 

Jeg tar en 10 mg Sobril. Sovner etter litt, våkner etter ca halvannen time, samme skjer igjen! PANIKK!  Jeg klarer ikke dette! Ingen effekt av Sobril? Hva skal jeg gjøre? Ta to stk?

( bare ikke svar, jeg vet det ikke er lov)

Er det noen som kan fortelle meg om dere har hatt nytte av AD på angst? Og i såfall hvilken type dere følte virket best? 

Jeg har selv prøvd Cipralex, fluoxetin/Fontex og nå Sertralin/zoloft. 

Jeg vil ikke gjøre meg avhengig av Sobril... er så redd. 

Morgenangst/panikk er forferdelig! Har hatt mye av det. For meg hjelper det lite å ta benzo for dette. Det som virker best er å komme seg ut av senga og starte dagen. Om det så er å skru på tv og se god morgen Norge. Morgenangsten går dermed bort før Vivalen virker. Det verste jeg gjør er å fortsette å ligge i senga og sove mer og dermed få enda en oppvåkning med panikk.

Du behøver ikke være redd for å bli avhengig av Sobril. Den virker jo ikke så da er det ingen vits i å ta den. Så slipper du angsten for å bli avhengig.

Jeg bruker 5mg Vival daglig. For myoklonier (epilepsi). Den siste tiden, ca en mnd, har jeg hatt lite morgenpanikk og det er så godt! Aner ikke hvorfor det har gitt seg. Men begynner å lure på om det har sammenheng med mindre inntak av Vival. Jeg har nemlig ikke giddet å bruke medisindosetten min og dermed ser jeg at jeg kan glemme å ta Vival flere dager på rad. Jeg blir minnet på at jeg ikke har tatt den når jeg begynner å få småkramper. Jeg vet at benzo kan virke på denne måten, altså gi deg angst. Så bare hold deg unna Sobrilen når den ikke funker allikevel. Kom deg ut av senga med en gang du våkner og sett på kaffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag prøvde jeg vival.. 5 mg ca kl 07. 

Fikk et voldsomt panikkanfall etter bare 2 timer. Jeg mast totalt kontroll, og det måtte to fam.medl til for å roe meg ned. Jeg bad de om å ringe ambulanse, slik at jeg kunne legges inn på psykiatrisk...   det gjorde de ikke. De gav meg en vival til.                                          Jeg klarte å roe meg litt, men hikstet innimellom i hvertfall en time. Så sovnet jeg. Sov greit i ca 2 timer, men de som var med meg sa jeg fremdeles skalv i søvne... 

Nå er det påan igjen. Kommer meg ikke ut. Hadde planer om å dra ut i dag, kjøpe litt mat og dra på en strand. Bare meg og mine to fam.medl.  Jeg klarer ikke. Nå er de dratt uten meg.                              

Jeg vet ikke hva jeg vil med dette, beklager at jeg bruker forumet som min dagbok. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
2 minutter siden, usikker skrev:

I dag prøvde jeg vival.. 5 mg ca kl 07. 

Fikk et voldsomt panikkanfall etter bare 2 timer. Jeg mast totalt kontroll, og det måtte to fam.medl til for å roe meg ned. Jeg bad de om å ringe ambulanse, slik at jeg kunne legges inn på psykiatrisk...   det gjorde de ikke. De gav meg en vival til.                                          Jeg klarte å roe meg litt, men hikstet innimellom i hvertfall en time. Så sovnet jeg. Sov greit i ca 2 timer, men de som var med meg sa jeg fremdeles skalv i søvne... 

Nå er det påan igjen. Kommer meg ikke ut. Hadde planer om å dra ut i dag, kjøpe litt mat og dra på en strand. Bare meg og mine to fam.medl.  Jeg klarer ikke. Nå er de dratt uten meg.                              

Jeg vet ikke hva jeg vil med dette, beklager at jeg bruker forumet som min dagbok. 

 

Trist å høre at du sliter såpass. Og rart vival ikke virket godt nok, men har opplevd det selv. Jeg kan ta to, det hjelper bedre. Men det er lenge siden jeg har hatt de skjelvingene, onsker deg god bedring ❤️ Kanskje det beste hadde vært å vært innlagt når du har det sånn, der er det folk som kan passe på deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smertepasienten
På 5.7.2018 den 19.44, ColaZero skrev:

Morgenangst/panikk er forferdelig! Har hatt mye av det. For meg hjelper det lite å ta benzo for dette. Det som virker best er å komme seg ut av senga og starte dagen. Om det så er å skru på tv og se god morgen Norge. Morgenangsten går dermed bort før Vivalen virker. Det verste jeg gjør er å fortsette å ligge i senga og sove mer og dermed få enda en oppvåkning med panikk.

Du behøver ikke være redd for å bli avhengig av Sobril. Den virker jo ikke så da er det ingen vits i å ta den. Så slipper du angsten for å bli avhengig.

Jeg bruker 5mg Vival daglig. For myoklonier (epilepsi). Den siste tiden, ca en mnd, har jeg hatt lite morgenpanikk og det er så godt! Aner ikke hvorfor det har gitt seg. Men begynner å lure på om det har sammenheng med mindre inntak av Vival. Jeg har nemlig ikke giddet å bruke medisindosetten min og dermed ser jeg at jeg kan glemme å ta Vival flere dager på rad. Jeg blir minnet på at jeg ikke har tatt den når jeg begynner å få småkramper. Jeg vet at benzo kan virke på denne måten, altså gi deg angst. Så bare hold deg unna Sobrilen når den ikke funker allikevel. Kom deg ut av senga med en gang du våkner og sett på kaffen.

Det og starte dagen, og ikke ligge i senga kan jeg vouche for! Opp, dusj, ut og gå tur/handle eller cafe/kaffe besøk.

Men yar jeg ikke Vivalen min, bruker 1-2 om dagen. Så stammer jeg, tørr nesten ikke gå blandt folk, t-skjorten blir gjennomblaut og det renner av hodet mitt, selvom det er 5 grader celsius omså.

Vil ikke anbefale noen benzodiazepiner, men de er der fordi det er en fantastisk medisin for de som trenger det!

Her er det Redbull og solid frokost, mens jeg rocker musikk😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...