Gå til innhold

Tilbakevendende depressiv lidelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg har siden 16 års alderen slitt med depresjoner. Disse depresjonene kommer helt uten forvarsel. Med dette mener jeg at jeg enten våkner opp moderat eller alvorlig deprimert, eller at jeg plutselig på dagen kan utvikle en depresjon. Kan gå fra depresjons-fri til å ha en moderat depresjon på under en time. Det føles nesten som om noen slår på en knapp og på et blunk mister jeg all livsmotivasjon, evne til å føle glede osv. Det føles ut som at alt plutselig blir mørkt. Etter denne følelsen kommer selvhatet, selvmordstankene, pessimistisk syn på livet og utmattelse. Disse påfølgende symptomene kommer innen en time, av og til to. Hvis det er slik at jeg våkner opp deprimert er alle symptomer tilstede når jeg våkner. Jeg synes det er veldig merkelig at depresjonene begynner så brått. Det bør da nesten ikke gå ann at jeg er depresjons-fri men så 10 sekunder senere er jeg moderat deprimert? 

Det som også er rart er at selv om depresjonene mine kan være relativt alvorlige, så slutter de like brått som de oppsto. Jeg kan legge meg med håpet om at jeg aldri våkner opp igjen, men når jeg våkner opp dagen etterpå så er livet helt flott. Depresjonene mine er dog ikke særlig langvarige, de varer fra 2 uker til 2 måneder i gjennomsnitt. Jeg er nå tidlig i 20årene og har hatt godt over 20 depresjoner de siste 5-6 årene. Eller jeg er noe usikker på hvor mange depresjoner jeg egentlig har hatt fordi jeg ga opp å telle på 20.

Jeg lurer på hvordan i all verden dette er mulig? Jeg bør kanskje også legge til at i min familie så er depresjon ikke-eksisterende. Da mener jeg til og med tippoldeforeldrene mine, noe som gjør dette enda merkeligere. Jeg har et familiemedlem med bipolar lidelse, men det er jo ikke helt det samme. 

Anonymkode: e4e63...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er rimelig sikker på at dette er bipolar lidelse hvor du enda ikke har hatt (hypo)mani. Du burde medisineres som en bipolar for å se om dette kan holde depresjonene i sjakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, kupton skrev:

Jeg er rimelig sikker på at dette er bipolar lidelse hvor du enda ikke har hatt (hypo)mani. Du burde medisineres som en bipolar for å se om dette kan holde depresjonene i sjakk.

Mistenker at jeg har hatt hypomane symptomer og min psykolog er forsåvidt enig med meg at det jeg har opplevd kan høres ut som hypomani. Har hatt 2 episoder som kan mine om dette, en da jeg var 17, og en annen da jeg var 20. Men ingen gidder å ta stilling til dette, og selv tenker jeg at det ikke er så viktig heller, jeg er tross alt ikke plaget av dette pr i dag. Jeg har prøvd lamictal, og det hjalp i begynnelsen. Jeg fikk nesten et "nytt liv" da jeg begynte på lamictal. Fikk livsmotivasjon, lå ikke lengre i senga 23 timer i døgnet, og fungerte faktisk som et normalt menneske. Etter en stund ble jeg deprimert igjen, og sluttet på lamictal. Om min bedring skyldtes lamictal eller ei, det vet jeg ikke. Men tviler på at det hjalp noe særlig da jeg ble deprimert uansett. Likevel er det jo litt for tilfeldig at denne bedringen kom 3 uker etter at jeg kom opp i 200mg. Er det andre medisiner en kan prøve mot dette? 

Forøvrig lurer jeg også på hvordan i all verden hjernen kan fungere slik at depresjoner begynner og slutter på den måten? Er det normalt? Er det en kjent grunn til at depresjoner kan arte seg på denne måten, i stedet for den klassiske  måten hvor den utvikles over tid? Mulig slike depresjoner gjerne er mer biologisk betinget?

Anonymkode: e4e63...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen dette "normalt". Nei, det er ikke det vanligste, men heller ikke sjelden. Og ja, de er nok mer biologiske - noe som også taler for medisinering.

Hvis lamictaldosen ikke ble sjekket mot serumkonsentrasjon, bør du gjøre et nytt forsøk og få dette sjekket. Det er store individuelle variasjoner på hva som er korrekt dose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, kupton skrev:

Igjen dette "normalt". Nei, det er ikke det vanligste, men heller ikke sjelden. Og ja, de er nok mer biologiske - noe som også taler for medisinering.

Hvis lamictaldosen ikke ble sjekket mot serumkonsentrasjon, bør du gjøre et nytt forsøk og få dette sjekket. Det er store individuelle variasjoner på hva som er korrekt dose.

Serumkonsentrasjonen ble aldri sjekket, nei. Ingen dum idé å prøve den på nytt, for å så faktisk sjekke serumkonsentrasjonen.

Anonymkode: e4e63...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, kupton skrev:

Igjen dette "normalt". Nei, det er ikke det vanligste, men heller ikke sjelden. Og ja, de er nok mer biologiske - noe som også taler for medisinering.

Hvis lamictaldosen ikke ble sjekket mot serumkonsentrasjon, bør du gjøre et nytt forsøk og få dette sjekket. Det er store individuelle variasjoner på hva som er korrekt dose.

Er det ille at man spør om ting er normalt? 

Anonymkode: e66cb...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ille at man spør om ting er normalt? 

Anonymkode: e66cb...e7b

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...