Gå til innhold

lydopptak under behandlingstime


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Forrige uke spurte psykologen min om det var greit at vi filmet eller tok lydopptak neste time. Hun sa at det var til eget bruk og evaluering.. Jeg bare lurer på hva den egentlige hensikten er? kan det være at det er fordi fremgangen min har stagnert? At hun er i tvil og vil lytte på det sammen med noen andre for å se om vi bør avslutte behandlingen? Jeg sa bare at det var greit at vi tok det opp på bånd, men kjenner at jeg gruer meg til i morgen.

Noen som har opplevd det samme? Og vet noe om hvorfor behandlere gjør det?

Anonymkode: 2076c...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Forrige uke spurte psykologen min om det var greit at vi filmet eller tok lydopptak neste time. Hun sa at det var til eget bruk og evaluering.. Jeg bare lurer på hva den egentlige hensikten er? kan det være at det er fordi fremgangen min har stagnert? At hun er i tvil og vil lytte på det sammen med noen andre for å se om vi bør avslutte behandlingen? Jeg sa bare at det var greit at vi tok det opp på bånd, men kjenner at jeg gruer meg til i morgen.

Noen som har opplevd det samme? Og vet noe om hvorfor behandlere gjør det?

Anonymkode: 2076c...238

For feks å få bedre notater men også for å evaluere eget arbeid.

Anonymkode: fd537...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For leger i spesialisering, LiS som skal bli psykiatere, og for psykologer som skal bli psykologspesialister, er det en obligatorisk del av utdanningen med psykoterapiveiledning. Da skal en bruke opptak for at legen/psykologen kan gå gjennom dette med sin veileder i ettertid.

Vanligvis rettes slike forespørsler til pasienter som er egnet for og som en har tenkt å følge over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, kupton skrev:

For leger i spesialisering, LiS som skal bli psykiatere, og for psykologer som skal bli psykologspesialister, er det en obligatorisk del av utdanningen med psykoterapiveiledning. Da skal en bruke opptak for at legen/psykologen kan gå gjennom dette med sin veileder i ettertid.

Vanligvis rettes slike forespørsler til pasienter som er egnet for og som en har tenkt å følge over lengre tid.

Takk for godt svar. Hun er allerede psykologspesialist, så tror ikke det er noe obligatorisk for hennes del. Er dette med opptak vanlig i den forstand at jeg kommer til å måtte ha flere timer med lydopptak? Vet det er valgfritt, men ønsker ikke å være vrang og si nei til henne. 

Anonymkode: 2076c...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for godt svar. Hun er allerede psykologspesialist, så tror ikke det er noe obligatorisk for hennes del. Er dette med opptak vanlig i den forstand at jeg kommer til å måtte ha flere timer med lydopptak? Vet det er valgfritt, men ønsker ikke å være vrang og si nei til henne. 

Anonymkode: 2076c...238

Som Kupton påpeker, kan det være en del av videreutdanning. Jeg går selv til psykologspesialist som tar videreutdanning og som tar opp alle timene med meg. Jeg går to ganger i uka, av samme grunn. 

Synes uansett du skal spørre om å få mer grundig informasjon om hensikten. Lett å bli usikker når du ikke får tilstrekkelig informasjon. 

Anonymkode: 2e9a8...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg ble spurt om dette av en psykologspesialist for en haug med år siden. Han spesialiserte seg i en terapiform, og forklarte at det ville være nyttig for han og veilederen hans. Jeg valgte å stole på dette, så jeg ga grønt lys. Det hele ble gjort helt diskret med et lite kamera som ikke sto midt i glaninga, og jeg fikk selv tilgang til materialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.7.2018 den 17.23, AnonymBruker skrev:

Hei. Forrige uke spurte psykologen min om det var greit at vi filmet eller tok lydopptak neste time. Hun sa at det var til eget bruk og evaluering.. Jeg bare lurer på hva den egentlige hensikten er? kan det være at det er fordi fremgangen min har stagnert? At hun er i tvil og vil lytte på det sammen med noen andre for å se om vi bør avslutte behandlingen? Jeg sa bare at det var greit at vi tok det opp på bånd, men kjenner at jeg gruer meg til i morgen.

Noen som har opplevd det samme? Og vet noe om hvorfor behandlere gjør det?

Anonymkode: 2076c...238

Psykologen  min spurte meg om det samme. Han utdanner seg til psykologspesialist. Jeg også grudde meg litt til første gangen, men det er helt unødvendig. Etter fem minutter glemmer du hele kameraet. Det er ikke deg hun i utgangspunktet filmer, det er henne selv. Du er bare et redskap. Nå har jeg blitt filmet mange ganger, men har det hele tiden i mente at det først og fremst er psykologen selv jeg tror de tar opptak av ikke pasienten. Tenker ikke på kameraet i det hele tatt. Du kan jo spørre henne om akkurat dette om du vil. De vil evaluere saeg selv og deres rolle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...