Gå til innhold

Ingen vits


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge forsøkt å gjøre noe med ting. Jeg har kommet langt på mange områder. Fått til mye. Jobba knallhardt. Men når det kommer til følelser sliter jeg veldig. Idag var det noen som sa at jeg ikke gidder å gjøre noe med det, og det er det jeg har tenkt lenge. Jeg har følt at jeg ikke fortjener å få hjelp. Men jeg er glad for at noen turte å si det til meg,  for nå vet jeg at det ikke noen vits å kjempe lenger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, MxxM skrev:

Idag var det noen som sa at jeg ikke gidder å gjøre noe med det, og det er det jeg har tenkt lenge. Jeg har følt at jeg ikke fortjener å få hjelp. Men jeg er glad for at noen turte å si det til meg,  for nå vet jeg at det ikke noen vits å kjempe lenger.

Jeg tror det var litt feil uttrykt å si at du ikke gidder. Men jeg synes også det er feil å henge seg opp i akkurat det uttrykket og la det få kjempestor betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, laban skrev:

Jeg tror det var litt feil uttrykt å si at du ikke gidder. Men jeg synes også det er feil å henge seg opp i akkurat det uttrykket og la det få kjempestor betydning.

Det fikk en kjempestor betydning fordi det er det jeg selv har tenkt lenge nå.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, MxxM skrev:

Det fikk en kjempestor betydning fordi det er det jeg selv har tenkt lenge nå.. 

Ja - og derfor beskriver du deg selv på en måte som får leserne her til å tenke noe liknende. Men det er jo ut fra dine egne tanker og opplevelser av deg selv, det er ikke nødvendigvis slik du egentlig er

Vet ikke om det ble forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
9 minutter siden, MxxM skrev:

Det fikk en kjempestor betydning fordi det er det jeg selv har tenkt lenge nå.. 

Men det er jo ikke sant. Du sier jo at du har jobbet knallhardt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følelser er kompliserte greier å jobbe med. Ting tar tid. Ofte laang tid. 

Jeg lurer på om den følelsen du får (skyld-/skamfølelse?) som du sitter med nå, er en gammel, og uberettiget følelse. Du får ikke til noe... du er ikke god nok... og det (eller ALT!) er din feil... Er dette velkjent? At det er mer et gammelt følelsesmessig mønster som blir trigget, enn selve opplevelsen i seg selv som skaper vansker? 

Det å møte ubehaget som en invitasjon til å se nærmere på det som holder deg fast, heller enn som en «sannhet» om deg selv kan være svært nyttig og lærerikt. Det gir både litt distanse til følelsene/opplevelsen og et snillere og mer løsningsorientert fokus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er selv i samme situasjon som deg. Jeg har også jobbet hardt på noen områder og latt andre ligge. Har også dårlig samvittighet og skamfølelse for det jeg ikke har jobbet med. Da jeg tok dette opp med legen min fikk jeg dette svaret; 

Alt til sin tid. Det går ikke an å jobbe på alle fronter samtidig.  

Så lenge du har jobbet hardt på noen fronter så synes jeg du heller skal klappe deg på skulderen for det. Vet det ikke er lett, men prøv allikevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
1 time siden, MxxM skrev:

Jeg har lenge forsøkt å gjøre noe med ting. Jeg har kommet langt på mange områder. Fått til mye. Jobba knallhardt. Men når det kommer til følelser sliter jeg veldig. Idag var det noen som sa at jeg ikke gidder å gjøre noe med det, og det er det jeg har tenkt lenge. Jeg har følt at jeg ikke fortjener å få hjelp. Men jeg er glad for at noen turte å si det til meg,  for nå vet jeg at det ikke noen vits å kjempe lenger.

Nå vet jeg ikke i hvilken setting noen sa noe slik til deg eller hvor godt de kjenner deg, men personlig har jeg ofte "ønsket" at andre skal bekrefte mine følelser av at jeg er til bry, plagsom og lignende. Når jeg får spørsmålet i behandling i forbindelse med mine tanker om dette, hadde det vært "godt" å kunne si at jeg faktisk hadde hørt det av andre, at det ikke bare er mine egne tanker, for da har jeg på en måte rettferdiggjort mine tanker enda mer, om det gir noen mening?

Jeg møtte en behandler for kort tid siden som nærmest sa direkte at jeg ikke trenger mer hjelp, jeg har jo fått så mange timer og mye hjelp og klarer meg jo i hverdagen sånn noenlunde. Det var veldig tøft å høre, men samtidig bekreftet det jo mine tanker om at jeg ikke fortjener å få mer hjelp. Hadde jeg vært et bedre menneske og orket/giddet mer så hadde jeg brukt all den hjelpen jeg hadde fått på en bedre måte. Jeg tenker fortsatt slik innimellom, men jeg prøver å ikke bruke den enkle behandlerens uttalelser som det synlige og endelige beviset på det. Hun er bare et menneske hun også, vi hadde ikke hatt mange timer i lag og jeg har hørt det veldig mange flere ganger at det er forståelig at denne typen prosess tar tid og at det ikke er fordi jeg er et elendig menneske. 

Nå ble det mye meg, men jeg vet at hvis jeg forstår deg på riktig måte så er denne måten å tenke på ikke hensiktsmessig. Selvsagt kan det hende at det er helt annerledes for deg (jeg kjenner deg jo ikke, og vet veldig lite om deg). Men det var i alle fall mine tanker :) Jeg prøver å tenke at tankene endres først og forhåpentligvis kommer følelsene etter på et eller annet tidspunkt ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den du! Jeg brukte kanskje feil ord, men du dro det fullstendig ut av proposjoner. Jeg sa ikke at du ikke gidder å gjøre noe med det, men at om man skal få det til må man gidde å gjøre en innsats. Altså, du er i en situasjon hvor du desverre må jobbe mye hardere enn de fleste for å få det til. Ut ifra det du skrev var du ikke interessert i annet enn å tolke alt i verste mening. Det virket som du kun leste det som passet for deg, det som du kunne klare å tolke som at andre også mener du er ubrukelig. Og nå drar du plutselig inn at det jeg skrev var et bevis på at du ikke fortjener hjelp. Jeg syns det virker som du både trenger og fortjener ganske mye hjelp.

Nå vet jeg ikke om jeg tør prøve å forklare meg engang, i frykt for at det bare gjør alt enda verre. Men når jeg leser det du skriver om hvor mye hobbyen din gir deg, tenker jeg at det er verdt å kjempe litt ekstra for å klare å fortsette med den. Det var også derfor jeg fortalte om min egen erfaring med å forholde seg til folk når man driver med en hobby. Det er vanskelig, men det er også en god mulighet for at det blir lettere etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, MxxM skrev:

Jeg har lenge forsøkt å gjøre noe med ting. Jeg har kommet langt på mange områder. Fått til mye. Jobba knallhardt. Men når det kommer til følelser sliter jeg veldig. Idag var det noen som sa at jeg ikke gidder å gjøre noe med det, og det er det jeg har tenkt lenge. Jeg har følt at jeg ikke fortjener å få hjelp. Men jeg er glad for at noen turte å si det til meg,  for nå vet jeg at det ikke noen vits å kjempe lenger.

 

Når hodet er svart er det vanskelig å lese tekst uten å overtolke. Pust...ta 5 skritt tilbake. Puss de mentale brillene dine og les det Trine skriver en gang til MxxM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, MxxM skrev:

Jeg har lenge forsøkt å gjøre noe med ting. Jeg har kommet langt på mange områder. Fått til mye. Jobba knallhardt. Men når det kommer til følelser sliter jeg veldig. Idag var det noen som sa at jeg ikke gidder å gjøre noe med det, og det er det jeg har tenkt lenge. Jeg har følt at jeg ikke fortjener å få hjelp. Men jeg er glad for at noen turte å si det til meg,  for nå vet jeg at det ikke noen vits å kjempe lenger.

 

Så fint at du nå skjønner at det ikke er noen vits i å kjempe lenger da. 

Anonymkode: 3c041...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fint at du nå skjønner at det ikke er noen vits i å kjempe lenger da. 

Anonymkode: 3c041...5d0

Frekk.

Anonymkode: 9ba7c...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Trine skrev:

Takk for den du! Jeg brukte kanskje feil ord, men du dro det fullstendig ut av proposjoner. Jeg sa ikke at du ikke gidder å gjøre noe med det, men at om man skal få det til må man gidde å gjøre en innsats. Altså, du er i en situasjon hvor du desverre må jobbe mye hardere enn de fleste for å få det til. Ut ifra det du skrev var du ikke interessert i annet enn å tolke alt i verste mening. Det virket som du kun leste det som passet for deg, det som du kunne klare å tolke som at andre også mener du er ubrukelig. Og nå drar du plutselig inn at det jeg skrev var et bevis på at du ikke fortjener hjelp. Jeg syns det virker som du både trenger og fortjener ganske mye hjelp.

Nå vet jeg ikke om jeg tør prøve å forklare meg engang, i frykt for at det bare gjør alt enda verre. Men når jeg leser det du skriver om hvor mye hobbyen din gir deg, tenker jeg at det er verdt å kjempe litt ekstra for å klare å fortsette med den. Det var også derfor jeg fortalte om min egen erfaring med å forholde seg til folk når man driver med en hobby. Det er vanskelig, men det er også en god mulighet for at det blir lettere etterhvert.

Kjipt å se at du blir utsatt for passiv aggressivitet. Jeg er imponert over at du fortsetter å svare så konstruktivt. 

Anonymkode: 3c041...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjipt å se at du blir utsatt for passiv aggressivitet. Jeg er imponert over at du fortsetter å svare så konstruktivt. 

Anonymkode: 3c041...5d0

Jeg har beklaget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil takke for alle konstruktive svar jeg har fått og nok en gang beklage til Trine (jeg mente det). 

Jeg har ikke svart dere fordi jeg ville bruke tid på svarene, og jeg trenger fortsatt mer tid til å tenke på dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjipt å se at du blir utsatt for passiv aggressivitet. Jeg er imponert over at du fortsetter å svare så konstruktivt. 

Anonymkode: 3c041...5d0

Jeg er godt vant med å se svart og da hjelper det lite om andre blir usaklige i tillegg, så da tenker jeg at det er bedre at jeg holder roen. Og nå har h*n jo faktisk beklaget. Det stikker ikke så dypt, det andre sier i frustrasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene. Jeg har jobbet med saken hele uka. Fikk gode råd av en profesjonell som kjenner meg godt og som jeg jobber mye med nå. Det fungerer så langt veldig godt. 

Beklager om jeg har såret noen her inne, det var ikke meningen. Jeg skjønner også godt om noen ble sint, lei eller irritert på meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult at du viser litt mer av deg selv MxxM. Vi overtolker, overanalyserer, snubler og feiler litt alle og enhver. Det er lov. :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, XbellaX skrev:

Kult at du viser litt mer av deg selv MxxM. Vi overtolker, overanalyserer, snubler og feiler litt alle og enhver. Det er lov. :- )

Det føles ufortjent... men takk for gode ord :) Livet er ikke lett alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...