Gå til innhold

Press og mas


Betti 11

Anbefalte innlegg

Mannen min maser ofte at jeg skal gå i situasjoner hvor jeg er redd for. Spør en ekspediteur om noe. Det kan jeg takle av og til uten å få angst. Sånn er det med andre situasjoner også. Jeg har gode og dårlige dager. I dag var det spissen på istoppen. Han tvang meg å gå i en ny butikk. Jeg sa jeg vil ikke gå. Han sa at jeg kan ikke forlate bilen ( for lat å parkere ) Jeg gi meg og gikk inn i butikken. Jeg fikk en panikkanfall, glemte pinkoden, prøvde det to ganger, klarte ikke å huske meg. Det var potetmos i hodet mitt, fikk nesten ingen puste, merkte senere at jeg hold pusten, sjelvte og svettet. Sprang til bilen og hentet penger. Familien spurte meg hva det var i vegen. Det var bare en stor panikkanfall ellers gå det bra ( svarte med ironie ) Jeg vet ikke om mannen min forstår hvor ille det var for meg. Jeg snakker ikke ett ord med ham. Jeg er så forbanna, men er for sliten å kjefte med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, Betti 11 skrev:

Mannen min maser ofte at jeg skal gå i situasjoner hvor jeg er redd for. Spør en ekspediteur om noe. Det kan jeg takle av og til uten å få angst. Sånn er det med andre situasjoner også. Jeg har gode og dårlige dager. I dag var det spissen på istoppen. Han tvang meg å gå i en ny butikk. Jeg sa jeg vil ikke gå. Han sa at jeg kan ikke forlate bilen ( for lat å parkere ) Jeg gi meg og gikk inn i butikken. Jeg fikk en panikkanfall, glemte pinkoden, prøvde det to ganger, klarte ikke å huske meg. Det var potetmos i hodet mitt, fikk nesten ingen puste, merkte senere at jeg hold pusten, sjelvte og svettet. Sprang til bilen og hentet penger. Familien spurte meg hva det var i vegen. Det var bare en stor panikkanfall ellers gå det bra ( svarte med ironie ) Jeg vet ikke om mannen min forstår hvor ille det var for meg. Jeg snakker ikke ett ord med ham. Jeg er så forbanna, men er for sliten å kjefte med ham.

Hvordan ønsker du at din mann behandler deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, XbellaX skrev:

Hvordan ønsker du at din mann behandler deg? 

Han skal ikke tvinge meg. Jeg kan bli bedre når jeg blir ikke tvungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Betti 11 skrev:

Han skal ikke tvinge meg. Jeg kan bli bedre når jeg blir ikke tvungen.

Enig. Lite godt kommer ut av tvang.

Grunnen til at han tvinger deg er trolig fordi han har vondt av deg. Han ønsker kanskje å bidra, være med å hjelpe deg i å bli bedre. Det kan være ganske smertefullt å være pårørende til et menneske som åpenbart strever med livet, man blir så hjelpeløs.

Når situasjonen har roet seg, om noen timer, kan du kanskje sette deg ned med ham og forklare hva du trenger av ham, og høre hvordan han har det opp i alt dette.

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, XbellaX skrev:

Enig. Lite godt kommer ut av tvang.

Grunnen til at han tvinger deg er trolig fordi han har vondt av deg. Han ønsker kanskje å bidra, være med å hjelpe deg i å bli bedre. Det kan være ganske smertefullt å være pårørende til et menneske som åpenbart strever med livet, man blir så hjelpeløs.

Når situasjonen har roet seg, om noen timer, kan du kanskje sette deg ned med ham og forklare hva du trenger av ham, og høre hvordan han har det opp i alt dette.

Jeg må snakke med ham i alle fall og forklare ham hvordan jeg hadde det og forklare det presiser. Kanskje han forstår meg litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg om du har en behandler - men det som hjalp meg, var at min mann og mine døtre fikk snakke med min behandler om hvordan jeg kunne føle press.  Håper at det samme kan fungere for dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Gefjon skrev:

Nå vet ikke jeg om du har en behandler - men det som hjalp meg, var at min mann og mine døtre fikk snakke med min behandler om hvordan jeg kunne føle press.  Håper at det samme kan fungere for dere :)

Jeg har en psyk. sykepleier og skal snart til angstmestringskurs. Det er en godt ide men mannen min er imot alt hva gjelder psykiatrie. Datteren forstår meg. Det er lett å snakke med henne. Det er bare mannen min som torpederer helsen min.

Endret av Betti 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Betti 11 skrev:

Jeg har en psyk. sykepleier og skal snart til angstmestringskurs. Det er en godt ide men mannen min er imot alt hva gjelder psykiatrie. Datteren forstår meg. Det er lett å snakke med henne. Det er bare mannen min som torpederer helsen min.

Når jeg er redd er i hans øyene ikke så verst. Prøvde å roe meg ned med musikk uten lykke. Tørr ikke å snakke med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Betti 11 skrev:

Når jeg er redd er i hans øyene ikke så verst. Prøvde å roe meg ned med musikk uten lykke. Tørr ikke å snakke med ham.

Jeg hadde skrevet et brev og fortalt om skuffelsen. Han burde sette seg mer inn i situasjonen din og støtte deg mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, aa-k-j skrev:

Jeg hadde skrevet et brev og fortalt om skuffelsen. Han burde sette seg mer inn i situasjonen din og støtte deg mer. 

Kanskje jeg gjør det. Har ikke lyst å stressa meg mer i dag. Jeg må overtenke det. Jeg sa til sykepleieren at jeg ønsker meg å sitte i telt på hardangervidda og at jeg vil se det hele fra utsida. Kanskje jeg må treffe en avgjørelse, men ikke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Betti 11 skrev:

Jeg har en psyk. sykepleier og skal snart til angstmestringskurs. Det er en godt ide men mannen min er imot alt hva gjelder psykiatrie. Datteren forstår meg. Det er lett å snakke med henne. Det er bare mannen min som torpederer helsen min.

Jeg håper du ikke lar din datter få høre den typen ting du skriver her inne. Å påstå at mannen din torpederer helsen din fordi han forventer at du skal gjøre noe såpass vanlig som å gå inn i en butikk, synes jeg egentlig er en ganske grov beskyldning. 

Anonymkode: 09061...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper du ikke lar din datter få høre den typen ting du skriver her inne. Å påstå at mannen din torpederer helsen din fordi han forventer at du skal gjøre noe såpass vanlig som å gå inn i en butikk, synes jeg egentlig er en ganske grov beskyldning. 

Anonymkode: 09061...a68

Har en sterk angst er ikke det å gjøre det som er vanlig så lett. Min far gikk aldri i butikk pga angst, TS prøver iallefall. 

Anonymkode: 07f45...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en sterk angst er ikke det å gjøre det som er vanlig så lett. Min far gikk aldri i butikk pga angst, TS prøver iallefall. 

Anonymkode: 07f45...2db

Ja, men hun beskylder samtidig sin mann for å torpedere hennes psykiske helse. 

Anonymkode: 09061...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper du ikke lar din datter få høre den typen ting du skriver her inne. Å påstå at mannen din torpederer helsen din fordi han forventer at du skal gjøre noe såpass vanlig som å gå inn i en butikk, synes jeg egentlig er en ganske grov beskyldning. 

Anonymkode: 09061...a68

Det har skjedd flere ting før som ikke var bra og han sa ting som gikk under belten. Datteren vet det ikke. Jeg er ikke den typen som snakker styggt over pappaen hennes. Hun skal elsker faren sin sånn hun ser han. Hva jeg mener og sa er ikke for hennes ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men hun beskylder samtidig sin mann for å torpedere hennes psykiske helse. 

Anonymkode: 09061...a68

Fordi han mener det er tull å har angst. Å provosere meg er nytteløs. Bedre finn dere et sted hvor det passer bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Betti 11 skrev:

Fordi han mener det er tull å har angst. Å provosere meg er nytteløs. Bedre finn dere et sted hvor det passer bedre. 

Jeg tror ikke nødvendigvis noen ønsker å provosere deg men det er ganske sterke og bombastiske uttalelser du kommer med.

Jeg synes rådet du fikk fra Gefjon var veldig godt i denne situasjonen. I tillegg ville det sikkert vært nyttig for deg å høre hvordan din mann opplever denne situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper du ikke lar din datter få høre den typen ting du skriver her inne. Å påstå at mannen din torpederer helsen din fordi han forventer at du skal gjøre noe såpass vanlig som å gå inn i en butikk, synes jeg egentlig er en ganske grov beskyldning. 

Anonymkode: 09061...a68

Du burde lese innlegget mitt nøye. Det var ikke snakk å gå i en butikk det var snakk om en helt nytt situasjon. Det er poenget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, XbellaX skrev:

Jeg tror ikke nødvendigvis noen ønsker å provosere deg men det er ganske sterke og bombastiske uttalelser du kommer med.

Jeg synes rådet du fikk fra Gefjon var veldig godt i denne situasjonen. I tillegg ville det sikkert vært nyttig for deg å høre hvordan din mann opplever denne situasjonen. 

Selfølgelig snakker jeg med ham. Jeg kan forklare det litt hvorfor jeg er så sur. Da jeg begynnte å bli dårlig av stress bestemmte jeg meg å søke hjelp. Jeg ble kritisert for det. Det er tull og det må man klare med seg selv og at jeg må skjerpe meg da går det over. I tilleg ett par stygge bemerkninger som " nå har vi to psykos i huset" Det var ikke alt hva skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Betti 11 skrev:

Selfølgelig snakker jeg med ham. Jeg kan forklare det litt hvorfor jeg er så sur. Da jeg begynnte å bli dårlig av stress bestemmte jeg meg å søke hjelp. Jeg ble kritisert for det. Det er tull og det må man klare med seg selv og at jeg må skjerpe meg da går det over. I tilleg ett par stygge bemerkninger som " nå har vi to psykos i huset" Det var ikke alt hva skjedde.

Skjønner. Da tror jeg det blir enda viktigere at dere møter sammen til en samtale (helst to stk samtaler)  slik at dere kan få ryddet opp i situasjonen. Trist at du har det slik som dette. Hva er årsaken til at han har et slikt syn på det å være syk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, XbellaX skrev:

Skjønner. Da tror jeg det blir enda viktigere at dere møter sammen til en samtale (helst to stk samtaler)  slik at dere kan få ryddet opp i situasjonen. Trist at du har det slik som dette. Hva er årsaken til at han har et slikt syn på det å være syk? 

Det er hans mening. Når du sir at det er ikke sånn han tenker, endrer han ikke sin synnspunkt. Han tenker litt gammeldags. Jeg prøver å fortelle ham litt mer om samtalene. Kanskje han forstår det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...