Gå til innhold

«Ta på egen oksygenmaske først»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi er vel alle kjent med analogien om å først sette på egen oksygenmaske før man hjelper andre ved trykkfall i et fly. Altså at det er viktig å ta vare på seg selv, ikke bare alle andre. 

Jeg har nylig innsett at jeg har forsøkt å få andre til å sette på min oksygenmaske. Gått rundt hele livet og holdt pusten, på et vis. Forsøkt å gi, være snill og grei, på grensen til selvutslettende (helt til strikken ryker og jeg er så sliten at jeg slår kontra...) i håp om at andre skal se meg, bekrefte meg - si jeg er OK - på en så overbevisende måte at jeg kan tro det.

«Gi meg litt luft... vær så snill! Jeg får ikke puste!» 

Og når noen forsøker å gi meg det jeg sier jeg vil ha, klarer jeg ikke ta i mot. Finner ikke åpningen til ventilen. Vet ikke hvordan jeg gjør. 

Det er jeg som må sette på min oksygenmaske. Jeg som må lære meg å puste. Leve. Ta plass i meg selv. Ta vare på meg selv - først. Ingen kan gjøre det for meg. De som skulle lært meg det, manglet selv oksygenmasker. De hadde på seg andre masker i stedet for. 

#omsorgsvikt 

 

Anonymkode: b8098...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, kupton skrev:

Hvis du ikke selv får oksygen, besvimer du. Da kan du ikke hjelpe andre med sin maske 🙂

Nettopp. Her tenker jeg mer på «emosjonell oksygen» - i form av grunnleggende trygghet. Man kan «besvime» innvendig av å mangle dét og! 😉 

Anonymkode: b8098...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

"Ta på din egen oksygenmaske før du hjelper andre" er ren poesi i mine ører hver ganger jeg reiser med fly. Jeg syns du har gjort en meget god observasjon.

Endret av motorPrøysen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...