Gå til innhold

Fluanxol mot angst, Kupton?


Bergogdal

Anbefalte innlegg

Jeg har strevd med angst, OCD og depresjon i perioder siden jeg var barn. Heldigvis aldri hatt noen misbruksproblematikk i forhold til rusmidler. Jeg venter på time for utredning hos Psykia i august, har kastet bort et år hos en i underkant middelmådig psykolog hos lokalt DPS. Jeg har brukt ssri i flere år, for tiden seroxat 50mg. Mitt hovedproblem per tiden er periodevis sterk angst. Angsten og nedstemtheten svinger betydelig i intensitet. Jeg blir ikke møtt på mitt ønske om å forsøke antiepileptika og har derfor i påvente av bedre kvalifisert utredning bedt om å få prøve ut fluanxol. Jeg står nå på 0,5 mg x 2. Så til mitt spørsmål, jeg vet at alkohol frarådes i kombinasjon med de fleste psykofarmaka men har gjennom mange år kunnet kombinere et lavt alkoholforbruk med ssri uten problemer. Det vil si 3-4 øl kanskje 3 ganger i året. Kan jeg fortsette med dette uten stor risiko når jeg nå har tillegg av fluanxol 1mg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Rart at DOL-politiet ikke har vært her ennå og skrevet at "her er det ikke lov å spørre om konkrete medisinråd. kontakt fastlegen eller legevakt.." 

Håper Kupton svarer deg! 🙂

Anonymkode: 35c73...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Bergogdal skrev:

Jeg har strevd med angst, OCD og depresjon i perioder siden jeg var barn. Heldigvis aldri hatt noen misbruksproblematikk i forhold til rusmidler. Jeg venter på time for utredning hos Psykia i august, har kastet bort et år hos en i underkant middelmådig psykolog hos lokalt DPS. Jeg har brukt ssri i flere år, for tiden seroxat 50mg. Mitt hovedproblem per tiden er periodevis sterk angst. Angsten og nedstemtheten svinger betydelig i intensitet. Jeg blir ikke møtt på mitt ønske om å forsøke antiepileptika og har derfor i påvente av bedre kvalifisert utredning bedt om å få prøve ut fluanxol. Jeg står nå på 0,5 mg x 2. Så til mitt spørsmål, jeg vet at alkohol frarådes i kombinasjon med de fleste psykofarmaka men har gjennom mange år kunnet kombinere et lavt alkoholforbruk med ssri uten problemer. Det vil si 3-4 øl kanskje 3 ganger i året. Kan jeg fortsette med dette uten stor risiko når jeg nå har tillegg av fluanxol 1mg?

Er drikking virkelig så viktig?

Anonymkode: a5b60...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør ikke drikke så mye hvis man er ustabil psykisk. Det fører sjelden noe godt med seg og som regel bare ytterligere problemer.

Men med noen unntak (beroligende medisiner, sterke smertestillende og noen antiepileptika) mener jeg personlig at det ikke er medisinene som gjør at man ikke kan drikke. Jeg hadde mye heller drukket når jeg var velbehandlet med medisiner enn hvis jeg hadde en ubehandlet depresjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Hehe - dette var vel mer alkoholråd enn medisinråd ;). Skal se DOL-politiet ikke har noe i mot det *fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, kupton skrev:

Med dine problemer og nåværende medisinering, ville jeg begrenset meg til 2 øl.

Takk for et konkret svar☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er drikking virkelig så viktig?

Anonymkode: a5b60...edb

Drikking i seg selv er ikke så viktig. Det som imidlertid er viktig for meg er å opprettholde "normal" funksjon så godt det lar seg gjøre. Selv om jeg er psykisk syk ønsker jeg ikke å la sykdom legge premissene for hvordan jeg lever livet mitt i større grad enn nødvendig. Derav mitt spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Bergogdal skrev:

Drikking i seg selv er ikke så viktig. Det som imidlertid er viktig for meg er å opprettholde "normal" funksjon så godt det lar seg gjøre. Selv om jeg er psykisk syk ønsker jeg ikke å la sykdom legge premissene for hvordan jeg lever livet mitt i større grad enn nødvendig. Derav mitt spørsmål.

Javel. Men hvis alternativet stod mellom fortsatt angst eller bruk av alkohol, vet jeg hva jeg ville prioritert.

Anonymkode: a5b60...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Javel. Men hvis alternativet stod mellom fortsatt angst eller bruk av alkohol, vet jeg hva jeg ville prioritert.

Anonymkode: a5b60...edb

Der er vi nok enige, men var ikke det spørsmålet handlet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...