Gå til innhold

Har dere for vane å hamstre mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har nå fryseren full av pølser, pyttipanne og iskrem. Når pensjonen kommer vil jeg handle kaffe og røyk. 

Gjør dere lignende? Kjenner dere årsaken bak?

Anonymkode: 65615...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

Nei, jeg hamstrer derimot Cola. Spess når det er snakk om streik, eller nå sist Co2 mangel. Ellers har jeg som regel mat til noen dager i kjøleskapet, og noe helfabrikata i fryseren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nå fryseren full av pølser, pyttipanne og iskrem. Når pensjonen kommer vil jeg handle kaffe og røyk. 

Gjør dere lignende? Kjenner dere årsaken bak?

Anonymkode: 65615...9fb

Ja, dersom jeg kommer over noe på salg som normalt sett koster endel. Slik som kjøttdeig, kyllingfile, fryst laks eller salma.

Anonymkode: a6725...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nå fryseren full av pølser, pyttipanne og iskrem. Når pensjonen kommer vil jeg handle kaffe og røyk. 

Gjør dere lignende?

Ja, fyller opp fryseren med tilbudsvarer. Men ikke ellers.

Anonymkode: 17381...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med foreldre som høstet og hamstret mat til det helt ekstreme, så jeg ble grundig kurert fra tidlig av. I fryseren min finnes stort sett bare et par pizza, et par brød, isbiter - og noen (gode) matrester som kastes med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg er vokst opp med foreldre som høstet og hamstret mat til det helt ekstreme, så jeg ble grundig kurert fra tidlig av. I fryseren min finnes stort sett bare et par pizza, et par brød, isbiter - og noen (gode) matrester som kastes med jevne mellomrom.

Har du god råd?

Anonymkode: 17381...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du god råd?

Anonymkode: 17381...112

Ja, jeg er heldig sånn sett. Uansett begrenset hvor mye man sparer på å hamstre, man skal være veldig bevisst for virkelig å spare på det. Har mer tro på forsiktighet og økonomisering i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mina1
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nå fryseren full av pølser, pyttipanne og iskrem. Når pensjonen kommer vil jeg handle kaffe og røyk. 

Gjør dere lignende? Kjenner dere årsaken bak?

Anonymkode: 65615...9fb

Jeg har hamstret mat i det siste. Funnet en del nedsatte priser på mat som var nær med å gå ut på dato. Lå det i fryseren ,og der står det seg lenge. Synes det er smart og forsøke å hamstre litt når man ser at man kan spare en del penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, Xtra skrev:

Ja, jeg er heldig sånn sett. Uansett begrenset hvor mye man sparer på å hamstre, man skal være veldig bevisst for virkelig å spare på det. 

Du kan spare mye på å handle inn på tilbud og fryse ned.

Anonymkode: 17381...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hamstrer ikke men har gjerne fisk, kjøtt, pølser, kjøttkaker og lignende i fryser, sparer penger og trenger ikke å gå i butikken hver dag for å handle mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig greit hvis man helt plutselig bare får lyst på noe varm mat som smaker litt ,synes jeg ofte. Ikke alltid det passer å gå ut å handle, spesielt nå jeg bor på mindre sted. Men nå tror jeg at jeg har frem til jul. Hørte at de nå slipper mere kjøtt kanskje til fårikål alt i disse dager ,men eneste kjøtt jeg bruker er igrunn pølser og de er alt i boks.

Men strengt tatt binder man jo opp mye penger kanskje i fryseboksen.😊

Anonymkode: 65615...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men nå tror jeg at jeg har frem til jul.

Har du middager for 4-5 måneder i fryseren?

Jeg skjønner at den nokså beskjedne tilbudshandelen vår ikke kan kalles hamstring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er bare en person . Det går mye i kald mat også fordi matlyst og helsa går mye opp og ned.

Har litt forskjellig av fiskekaker og brød hamburgere og pytt i panne poser man tar litt om gangen av og kake og is o.a.

Det er bare en liten fryser men noe jeg vil hamstre litt av i år er bær.

Anonymkode: 65615...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg hamstrer ikke. Men jeg har alltid noe ekstra mat både i fryseren og i tørrvarer - jeg handler ikke inn og spiser alt i løpet av samme uka det ble kjøpt. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎14‎.‎07‎.‎2018 den 20.20, Xtra skrev:

Jeg er vokst opp med foreldre som høstet og hamstret mat til det helt ekstreme, så jeg ble grundig kurert fra tidlig av.

Jeg vil ikke si mine foreldre hamstret, men høstet gjorde de, og de kjøpte hele og halve slakt som de delte opp selv på kjøkkenbordet og pakket ned i passende pakker og la i fryseren. De hele lammene som kom i hus og ble partert kom fra gården til farfaren min, mens halve griser ble innkjøp fra grisebønder. De var også ivrige bærplukkere og bærene ble dels frosset ned som rørte bær, dels ble de kokt syltetøy og saft av. Det var sjelden vi fikk "kjøpesaft"! B)

Jeg vil mer kalle deres måte å gjøre ting på for matauk enn for hamstring, og det bar nok veldig preg av tiden og stedene de hadde vokst opp i. Begge hadde vokst opp på gård og var vant til denne måten å forholde seg til mat på. Jeg føler meg ikke 'kurert' for å bedrive matauk fordi jeg var vitne til at de gjorde det, men jeg gjør det ikke likevel, men det må være av mer sammensatte grunner. Det er en annen tidsalder, og jeg er vel latere enn de var eventuelt mer opptatt av å bruke tiden min på andre ting kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, morsan skrev:

Jeg vil ikke si mine foreldre hamstret, men høstet gjorde de, og de kjøpte hele og halve slakt som de delte opp selv på kjøkkenbordet og pakket ned i passende pakker og la i fryseren. De hele lammene som kom i hus og ble partert kom fra gården til farfaren min, mens halve griser ble innkjøp fra grisebønder. De var også ivrige bærplukkere og bærene ble dels frosset ned som rørte bær, dels ble de kokt syltetøy og saft av. Det var sjelden vi fikk "kjøpesaft"! B)

Jeg vil mer kalle deres måte å gjøre ting på for matauk enn for hamstring, og det bar nok veldig preg av tiden og stedene de hadde vokst opp i. Begge hadde vokst opp på gård og var vant til denne måten å forholde seg til mat på. Jeg føler meg ikke 'kurert' for å bedrive matauk fordi jeg var vitne til at de gjorde det, men jeg gjør det ikke likevel, men det må være av mer sammensatte grunner. Det er en annen tidsalder, og jeg er vel latere enn de var eventuelt mer opptatt av å bruke tiden min på andre ting kanskje.

Tror men foreldre aldri ville kalt det de drev med for hamstring, men i mine øyne var det det. Bestandig så mange endeløse(!) bærturer at vi aldri rakk å spise opp alt - vi hadde gjerne flere hele sesonger i fryseren (dvs fryserne!), og beholdningen økte til enhver tid. Måtte jo spise det eldste først til hverdags, så jeg husker mest litt rosa og smakløst syltetøy. Da har jeg ikke nevnt kjøttet fra jakten og alle tilbudene. Men det er jo noe med p ha vokst opp under krigen, da det var mangel på alt.

Befriende da jeg fikk egen husholdning og slapp å holde på slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker også mange koselige bærturer. De voksne saftet bærene ofte og laget semulegrøt med rød saus eller fruktgrøt.

Anonymkode: 65615...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lurer på om de levekårsundersøkelsen er gode nok.Jeg tror folk har det så forskjellig også i dag. At sånne organiserte matauk kunnskap mye er borte behøver ikke bety at alt er bare fint.

Anonymkode: 65615...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje man heller burde kutte ut å bruke fryseboksen og kjøleskapet da disse trekker mye strøm og derigjennom spare  på husholsbudsjettet og også hvis lite overskudd bruke dette på mat som ikke trengte så mye kjølig oppbevaring. Eller gå ut å spise iblant.( sannsynlig utopi, skal man tro alt)

Anonymkode: 65615...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Hamstrer vel ikke akkurat, men jeg bestiller fra kolonial.no ca en gang i uka. Dette fordi beina mine ikke er de beste, så da er det greit å få de tyngre varene levert på døra. Noen ting har de ikke der, så de kjøper jeg på vanlig vis. Ser jeg da noe som er nedsatt for å unngå matsvinn som er greit for meg å ha - slår jeg til på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...