Gå til innhold

Kan jeg ikke bli gravid lenger?


Maren90

Anbefalte innlegg

Vi har prøvd å bli gravide nå i ti prøveperioder uten hell. Har et barn på fire år fra før, da tok det fem prøveperioder før det klaffet. Den graviditeten ente med svangerskapsforgiftning og keisersnitt, hvis det har noen betydning. Etter det brukte jeg først p-piller, og så hormonspiral (i ca 2,5 år). Nå har vi som sagt prøvd i ti prøveperioder uten hell. Ikke så mye som en spontanabort en gang. Periodene er på mellom 28-34 dager, og vi har sex annenhver dag fra 5-7 dager før antatt eggløsning til 5-7 dager etter. Er det mulig at noe kan ha skjedd så jeg ikke kan bli gravid lenger? (Har også operert den ene urinlederen etter det første barnet, men det kan vel ikke ha noen betydning?)

Setter veldig stor pris på svar. Begynner å miste håpet :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Med alderen tar det lengre tid å bli gravid. Hvis det ikke har skjedd noe innen ett år, kan dere søke hjelp. Det er perioden før eggløsning som er den fruktbare, seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager før neste menstruasjon. Det ser ut til at dere kjenner til dette?

Det har vært diskutert om fruktbarheten er redusert etter keisersnitt. Man kunne forestille seg at arret i livmorveggen er ugunstig. Det er imidlertid ikke sikre holdepunkter for at dette er tilfelle.

Så det er nok 'bare' å ha litt mer tålmodighet. Lykke til.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Med alderen tar det lengre tid å bli gravid. Hvis det ikke har skjedd noe innen ett år, kan dere søke hjelp. Det er perioden før eggløsning som er den fruktbare, seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager før neste menstruasjon. Det ser ut til at dere kjenner til dette?

Det har vært diskutert om fruktbarheten er redusert etter keisersnitt. Man kunne forestille seg at arret i livmorveggen er ugunstig. Det er imidlertid ikke sikre holdepunkter for at dette er tilfelle.

Så det er nok 'bare' å ha litt mer tålmodighet. Lykke til.

Vennlig hilsen Mette

Takk for svar. Er klar over at det er før eggløsning man er fruktbar, men siden jeg ikke tester etter eggløsning (bare ser når jeg har el-slim) har vi lagt inn noen ekstra dager sikkerhetsmargin.

Mensen min har også blitt annerledes enn den var før jeg fikk barnet. Før blødde jeg alltid en del og hadde moderate smerter første dagen. Nå blør jeg nesten ingen ting, det holder leeenge med et vanlig truseinnlegg. Og det er som oftest brunt, det kommer litt rødt en dag eller to helt på slutten av mensen. Beklager detaljene. Og har ikke menssmerter lenger. Er bare så redd for at det er noe i veien 😕 Men får vel bare skaffe legetime og spørre om utredning om to mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis man har samleie 2-3 gange om uken, så behøver man ikke at tenke på hvor man er i perioden. 28 år er en gunstig alder. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...