Gå til innhold

Kan vi i dag snakke om et familieærebegrep på samme måte som man i debatter i norsk offentlighet kritiserte den utenlandske familiestrukturen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er dette slik vi tenker om oss selv at storfamilien eller familien er så bestemmende for våre liv. At det er ting som truer familieæren på så alvorlig måte som vi tidligere hørte historier om. Menn har kanskje fått en rolle de har ønsket seg men hva slags kår får kvinner til slutt. Eller er det kanskje bare slik mange snakker men i praksis eller i virkeligheten er det ganske annerledes. Vi har jo tradisjonelt verken hatt patriakatet eller matriakatet som ellers i mange land. De sosialdemokratiske verdier har vel mer vært bærebjelke hvis man ikke går tilbake til tyve og tredve årene da.

Anonymkode: f9b41...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

Her jeg bor, hvor innvandrere av muslimsk bakgrunn er mange, men dog ikke mer en ca 25% så har jeg lagt merke til att de skiller seg kraftig ut fra nordmenn og andre innvandrere (fra Vietnam Chile osv), med oppførsel. Ser man de muslimske guttene så er de veldig bryske og uhøflige, og opptrer i gjenger. Det er ikke snakk om å sloss en mot en, det er grupper mot en eller grupper mot grupper. Kvinnene er veldig unnselige (de muslimske), og gjør aldri noe drøyt. Men guttene, de opptrer stort sett i flokk, være seg de raner, og sloss eller bare henger.

 

Det er godt mulig jeg ser bare negative trekk, det er jo det man først legger merke til. Ikke alle muslimske gutter går i gjenger, og er innpåslitne på damene, men det er mitt inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje hvor man er i livet sitt og kanskje at man ser litt hva man vil se. Men jeg føler mye at familien legger sin klamme hånd over det meste i dag og at lite selvstendig tenkning gjøres av så mange av oss, men det er mye øynene som ser kanskje. Har inntrykk at mennesker som har utenlands opprinnelse er superflink  i arbeidslivet men det er liksom ofte dem som har all definisjonsmakt og ingen er jo imot at folk har familie og nærstående personer i sitt liv. I ngen hadde jo vokst opp uten , i levende livet.

Vanskelig å danne seg noe inntrykk av folk i dag for svært lite de sier stemmer særlig bra så det blir så mange lag av sannheter. Alt er ikke til å stole  på. De sier kanskje de ikke har barn noe som ikke behøver å være riktig ,men det er jo ikke noe typisk trekk for innvandrere. Men hvorfor kreve mer av dem enn man gjør av seg selv.

Mange mot en har jeg også lagt merke til. Det pulveriserer vel alt personlig ansvar antar jeg. Men vel egentlig ikke noe innvandrertrekk. Jeg har vel bare alltid  hatt følelsen av at vi passer dårlig inn i hverandres verden. For dem" ruler "gruppen  og gruppetenkning og for meg enkeltindividet mye til syvende og sist. Det er også lett å kanskje si noe som er utenfor deres rammer som de ikke  gir uttrykk for med ord tilbake men kanskje psykisk vold tror jeg. Alt skal liksom gjengjeldes.

Det vil jo alltid være slik at folk har forskjellige interesser men det kan bli veldig tungt hvis veldig motstridende ting skal gå i klinge hver samfulle dag tenker jeg.

En annen sak er jo at mange kan bedre norsk grammatikk enn gjennomsnittsnormannen.Enkelte turnerer jo alle målformer lekende lett også. 

Vi er alle preget av årene som er gått ja.

På den annen side kjenner jeg ikke mange innvandrer personlig ,men kom inn på skattekontoret i hovedstaden for noen år siden for å lete etter en veiledningshefte og hele de store hallene var fylt av mange køer av utenlandske arbeidstakere med familie. Jeg ble jo henvist til nettet. Før hadde de på biblioteket. Alt er i endring mye  ja. Mye trist synes jeg. Ikke bare innvandrere som har følelser.

Anonymkode: f9b41...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt er ofte ikke bare såre vell i dag tror jeg. Det mangler ressurser på så mange helt livsviktige områder bare i arbeidslivet tror jeg. Det er stor konkurranse om alt i dag. Men det er jo politiske ting.

Men såre vell tror jeg ikke det kan bli til det er det skjedd for mye krenkelser og " overkjøring" av helt vanlige mennesker.

Anonymkode: f9b41...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utlendinger står bak det meste allerede nå synes jeg. Tror aldri Norge kommer tilbake til seg selv igjen men  Norge har jo store naturressurser og uten naturen kommer man ingen plass så man vil sikkert klare seg tror nå jeg.

Anonymkode: f9b41...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Utlendinger står bak det meste allerede nå synes jeg. Tror aldri Norge kommer tilbake til seg selv igjen men  Norge har jo store naturressurser og uten naturen kommer man ingen plass så man vil sikkert klare seg tror nå jeg.

Anonymkode: f9b41...28a

Det går til helvete på første klasse.

Anonymkode: 930f5...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

At man er flink i noe betyr ikke at man er flink i alt nei. Sånn er det for de fleste av oss tror jeg uansett yrke eller stilling og stand.

Sånn er det kanskje for "gamle mor Norge "også. Selv om vi nok er litt beskyttet med historien om Nansen pass og fredspris osv. Men ting kan bare bli for mye for alle tror jeg. Spesielt når så mange mangler inntektsgivende arbeid og det kommer så mye kriser for så mange. Tungt og trått for de fleste i dag vil jeg tro. Voksne som barn.

Anonymkode: f9b41...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men man blir veldig urolig av alt man hører. Forskjellisnorge bare øker og hva som skjer virker ikke mye godt. Kanskje er det nettopp det folk har det bare så forskjellig. En rå og brutal virkelighet hvor folk blir misbrukt fordi de har ytret seg fritt. Når begynte denne utviklingen egentlig?

Anonymkode: f9b41...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å holde voldelig og maktsyke orienterte mennesker utenfor styre og stell kunne vært et godt sjakktrekk synes jeg. Noe å tenke på frem mot neste valg om man får stemme da. Alle har vi vårt å tenke på.

Anonymkode: f9b41...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...