Gå til innhold

Ta både profesjonsstudiet i psykologi og medisin


Maggy1998

Anbefalte innlegg

Hei:) Lurer på hva man kan gjøre dersom man har to profesjonsutdanninger (medisin og psykologi) uten å ha spesialisert seg innen for noen av dem? Er det slik at man da kan skrive ut medisiner eller må man ha spesialisert seg innenfor medisin først? Til slutt, er dette en kombinasjon som høres helt unødvendig og dum ut? Kommer ikke inn på medisin før om 3 år, så dersom jeg tar psykologi og medisin samtidig i de tre siste årene av psykologi, vil jeg være ferdig med begge i løpet av 9 år. Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ni års studier hvorav tre med dobbelt progresjon, om jeg forstod deg rett, hørtes utmattende ut. For ikke å snakke om studielånet du vil få, om du i det hele tatt får låne så mye. Jeg ville heller satset 100% på en av delene. Med medisin kan du jo senete evt spesialisere deg i psykiatri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Maggy1998 skrev:

Kommer ikke inn på medisin før om 3 år, så dersom jeg tar psykologi og medisin samtidig i de tre siste årene av psykologi, vil jeg være ferdig med begge i løpet av 9 år. Hva tenker dere?

Jeg er i familie med noen som har tatt embetsstudiet i psykologi, dvs. én som nylig ble ferdig og én som er i sluttfasen. Det er ganske så krevende, og det høres utopisk ut å ta et annet studium på fulltid samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Maggy1998 skrev:

Hei:) Lurer på hva man kan gjøre dersom man har to profesjonsutdanninger (medisin og psykologi) uten å ha spesialisert seg innen for noen av dem? Er det slik at man da kan skrive ut medisiner eller må man ha spesialisert seg innenfor medisin først? Til slutt, er dette en kombinasjon som høres helt unødvendig og dum ut? Kommer ikke inn på medisin før om 3 år, så dersom jeg tar psykologi og medisin samtidig i de tre siste årene av psykologi, vil jeg være ferdig med begge i løpet av 9 år. Hva tenker dere?

Det høres ut som en som ikke har noen retning eller et mål med noe som helst. En over-pleaser. Et tilfelle av  "flink pike syndrom".

Anonymkode: d2420...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår tankene deres, har kanskje ikke noen særlig plan for livet, men liker kunnskap og er vinglete så en bred kompetanse hadde passet meg bedre enn en dyp/spisset kompetanse. Spørsmålet er dels hypotetisk og ikke noe jeg forventer å gjøre, trengte bare noen tanker fra andre enn meg selv:) Hadde også gjort det dels fordi det er noen lunde absurd å gjøre og for kicket det gir å leve litt på dypt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Maggy1998 skrev:

Forstår tankene deres, har kanskje ikke noen særlig plan for livet, men liker kunnskap og er vinglete så en bred kompetanse hadde passet meg bedre enn en dyp/spisset kompetanse. Spørsmålet er dels hypotetisk og ikke noe jeg forventer å gjøre, trengte bare noen tanker fra andre enn meg selv:) Hadde også gjort det dels fordi det er noen lunde absurd å gjøre og for kicket det gir å leve litt på dypt vann.

En grunnutdanning i psykologi eller som lege er bred, det er noe av poenget. Deretter spisser man videre utdannelse i den retningen man ønsker å gå.

Anonymkode: d2420...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja skjønner, får finne på noe annet som gir en følelse av å være på dypt vann, kanskje bli kriminell hehe, det hadde passet meg meget fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Maggy1998 skrev:

Hei:) Lurer på hva man kan gjøre dersom man har to profesjonsutdanninger (medisin og psykologi) uten å ha spesialisert seg innen for noen av dem? Er det slik at man da kan skrive ut medisiner eller må man ha spesialisert seg innenfor medisin først? Til slutt, er dette en kombinasjon som høres helt unødvendig og dum ut? Kommer ikke inn på medisin før om 3 år, så dersom jeg tar psykologi og medisin samtidig i de tre siste årene av psykologi, vil jeg være ferdig med begge i løpet av 9 år. Hva tenker dere?

Høres ut som det komplette galskap.

Anonymkode: 78ba7...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Maggy1998 skrev:

Ja skjønner, får finne på noe annet som gir en følelse av å være på dypt vann, kanskje bli kriminell hehe, det hadde passet meg meget fint.

Du kommer til å kjenne deg på dypt vann både 1 og 20 ganger i løpet av begge utdannelsene, ingen fare.

Anonymkode: d2420...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg studerte psykologi (embedsstudiet) parallelt med ei som tok samtidig medisinstudiet OG ønsket å ta hovedfag i musikk samtidig... Jeg opplevde henne som ubestemmelig og vanskelig for å samle seg om ett mål. Vet ikke hva det ble av henne, men lurer på om hun endte som utbrent??

Hvis jeg var deg ville jeg ikke satset på to hovedstudier. Men du kan jo ta psykologi grunnfag i ventetiden, det er veldig nyttig. Får du lyst til å spesialisere deg etter medisinstudet så kan du bli psykiater. Hvis det egentlig er psykiatri du ønsker å jobbe med, så bør du kanskje heller tenke på å bli psykolog? Det er jo en mye grundigere og bedre utdanning (enn psykiater) innenfor det å jobbe med psykiske lidelser

Eller du kan ta et annet grunnfag i ventetiden, f.eks sosiologi (da lærer du mye om mennesket-i-samfunnet). Eller du kan bruke ventetiden på å jobbe å tjene opp litt penger, for du får nok studielån mens du studerer. Hvis du jobber i et helserelatert yrke som får du se om du trives med å jobbe med mennesker.

Lykke til!

 

Anonymkode: 28cd4...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Yrker man burde tenke seg mange ganger om før man går inn i om man skal tro deler av media da. Hvorfor ikke kjøre parallelt en stund også se hva som interesserer mest eller har det beste studentmiljøet.

Anonymkode: 3643a...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en del personer som har begge utdannelsene. Medisiner kan du skrive ut når du har fullført medisinstudiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...