Gå til innhold

Terapi for relasjonsproblemer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har kontrollbehov overfor meg selv og samboeren. Vet ikke om jeg tåler å være i et forhold. Jeg har enorm angst for avvisning og det topper seg ofte ift han. Jeg tenker veldig destruktivt og er deprimert men sliter mest med angst. Jeg takler ikke relasjoner og får ofte panikk. Jeg er så langt nede nå. Sliter mye med skyld og skam, hele tiden. Hva gjør jeg?

Hva er beste terapi mot dette?

Anonymkode: 1ffcc...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kontrollbehov overfor meg selv og samboeren. Vet ikke om jeg tåler å være i et forhold. Jeg har enorm angst for avvisning og det topper seg ofte ift han. Jeg tenker veldig destruktivt og er deprimert men sliter mest med angst. Jeg takler ikke relasjoner og får ofte panikk. Jeg er så langt nede nå. Sliter mye med skyld og skam, hele tiden. Hva gjør jeg?

Hva er beste terapi mot dette?

Stabil, poliklinisk behandling hos en kompetent behandler og motivert pasient som er villig til å jobbe hardt 

Anonymkode: c5275...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stabil, poliklinisk behandling hos en kompetent behandler og motivert pasient som er villig til å jobbe hardt 

Anonymkode: c5275...59b

Ok. Tenker mer på terapiform. Det andre er der, men lurer på om det finnes mer spesifikk behandling/terapi for dette da jeg ikke føler jeg har så mye fremgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Jeg syns det blir vanskelig å anbefale en bestemt terapiform for denne typen problemer, for det er så mange faktorer som spiller inn — hvordan du tenker og forstår verden, hvilken terapeut du får en god match med, osv. Forstår det slik at du allerede er i terapi, men at du ikke føler du har fremgang. Det første du bør gjøre er å ta akkurat det opp som tema i terapien (ofte et ubehagelig emne å bringe på bane, jeg vet det). Hvis terapien likevel ikke fører til bedring er det nærliggende å forsøke en en annen terapiform (fra psykodynamisk til kognitiv, eller vice versa).

Parterapi er også noe som kan forsøkes, særlig siden problemene dine er så nært knyttet opp til samboeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...