Gå til innhold

Hva er nå øvre fartsgrense for bilkjøring i Norge?


Gjest Maggie55

Anbefalte innlegg

Gjest Maggie55

Jeg var en tur i en større by hvor jeg reiste selv kollektivt og satt å så på bilene som suste forbi. Det var skummelt å se vilken hastighet man holdt på veiene når bilene kjørte.  Det så helt uforsvarlig ut? Vet dere hva øvre grense er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Norge har vi et veinett som er helt på høyde med tyske motorveier på enkelte strekninger. Der er det fri fart mens det her er 110. Det vi synes er helt uforsvarlig her i Norge er fullt forsvarlig i andre land både når det gjelder bilkjøring, promille, båtkjøring, bruk av flytevest osv.

Norge er og blir et lite nisseland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Petterx skrev:

I Norge har vi et veinett som er helt på høyde med tyske motorveier på enkelte strekninger. Der er det fri fart mens det her er 110. Det vi synes er helt uforsvarlig her i Norge er fullt forsvarlig i andre land både når det gjelder bilkjøring, promille, båtkjøring, bruk av flytevest osv.

 

Vi må nesten velge da, mellom friheten til å kjøre så fort vi vil, og å ofre livet til flere i trafikken.

Antall mennesker som mistet livet i ulykker på de tyske motorveiene, der det er fri fart, stiger kraftig

Samtidig, i Norge:

Lavest antall trafikkdrepte på 70 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyeste fartsgrensen i Norge er 110, men det er bare på 4-felts veier. Stort sett er det 80 km, utenfor tettbebydstrøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minute ago, AnonymBruker said:

Hvorfor trenger vi å kjøre så fort? 

Anonymkode: 16747...660

Vet ikke helt hva du mener med det. Men det er viktig å holde fartsgrensen hvis vær og føreforhold tilsier det. Kjøre under fartsgrensen er også farlig, dessverre altfor mange som har for dårlig trafikkforståelse og ikke skjønner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle har vi våre ting som skal frem sikkert ja.  Mange som sitter hjemme å venter på varene sine sikkert ja. Men det er farta først og frammst som dreper tror nå jeg.

Anonymkode: 16747...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg syntes det så ut til å bli kjørt altfor fort. Ja faktisk veldig farlig fort. Håper et politisk part tar fatt ii de høye fartsgrensene og gjør noe med saken. Ikke det der har man levet det glade liv for lenge tror jeg. Ingen grenser har vært satt ved deres fot. Håper velgerne sier sitt ved valg og stemmer på noen som ikke ønsker den slags verden vi har fått. Bare den sterkeste rett og mindre og mindre faktisk og reell verdiskapning som jeg ser det. Vi må gjøre så langt vi kan for å mot virke umenneskelige og bare skadelige samfunn synes jeg. Farta så helt uansvarlig ut. Veien nok bra men man kjørte tett på hverandre og ikke mye sikt utover forankhørende bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Maggie55 said:

Jeg syntes det så ut til å bli kjørt altfor fort. Ja faktisk veldig farlig fort. Håper et politisk part tar fatt ii de høye fartsgrensene og gjør noe med saken. Ikke det der har man levet det glade liv for lenge tror jeg. Ingen grenser har vært satt ved deres fot. Håper velgerne sier sitt ved valg og stemmer på noen som ikke ønsker den slags verden vi har fått. Bare den sterkeste rett og mindre og mindre faktisk og reell verdiskapning som jeg ser det. Vi må gjøre så langt vi kan for å mot virke umenneskelige og bare skadelige samfunn synes jeg. Farta så helt uansvarlig ut. Veien nok bra men man kjørte tett på hverandre og ikke mye sikt utover forankhørende bil.

Jeg lurer på hvilke forutsetninger du har for å mene at det går for fort? Har du førerkort, kjører du mye bil osv? Jeg sier ikke at det ikke gikk for fort, men det er vanskelig å bedømme noe sånt hvis du bare ser å trafikken og ikke er endel av den selv ved at du kjører. Ikke uvanlig at de som har lite kunnskap om bilkjøring, lite trafikkforståelse osv synes at det går for fort, selv om det ikke gjør det. Vi kan ikke ha for lave fartsgrenser heller i forhold til vegstandarden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg bare observerte at det gikk farlig fort der ute på veien i forhold til materiell og hva man har å vinne på høy fart. Man kommer ikke særlig mye før frem for eksempel.

Jeg har hatt førerkort  engang men er sikkert falt ut av registeret nå. Jeg har aldri kjørt mye bil fra førersetet selv.

Jeg klarer ikke Bokstavere  min opplevelse av den farlige farten noe ytterligere. Om utlandet har høye fartsgrenser behøver ikke vi ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...