Gå til innhold

Skal jeg tro at jeg ikke kan bli gravid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg forsøker å bli gravid igjen med min nye mann. Eksen og jeg fikk barn, men ønsket flere og lykkes ikke. Derfor er jeg så redd for å skuffe nye mannen min. Han har ikke barn fra før. Og har et stort ønske om å få oppleve å bli pappa. 

Jeg vet lite om årsaken til at jeg og eksen ikke fikk flere barn. En privat klinikk, påsto at det måtte være meg siden han hadde bevist at han kunne få barn tidligere. Men de gjorde ingen funn på det på ultralyd. De sa at det ikke var nødvendig å teste hans sæd fordi at det som oftest sto på kvinnen hvis man hadde fått barn fra før. Eksen min insisterte på å ta en sædprøve og klinikken ga etter tilslutt. Svaret ble at han hadde 5 millioner sædceller per milliliter. Og at det kunne ta 7 år å bli gravid pga det. Og at det skyldtes operasjon av begge testiklene.  Men at de mente at jeg hadde pcos fordi jeg en tid etter fødselen hadde ustabil menstruasjon i 2 år. Men den rettet seg og ble helt stabil. En annen lege mente at jeg ikke hadde pcos og at han kunne se det tydelig på ultralyd. 

Han har bevist at han kunne få barn i senere tid. Han fikk et med hun nye damen. Men han har sagt til meg at de forsøkte et år før de fikk det til og at de slet med det. 

Skal jeg tro da at jeg ikke kan få barn? Har nettopp begynt prøvingen denne måneden. Er så redd for å skuffe nye mannen min... Har ikke fortalt han om dette. Vet ikke om jeg bør si det eller om jeg bør nullstille situasjonen og tenke at jeg kan like godt bli gravid som alle andre? 

 

Anonymkode: 7bacd...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
8 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Hvor gammel er du? Hvordan er dine menstruasjoner? Hilsen Mette

Jeg opplevde problemet i slutten av tjueårene og starten av tredveårene. Nå er jeg 40 år. Mine menstruasjoner er regelmessige med 30 dagers mellomrom mellom hver menstruasjon.  Jeg blør i 5 dager når jeg får menstruasjonen. 

Anonymkode: 7bacd...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er vanskelig å si hva som før var grunnen til at du ikke ble gravid. Sikkert en kombinasjon av flere faktorer.

Nå er det imidlertid en meget viktig faktor for at din fruktbarhet er redusert, og det er din alder. Det betyr ikke at det er umulig, men at det kan ta mye lengre tid å bli gravid enn for en yngre kvinne. Det skyldes at eggene i eggstokken ikke er fornyet siden de ble anlagt da du var foster. Så selv om hormonene er i orden og du har regelmessig eggløsning, så er det vanskeligere med befruktning av gamle egg. Det har man dessverre ikke mulighet for å rette på. Det er bare å håpe på at et godt egg løsner og lar seg befrukte, altså at man må ha tålmodighet. Sjansen per måned er under 10%. De fruktbare dager er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er to uker før neste menstruasjon ventes. Samleie 2-3 ganger i denne perioden er optimalt. Du husker å bruke folat? avstår fra å røyke og passer på med alkohol?

Hvis det ikke lykkes med å bli gravid, så er eggdonasjon eneste mulighet, men det er foreløpig ikke tillatt i Norge. Da må man til utlandet.

Lykke til. Det er tross alt mange kvinner som får barn når de er i 40-årne!

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det er vanskelig å si hva som før var grunnen til at du ikke ble gravid. Sikkert en kombinasjon av flere faktorer.

Nå er det imidlertid en meget viktig faktor for at din fruktbarhet er redusert, og det er din alder. Det betyr ikke at det er umulig, men at det kan ta mye lengre tid å bli gravid enn for en yngre kvinne. Det skyldes at eggene i eggstokken ikke er fornyet siden de ble anlagt da du var foster. Så selv om hormonene er i orden og du har regelmessig eggløsning, så er det vanskeligere med befruktning av gamle egg. Det har man dessverre ikke mulighet for å rette på. Det er bare å håpe på at et godt egg løsner og lar seg befrukte, altså at man må ha tålmodighet. Sjansen per måned er under 10%. De fruktbare dager er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er to uker før neste menstruasjon ventes. Samleie 2-3 ganger i denne perioden er optimalt. Du husker å bruke folat? avstår fra å røyke og passer på med alkohol?

Hvis det ikke lykkes med å bli gravid, så er eggdonasjon eneste mulighet, men det er foreløpig ikke tillatt i Norge. Da må man til utlandet.

Lykke til. Det er tross alt mange kvinner som får barn når de er i 40-årne!

Vennlig hilsen Mette

Takk for informasjon :) 

Ja, jeg har ikke helt alderen med meg lenger. Men jeg håper. Kjæresten min har ikke barn, og han har et sterkt ønske om å få oppleve å få barn. Jeg har barn fra før så for meg er det ingen krise. Men jeg vet hvor fantastisk det er å få oppleve å få eget barn, og jeg håper på at han skal få oppleve den opplevelsen. Samtidig så synes jeg at det er fint å få et felles barn med han. 

Jeg krysser fingrene denne måneden. Første måned som vi forsøker og det blir spennende om vi lykkes. Men som du sier: egene er gamle i min alder, og det kan være vanskeligere. Ja, ellers er jeg faktisk villig til eggdonosjon om vi ikke lykkes. Men jeg håper at vi lykkes. Jeg har så lyst til at han skal få oppleve sin store drøm i livet: få oppleve å få sitt eget barn. 

Takk så mye for info, og jeg får prøve å være optimist og tro at vi kan få på naturmetoden inntil det motsatte er bevist :)  

Anonymkode: 7bacd...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det er vanskelig å si hva som før var grunnen til at du ikke ble gravid. Sikkert en kombinasjon av flere faktorer.

Nå er det imidlertid en meget viktig faktor for at din fruktbarhet er redusert, og det er din alder. Det betyr ikke at det er umulig, men at det kan ta mye lengre tid å bli gravid enn for en yngre kvinne. Det skyldes at eggene i eggstokken ikke er fornyet siden de ble anlagt da du var foster. Så selv om hormonene er i orden og du har regelmessig eggløsning, så er det vanskeligere med befruktning av gamle egg. Det har man dessverre ikke mulighet for å rette på. Det er bare å håpe på at et godt egg løsner og lar seg befrukte, altså at man må ha tålmodighet. Sjansen per måned er under 10%. De fruktbare dager er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er to uker før neste menstruasjon ventes. Samleie 2-3 ganger i denne perioden er optimalt. Du husker å bruke folat? avstår fra å røyke og passer på med alkohol?

Hvis det ikke lykkes med å bli gravid, så er eggdonasjon eneste mulighet, men det er foreløpig ikke tillatt i Norge. Da må man til utlandet.

Lykke til. Det er tross alt mange kvinner som får barn når de er i 40-årne!

Vennlig hilsen Mette

Jeg skal kjøpe folat, og jepp jeg må passe på dette med alkohol. 

Anonymkode: 7bacd...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...