Gå til innhold

Kan gynekolog se eggløsning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Lurte på om gynekolog kan se om man har hatt eggløsning? Kan man se om det har vært eggløsning tilbake i tid? Hvor langt frem i tid kan man evt se? 

Var hos gynekolog i dag og hun sa at jeg hadde mange egg, men kunne ikke si noe om eggløsning. Hun sa at ingen egg utmerket seg til slipp. Vil det si at eggløsning er langt unna? Hun sa hun kunne se at mensen ikke nærmet seg. Hvordan kunne hun se det? 

Hvor tidlig kan man se graviditet på innvendig ultralyd? 

Jeg har akkurat sluttet på P piller. Vil det at det er mange egg på ultralyd si ar kroppen er på vei tilbake i syklus?

Anonymkode: 28b36...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis gynekologen utfører mange ultralydundersøkelser i samme syklus, vil man kunne se eggsekken for det utvalgte egg øke i størrelse til ca 2 cm, og etter eggløsning klapper den sammen. Mer nøyaktig kan man ikke uttale seg. Man kan se at slimhinnen inne i livmoren øker i tykkelse før den avstøtes ved menstruasjon.

Et par uker etter ventet menstruasjon, kan man se fosteranlegget.

Eggene kan ses som anlegg (follikler), noen ganger som små cyster. Jeg vet ikke hva gynekologen har sett på ultralyd.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...