Gå til innhold

Leste tilfeldig om asberger


Betti 11

Anbefalte innlegg

Jeg leste tilfeldig en oppslag om asberger og kjenner meg litt igjen. Kan nevne ting som viser på det. Når jeg snakker med folk er det nesten alltid at de forstår meg feil, når jeg forteller noe er det uinteressant eller det blir ikke lyttet. Jeg har problemer med å snakke med mennesker fordi jeg er sjenert. Jeg føler at jeg er ikke en av dem. Jeg snakker også innimellom i en samtale. Da har jeg jobbet med og det ble bedre. Ofte har jeg ingen talmodighet å lytte når det blir fortalt noe. Jeg har særinteresse og det er hunder. Jeg kjenner nesten alle hunderaser. I blant er det også musikk. Jeg fordyper meg i den så intens at jeg vil høre alle sanger og lese alt om det. Bilskilder lesing om å se hvor mye taller de har og av og til dagdrømmer jeg. Hva er deres mening? Jeg er bare nysgjerrig forventer ingen diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette med kommunikasjon med andre, er det da norsk dere snakker, eller er det på morsmålet ditt?

Jeg tenker i alle fall at det kan bli slik du beskriver hvis det kommuniserers på norsk og du ikke føler deg helt trygg og stø på det.

Anonymkode: e4cd3...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette med kommunikasjon med andre, er det da norsk dere snakker, eller er det på morsmålet ditt?

Jeg tenker i alle fall at det kan bli slik du beskriver hvis det kommuniserers på norsk og du ikke føler deg helt trygg og stø på det.

Anonymkode: e4cd3...820

Det er ikke norsken min. Det skjedde også på morsmålet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Betti 11 skrev:

Tok denne testen scoret 36

Det er mange tilstander med mange like symptomer, men om du mistenker at du kan ha asperger, bør du ta det opp med den psykiatriske sykepleieren, ev fastlegen. Asperger er jo medfødt, så problemene må ha vært der fra du var barn. Men jeg mener å huske du skrev at du alltid hadde fått beskjed om å ta deg sammen, så da har det vel alltid vært et eller annet anderledes med deg, kanskje.

Endret av Trine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Betti 11 skrev:

Tok denne testen scoret 36

Et kjernesymptom ved autismespekterforstyrrelser er svak sentral koherens. Les litt om dette og vurder om det stemmer for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Trine skrev:

Det er mange tilstander med mange like symptomer, men om du mistenker at du kan ha asperger, bør du ta det opp med den psykiatriske sykepleieren, ev fastlegen. Asperger er jo medfødt, så problemene må ha vært der fra du var barn. Men jeg mener å huske du skrev at du alltid hadde fått beskjed om å ta deg sammen, så da har det vel alltid vært et eller annet anderledes med deg, kanskje.

Jeg hadde det ikke bra som barn og da var det ingen som brydde seg om det. Barnevernet i mitt land kom først når barnet hadde blåmerker og det var søttitallet. Jeg trukket meg helt tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Betti 11 skrev:

Jeg hadde det ikke bra som barn og da var det ingen som brydde seg om det. Barnevernet i mitt land kom først når barnet hadde blåmerker og det var søttitallet. Jeg trukket meg helt tilbake.

Du må ikke svare om du ikke vil. Ble du mishandlet som barn? Det vil jeg i såfall tro kan gi endel symptomer som minner om asperger. Da jeg ble utredet måtte jeg ta masse forskjellige evnetester for at de skulle se hvordan hjernen min jobbet. Når det gjelder sosiale vansker er det en forskjell på om man bare ikke forstår folk, eller om man har så lav selvtillit og så mange dårlige erfaringer, at man tror man ikke forstår folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Janus30 skrev:

Et kjernesymptom ved autismespekterforstyrrelser er svak sentral koherens. Les litt om dette og vurder om det stemmer for deg. 

Henger ikke det sammen med intelligens også?

Anonymkode: 89589...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Janus30 skrev:

Et kjernesymptom ved autismespekterforstyrrelser er svak sentral koherens. Les litt om dette og vurder om det stemmer for deg. 

Ja kjenner meg mesteparten igjen. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Trine skrev:

Du må ikke svare om du ikke vil. Ble du mishandlet som barn? Det vil jeg i såfall tro kan gi endel symptomer som minner om asperger. Da jeg ble utredet måtte jeg ta masse forskjellige evnetester for at de skulle se hvordan hjernen min jobbet. Når det gjelder sosiale vansker er det en forskjell på om man bare ikke forstår folk, eller om man har så lav selvtillit og så mange dårlige erfaringer, at man tror man ikke forstår folk.

Jeg ble mishandlet som barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Henger ikke det sammen med intelligens også?

Anonymkode: 89589...4e9

Nei jeg tror ikke at det har med intelligens å gjøre. Asberger kan likeså studere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Mye av det du skriver i startinnlegget tror jeg også kan forklares med at du er introvert og har lav selvtillit.

Har du problemer med å lese andre mennesker (kroppsspråk, ansiktsuttrykk, føle stemningen i rommet, ironi etc)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gargamel skrev:

Mye av det du skriver i startinnlegget tror jeg også kan forklares med at du er introvert og har lav selvtillit.

Har du problemer med å lese andre mennesker (kroppsspråk, ansiktsuttrykk, føle stemningen i rommet, ironi etc)? 

Ja, det gjør jeg og det sjer ofte i familien også. Det skjaper problemer når jeg ikke forstå en vits eller ofte tenker de vil erter meg. Hører ofte jeg er humørløs. Kroppsspråk kan jeg sjelden lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, Betti 11 skrev:

Nei jeg tror ikke at det har med intelligens å gjøre. Asberger kan likeså studere.

Jeg tenkte på "svak sentral koherens".

Anonymkode: 89589...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Betti 11 skrev:

Snill av deg. Tusen takk!

Jeg har lest meg gjennom det og erkjenner meg igjen i det. Nå forstår jeg grunnen for manglende venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...