Gå til innhold

Oj.. Tok for mye.. Farlig? (Sobril) Haster litt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skulle ta 40 mg sobril til natta, men tok istedenfor 50 mg ved en feil..

Er det farlig?

Anonymkode: 25205...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle ta 40 mg sobril til natta, men tok istedenfor 50 mg ved en feil..

Er det farlig?

Anonymkode: 25205...878

Ufarlig. 

Anonymkode: 7a671...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle ta 40 mg sobril til natta, men tok istedenfor 50 mg ved en feil..

Er det farlig?

Anonymkode: 25205...878

Synes 40 mg. høres mye ut, men om det er det du skal ta og du tåler det, er det neppe farlig med 10 mg. ekstra EN gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, kupton skrev:

Totalt unødvendig.

Jeg ville ringt legevakt hvis jeg hadde tatt for mye medisin for å forhøre meg om det var farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
27 minutter siden, Fionys skrev:

Jeg ville ringt legevakt hvis jeg hadde tatt for mye medisin for å forhøre meg om det var farlig.

Det er helt ufarlig å gå fra 40 til 50 mg Sobril, det er ikke store forskjellen.

Anonymkode: 03174...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Fionys skrev:

Ring legevakt.

Jeg skulle også til å skrive "Ring legevakta", men da ment som ironi.

Man dør ikke av 10 mg ekstra, liksom. Og ikke blir man forgiftet av det heller. Så ingen fare.

Anonymkode: 176bf...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever «faren» her mer i at man ikke har kontroll på hvor mye medisin man inntar. Var dette en feil helt ut av det blå, eller var det at du ikke klarte å kontrollere inntaket? 

Men inntaket i seg selv er fullstendig ufarlig. Sobril er en trygg medisin foruten avhengighetspotensialet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fionys skrev:

Jeg ville ringt legevakt hvis jeg hadde tatt for mye medisin for å forhøre meg om det var farlig.

Generelt ja, men det finnes ingen medisiner (i pilleform) som er så toksiske at forskjellen på 40 og 50 mg er livsfarlig. Man må bruke litt skjønn før man kaster bort helsevesenets ressurser.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, issomethingwrong skrev:

Generelt ja, men det finnes ingen medisiner (i pilleform) som er så toksiske at forskjellen på 40 og 50 mg er livsfarlig. Man må bruke litt skjønn før man kaster bort helsevesenets ressurser.

Når man ikke har peiling på medisiner er det ikke så lett å vite sånt. Greit for deg og NHD som kan mye om det, men dere må ikke glemme det før dere «beskylder» noen for å kaste bort ressurser. Det er lov å ta en tlf når man er usikker, evt til giftsentrallen. 

Anonymkode: d419f...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sannsynligvis ikke farlig. Jeg tar 75 mg før flyturer. Legen sa til meg at jeg kunne ta 200 mg uten at det gjorde noe. Altså, ikke at jeg SKULLE ta det, men at jeg i teorien kunne tatt det.

Anonymkode: 70bcc...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle ta 40 mg sobril til natta, men tok istedenfor 50 mg ved en feil..

Er det farlig?

Anonymkode: 25205...878

Æ trur du kan roe helt ned uten panikk der👍

Anonymkode: 001dd...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, issomethingwrong skrev:

Generelt ja, men det finnes ingen medisiner (i pilleform) som er så toksiske at forskjellen på 40 og 50 mg er livsfarlig. Man må bruke litt skjønn før man kaster bort helsevesenets ressurser.

Det er ikke alle som har en slik kunnskap om medisiner og er man usikker på om det er farlig og har tatt for mye medisin så er det ikke galt å ta en telefon for å få sjekket det opp. Om det er 50mg sobril eller 1000mg sobril så sier det ikke meg så mye.

Kanskje du ser på det som å kaste bort helsevesenets ressurser, men da får vi være uenig i det og jeg kommer alltid til å spørre en fagperson hvis jeg er i tvil om noe som har med mine medisiner å gjøre og det er det man også er anbefalt til å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg tenker at så fremt man er bekymret for seg selv, må det ikke være noe galt i å ringe enten giftinformasjonen el. legevakta. De  har kunnskaper til å veilede på telefon, og hvis nødvendig rekvirere ambulanse. Generelt med benzo, så er de lite giftige - man skal derfor ta ekstremt store mengder for å dø av en overdose - med mindre man kombinerer med alkohol og andrre medisiner med dempende effekt på sentralnervesystemet - opioider f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, Fionys skrev:

Det er ikke alle som har en slik kunnskap om medisiner og er man usikker på om det er farlig og har tatt for mye medisin så er det ikke galt å ta en telefon for å få sjekket det opp. Om det er 50mg sobril eller 1000mg sobril så sier det ikke meg så mye.

Kanskje du ser på det som å kaste bort helsevesenets ressurser, men da får vi være uenig i det og jeg kommer alltid til å spørre en fagperson hvis jeg er i tvil om noe som har med mine medisiner å gjøre og det er det man også er anbefalt til å gjøre. 

Sobril hadde vært livsfarlig hvis en økning på 25% fra vanlig dose hadde vært dødlig.

Anonymkode: 03174...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...