Gå til innhold

Blødninger utenom menstruasjon


H32

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 32 år, har slitt mye med uregelmessige blødninger i ca 1,5 år nå. Menstruasjon er kraftig og varer 8-10 dager og mellom menstruasjon har jeg blødninger kanskje så mye som 3-5 dager i uken. Det er både brunt blod, og det er rødt og rosa blod. Har tatt flere celleprøver i denne tiden (noen ble ikke analysert pga blod i prøven). Ene gangen var det grad 1 celleforandringer og hpv, men neste gang ingen celleforandringer men fremdeles hpv. Har tatt hormontabletter som forsøk på å rydde opp i blødningene uten at det hjalp. Blødningene har tatt seg opp de siste 6 mnd. Bruker gynefix spiral men hadde ingen blødninger første året med denne (utenom regelmessig menstruasjon). Gynekolog sier muligheter for polypp så jeg skal ta utskraping av livmor. Problemet er mest at jeg er bekymret for om det kan være noe farlig? Prøver å la vær å tenke på det siden jeg venter på time for utskraping, men jeg blir minnet på dette så og si daglig siden jeg blør så ofte, så derfor klarer jeg ikke la vær å uroe meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Er det kreft i livmoren du er redd for? Det er veldig sjelden i din alder. Har du tatt den prøven som heter 'pipelle'? det er i dag en vanligere undersøkelse enn utskraping. Hvilken hormonbehandling har du forsøkt?

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det jeg er redd for når jeg leser om symptomene. Og om det kan være noe så alvorlig så er jeg jo redd med tanke på tiden, at blødningene har vart lenge nå. Jeg klarer ikke å huske hva hormonbehandlingen het. Men det var tabletter som jeg skulle ta i 10 dager pr måned over 3 måneder. Tok de i fjor høst men blødningene fortsatte og har tatt seg opp siden det.

Har ikke tatt noen prøve som heter pipelle.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Da var det Proveratabletter. De virker kun i den periode hvor du bruker dem, ikke når de tre måneder er avsluttet. De må brukes hver måned i 10 dager for fortsatt effekt.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...