Gå til innhold

Plager etter hysterektomi, Svettetokter


Lot61

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 57 som fikk utført kikkhullsoperasjon for 5 dager siden, hvor de fjernet livmor og eggstokker. Har  vært i overgangsalder i mange år og begynte å få blødninger og murring i underlivet ved påsketider. Det endte med denne operasjonen, som gikk veldig fint. Jeg er i veldig fin form generelt men har grusomme svette tokter. Før operasjonen brukte jeg Estradot plaster og Utrogestan (tabl) mot overgangplager. Har ikke startet opp med østrogen etter operasjon, bør jeg det ? Orker ikke denne svettingen noe mer. Fikk ikke noe informasjon etter operasjonene om slik plager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dessverre får minst halvparten hetetokter tilbake når de stopper med østrogen, uansett når det skjer eller hvor lenge de har brukt det. Uten livmor kan du bruke ren østrogen som ikke øker risiko for brystkreft, og det ser ikke ut til at plaster øker risiko for blodpropp heller. Du kan stoppe med utrogestan (progesteron) i og med at du har fjernet livmoren. Du bør diskutere med din gynekolog om hvor lenge du skal bruke hormon, kanskje til du er 60 år?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemelding. ,

Da blir det nå oppstart med Estradot plaster 75 mg som jeg har, skal konferere min lege i morgen vedr. styrke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...