Gå til innhold

Tablett vs. kapsel Neurontin. Forskjellen?


FjellOgDalar

Anbefalte innlegg

FjellOgDalar

Jeg har en såkalt multidoseordning - dvs at apotek pakker ferdig doseposer på rull. Etter fastlegen sist ringte inn en endring, har det skjedd en liten glipp. Helt fra jeg ble satt på dette, har jeg fått kapsler. De skal tas 3 ganger daglig. Nå, når jeg fikk levertt ny rull, lå det følgende : Morgen Tablett: 600mg, midt på dagen: Kapsel 300mg. Kveld: Tablett 600mg. Fastlegen min ønsker å ha meg stående på dosering 1500 over noe tid for å observere om den har noen hensikt for meg. Er vel nevrologen min som har det siste ordet der, men det får så være. Jeg får komme til saken.

Av Felleskatalogen ser jeg at styrken 600mg kun kommer som tablett. Men hvorfor legger de ikke 2x300mg kaplser der som før`?? Og midt på dagen ligger det faktisk en vanlig kapsel på 300mg. Så jeg regner med det er en eller annen kommunikasjonssvikt eller misforståelse ute og går.

Det jeg stusser på er hva forskjellen er mellom kapsel og tablettform av dette medikamentet. Man skal jo fordele dosene likt, 3x daglig slik jeg forstår det. Pillene er dessuten drasjert, så jeg regner med det ikke er noe quick release.

Noen som har peiling på hvilken forskjell kapsel vs tablett kan utgjør? Er det bare en smakssak? Har heldigvis noen kapsler liggende, så jeg vil nok bruke disse til jeg går tom. Fastlegen min er seff på ferie til godt util august. Typisk at sånne greier oppstår når landet er i dvalemodus :sukk:

Dette er ikke ment som spørsål om konkret dosering el.l. Bare om tablettformen er vel så grei som kaqpselformen. I så tilfelle blir det ikke så mye stress på meg før fastlegen er tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

46 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Jeg har en såkalt multidoseordning - dvs at apotek pakker ferdig doseposer på rull. Etter fastlegen sist ringte inn en endring, har det skjedd en liten glipp. Helt fra jeg ble satt på dette, har jeg fått kapsler. De skal tas 3 ganger daglig. Nå, når jeg fikk levertt ny rull, lå det følgende : Morgen Tablett: 600mg, midt på dagen: Kapsel 300mg. Kveld: Tablett 600mg. Fastlegen min ønsker å ha meg stående på dosering 1500 over noe tid for å observere om den har noen hensikt for meg. Er vel nevrologen min som har det siste ordet der, men det får så være. Jeg får komme til saken.

Av Felleskatalogen ser jeg at styrken 600mg kun kommer som tablett. Men hvorfor legger de ikke 2x300mg kaplser der som før`?? Og midt på dagen ligger det faktisk en vanlig kapsel på 300mg. Så jeg regner med det er en eller annen kommunikasjonssvikt eller misforståelse ute og går.

Det jeg stusser på er hva forskjellen er mellom kapsel og tablettform av dette medikamentet. Man skal jo fordele dosene likt, 3x daglig slik jeg forstår det. Pillene er dessuten drasjert, så jeg regner med det ikke er noe quick release.

Noen som har peiling på hvilken forskjell kapsel vs tablett kan utgjør? Er det bare en smakssak? Har heldigvis noen kapsler liggende, så jeg vil nok bruke disse til jeg går tom. Fastlegen min er seff på ferie til godt util august. Typisk at sånne greier oppstår når landet er i dvalemodus :sukk:

Dette er ikke ment som spørsål om konkret dosering el.l. Bare om tablettformen er vel så grei som kaqpselformen. I så tilfelle blir det ikke så mye stress på meg før fastlegen er tilbake igjen.

Ville ikke brydd meg om om jeg tok Neurontin i form av kapsler eller tablett. 

Tar du de mot epilepsi? Hvis så, og du skulle ta 1500 mg JEVNT fordelt på tre doser, ville jeg likevel kontaktet lege om akkurat dette. Vet ikke hvor mye det vil ha å si om det er 600+300+600 eller 500×3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Grunnen til at doseringen er litt rart lagt opp, er at fastlegen min og jeg barbere ned totalen pga. bivirkninger. Hun mente jeg burde stå på det jeg nå bruker i minst en mnd så vi kunne se om de med litt tid på seg kunne ha en gunstig effekt. Man kan ikke alltid være sikker på virkning før man forsøker å senke dosen og se hvordan det slår ut.

Jeg tar det mot smerter fra en nerveskade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å lese FK kan jeg ikke finne noen forskjell på kapsler og tabletter. Med en halveringstid på 5-7 timer, kan jeg ikke se noe problem med 600+300+600-dosering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, kupton skrev:

Ved å lese FK kan jeg ikke finne noen forskjell på kapsler og tabletter. Med en halveringstid på 5-7 timer, kan jeg ikke se noe problem med 600+300+600-dosering.

Jeg tar begge og ha ingen problem med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar
12 timer siden, kupton skrev:

Ved å lese FK kan jeg ikke finne noen forskjell på kapsler og tabletter. Med en halveringstid på 5-7 timer, kan jeg ikke se noe problem med 600+300+600-dosering.

Takk for avklaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...