Gå til innhold

honør rabatt i utlandet for uføre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

hei jeg drar om noen dager til portugal, å lurte på om noen vet hvordan jeg kan få brukt honørbeviset i utlandet, finner ingen tråder om dett på nett

Anonymkode: f1adc...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hei jeg drar om noen dager til portugal, å lurte på om noen vet hvordan jeg kan få brukt honørbeviset i utlandet, finner ingen tråder om dett på nett

Anonymkode: f1adc...6de

Tviler på at det er mulig.

Anonymkode: 08abd...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hei jeg drar om noen dager til portugal, å lurte på om noen vet hvordan jeg kan få brukt honørbeviset i utlandet, finner ingen tråder om dett på nett

Anonymkode: f1adc...6de

Nei.

Anonymkode: 5b30d...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangspunktet for honnørrabatt er en takk for den innsats en har bidratt med i et langt arbeidsliv.

Siden du og andre nordmenn bare unntaksvis har nedlagt en slik innsats for Portugal eller andre land, kan vi ikke forvente honnørrabatt i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg har fått det i Danmark og Sverige. Men i Portugal måtte jeg betale det samme som andre. Imidlertid er det så mye billigere å reise kollektivt i mange andre land (som Portugal) at det egentlig ikke vil utgjøre et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

Utgangspunktet for honnørrabatt er en takk for den innsats en har bidratt med i et langt arbeidsliv.

Siden du og andre nordmenn bare unntaksvis har nedlagt en slik innsats for Portugal eller andre land, kan vi ikke forvente honnørrabatt i utlandet.

Vet du, jeg er uføretrygdet og bruker ALDRI honnørrabatt noen steder, hverken kino eller kollektivt. Når jeg går til behandler og har gjort det over mange år krever jeg heller ikke refusjon for reise.. Og jeg har IKKE mye penger, men for meg dreier det seg om stolthet..

Anonymkode: 7028d...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kan jeg ikke noe om, men fant f eks denne om bl.a. reiser da jeg googlet disabled + discount + Portugal:

https://smartexpat.com/portugal/how-to-guides/health/travel-parking

Jeg har kun skumlest og ikke åpnet linker det vises til underveis, men inntrykket ser ut til å være at man må ha portugisisk utstedt honnørkort. Hvilket jo gir mening mtp kontroll av hvem som er berettiget til denne rabatten. Det er enklere for utenlandske servicetilbydere å forholde seg til en aldersgrense enn til enn uføregrad for person som ikke kommer fra vedkommende land.

På Trip Advisor fant jeg denne:

https://www.tripadvisor.co.za/ShowTopic-g189158-i203-k7867752-Disabled_entry_to_museums-Lisbon_Lisbon_District_Central_Portugal.html

Her spør en person fra Skottland: "Can anyone tell me if disabled people are allowed a reduced entry price for museums or is there a reduced price for over 65 s?" Noen svarer at man får rabatter typisk etter fylte 65, noen steder 60. Og en svarer: "There are discounts for over 65. And in some museums/sights "Visitors with reduced mobility with a degree of disability higher than 60% (proof is necessary) and the companion have free entrance", one of the sights is Jeronimos monastery." 

Kanskje finner du ut mer hvos du googler på engelsk? Det er mitt stalltips dersom googling på norsk ikke fører fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært ofte er det som kuoton beskriver.

I Ungarn reiser alle over 60 gratis eller kjempebillig på tog og annen kollektivtransport, uansett hvor man kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri følt meg så gammel som da jeg fikk honnørkortet i posten. Det gjemte jeg langt vekk og får egentlig en litt ekkel følelse hver gang jeg ser det. Jeg fortjener ikke noen som helst form for honnør. Egentlig burde de kalle det noe annet når de gir det til sånne som meg.

Også tenker jeg, har du råd til å dra til Portugal, har du vel råd til å betale fullpris på bussen der også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg trodde trygd var automatisk honnør - i alle fall lå det honnørkort vedlagt til brevet om innvilget trygd. Kanskje det handler om hvor mye man får, om man er ung ufør etc. Jeg bruker dog honnørkortet jeg alltid har hatt - som er signert av Norges Blindeforbund fordi jeg ser på det som den "rette grunnen" til at jeg reiser for honnør. Kanskje litt rart av meg å tenke sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Jeg trodde trygd var automatisk honnør - i alle fall lå det honnørkort vedlagt til brevet om innvilget trygd. Kanskje det handler om hvor mye man får, om man er ung ufør etc. Jeg bruker dog honnørkortet jeg alltid har hatt - som er signert av Norges Blindeforbund fordi jeg ser på det som den "rette grunnen" til at jeg reiser for honnør. Kanskje litt rart av meg å tenke sånn...

Er du blind?

Anonymkode: 08abd...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest russian
34 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Jeg trodde trygd var automatisk honnør - i alle fall lå det honnørkort vedlagt til brevet om innvilget trygd. Kanskje det handler om hvor mye man får, om man er ung ufør etc. Jeg bruker dog honnørkortet jeg alltid har hatt - som er signert av Norges Blindeforbund fordi jeg ser på det som den "rette grunnen" til at jeg reiser for honnør. Kanskje litt rart av meg å tenke sånn...

Hvorfor er det mer «rett»? Mindre skam, mindre stigmatiserende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg bruker honnør. Men det tok noe tid før jeg turte gjøre det der man må vise/kjøpe billett direkte av bussjåfør. Men nå har jeg månedskort honnør, og det er sjelden jeg må vise det til noen, jeg bor riktignok i Oslo. Der er det jo ikke slik at man må vise billett til bussjåfør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, kupton skrev:

Handlet ikke denne tråden om honnørrabatt i utlandet?

Handlet jo! Nå gjør den ikke det lenger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Handlet ikke denne tråden om honnørrabatt i utlandet?

Trådene på dol er vel fra gammelt av kjent for å skli ut 😆😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Trine skrev:

Handlet jo! Nå gjør den ikke det lenger :D

Om å trøste litt stiller jeg ett dumme spørsmål 😁 en som er uføre får honnørkort og en honnør få et honnørkort også ? Irriterende. Det er utstillt i Norge faktisk gjelder det bare i Norge, men det skader ikke å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Betti 11 skrev:

Om å trøste litt stiller jeg ett dumme spørsmål 😁 en som er uføre får honnørkort og en honnør få et honnørkort også ? Irriterende. Det er utstillt i Norge faktisk gjelder det bare i Norge, men det skader ikke å spørre.

Jepp, er man ufør får man honnørkort. Nei, det er sant, skader ikke å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, jeg er uføretrygdet og bruker ALDRI honnørrabatt noen steder, hverken kino eller kollektivt. Når jeg går til behandler og har gjort det over mange år krever jeg heller ikke refusjon for reise.. Og jeg har IKKE mye penger, men for meg dreier det seg om stolthet..

Anonymkode: 7028d...699

Er det bare meg som stusser litt over at du absolutt skal ha honnørrabatt i Portugal når du ikke benytter deg av dette i Norge?

Hvorfor ikke bare spare pengene i Norge og ha mer penger på ferien din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, issomethingwrong skrev:

Er det bare meg som stusser litt over at du absolutt skal ha honnørrabatt i Portugal når du ikke benytter deg av dette i Norge?

Hvorfor ikke bare spare pengene i Norge og ha mer penger på ferien din?

Jeg tror ikke at anonym 699 er den samme som Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...