Gå til innhold

Hvordan behandle morgenangst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg våkner hver dag med et løpende hjerte, hodepine, kvalme , nesten andpusten og med en «stor klump» i magen. Jeg er virkelig urolig og får svært negative tanker. Det går seg til utover dagen, men slitsomt å starte dagen på denne måten hvor jeg overmannes av angstfylte tanker og kroppslig ubehag. Dette har blitt merkbart verre siste året. Jeg sover på 10 mg Surmontil om det skulle ha betydning. 

Hva kan jeg gjøre med dette? 

Anonymkode: f19cd...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg våkner hver dag med et løpende hjerte, hodepine, kvalme , nesten andpusten og med en «stor klump» i magen. Jeg er virkelig urolig og får svært negative tanker. Det går seg til utover dagen, men slitsomt å starte dagen på denne måten hvor jeg overmannes av angstfylte tanker og kroppslig ubehag. Dette har blitt merkbart verre siste året. Jeg sover på 10 mg Surmontil om det skulle ha betydning. 

Hva kan jeg gjøre med dette? 

Anonymkode: f19cd...7be

Begynne med SSRI.

Anonymkode: e5e3e...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynne med SSRI.

Anonymkode: e5e3e...1f9

Det er ikke alltid det er nok... Jeg har også morgenangst. Har brukt SSRI i flere år. 

Er nå så ille at jeg tar 15-20 mg Sobril før jeg kommer meg ut av sengen..

Anonymkode: ef28c...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begynne med SSRI.

Anonymkode: e5e3e...1f9

Som hvilken? 

Anonymkode: f19cd...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alltid det er nok... Jeg har også morgenangst. Har brukt SSRI i flere år. 

Er nå så ille at jeg tar 15-20 mg Sobril før jeg kommer meg ut av sengen..

Anonymkode: ef28c...4b0

Det er nok uaktuelt pga jobben min, og legen min er ikke særlig glad i b-Prep. 

Anonymkode: f19cd...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg våkner hver dag med et løpende hjerte, hodepine, kvalme , nesten andpusten og med en «stor klump» i magen. Jeg er virkelig urolig og får svært negative tanker. Det går seg til utover dagen, men slitsomt å starte dagen på denne måten hvor jeg overmannes av angstfylte tanker og kroppslig ubehag. Dette har blitt merkbart verre siste året. Jeg sover på 10 mg Surmontil om det skulle ha betydning. 

Hva kan jeg gjøre med dette? 

Anonymkode: f19cd...7be

Noen kan ha nytte av å stå opp enda tidligere. Får du angst tidlig morgen i 6 tiden, stå opp i 5tiden. Begynn dagen med en rask spasertur. Dersom ikke medisiner eller terapi fungerer kan det være en måte å aktivt forebygge angst på og en måte å holde den i sjakk uten at den kveler deg.

Anonymkode: b9cdc...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 15.7.2018 den 0.18, AnonymBruker skrev:

Noen kan ha nytte av å stå opp enda tidligere. Får du angst tidlig morgen i 6 tiden, stå opp i 5tiden. Begynn dagen med en rask spasertur. Dersom ikke medisiner eller terapi fungerer kan det være en måte å aktivt forebygge angst på og en måte å holde den i sjakk uten at den kveler deg.

Anonymkode: b9cdc...ab6

Våkner dessverre ofte en gang etter 03 til 04.30, så tidligere går ikke. Dette er med på å gjøre at jeg virkelig ikke orker å stå opp og gå tur. 

Anonymkode: f19cd...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 14.7.2018 den 6.00, AnonymBruker skrev:

Jeg våkner hver dag med et løpende hjerte, hodepine, kvalme , nesten andpusten og med en «stor klump» i magen. Jeg er virkelig urolig og får svært negative tanker. Det går seg til utover dagen, men slitsomt å starte dagen på denne måten hvor jeg overmannes av angstfylte tanker og kroppslig ubehag. Dette har blitt merkbart verre siste året. Jeg sover på 10 mg Surmontil om det skulle ha betydning. 

Hva kan jeg gjøre med dette? 

Anonymkode: f19cd...7be

Gjør det som skrevet i forrige innlegg. Det er lurt å spør legen om det.

Anonymkode: 5a336...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det som skrevet i forrige innlegg. Det er lurt å spør legen om det.

Anonymkode: 5a336...f2e

SSRI? Jeg vet at forskning sier gåtur er bra, men etter hvert i mørket før jobb med elendig form, er på nåværende tidspunkt utenkelig. 

Anonymkode: f19cd...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...