Gå til innhold

Aspergers/ADD og VGS hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg skal begynne på ordinær (allmenn fag/studiespesialisering) 3.VGS etter sommeren. Jeg har nylig fått diagnosene Asperger og ADD (jeg er 19 år gammel). Har ganske store problemer med å bli ferdig med prosjekt, stiler og presentasjoner. Har jeg rett på noe ekstra hjelp? Jeg ble nettopp diagnosert så jeg er ganske ny når det gjelder slike ting og vet ikke helt hvem jeg skal gå til. Takk for svar :)

Anonymkode: 48fca...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 hours ago, Trine said:

Du har krav på tilrettelagt undervisning, men tror tilbudet varierer i de forskjellige skolene.

Tilrettelagt? Hva vil det si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Kristin99 skrev:

Tilrettelagt? Hva vil det si?

Eneundervisning.. mange med asperger klarer ikke å sitte i et klasserom fullt av 30 andre støyende ungdommer og mye inntrykk.

Anonymkode: 71279...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Ta kontakt med rådgiveren på skolen der du skal begynne, slik at dere kan finne løsninger sammen. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg skal begynne på ordinær (allmenn fag/studiespesialisering) 3.VGS etter sommeren. Jeg har nylig fått diagnosene Asperger og ADD (jeg er 19 år gammel). Har ganske store problemer med å bli ferdig med prosjekt, stiler og presentasjoner. Har jeg rett på noe ekstra hjelp? Jeg ble nettopp diagnosert så jeg er ganske ny når det gjelder slike ting og vet ikke helt hvem jeg skal gå til. Takk for svar :)

Anonymkode: 48fca...ef0

Gå til rådgiver på skolen din en av de første skoledagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eneundervisning.. mange med asperger klarer ikke å sitte i et klasserom fullt av 30 andre støyende ungdommer og mye inntrykk.

Anonymkode: 71279...6b5

Det er ikke realistisk å tro at skolen vil ha ressurser til å tilby eneundervisning til en som skal begynne i tredje klasse på studiespesialisering. Det finnes relativt lite ekstra ressurser tilgjengelig, så tilretteleggingen vil bestå i mye mindre ressurskrevende tiltak i en slik situasjon. 

Anonymkode: 461a0...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er ikke realistisk å tro at skolen vil ha ressurser til å tilby eneundervisning til en som skal begynne i tredje klasse på studiespesialisering. Det finnes relativt lite ekstra ressurser tilgjengelig, så tilretteleggingen vil bestå i mye mindre ressurskrevende tiltak i en slik situasjon. 

Anonymkode: 461a0...7fd

Ja, tror ikke at skolen min kommer til å gi med eneundervisning. Hva mener du med mindre ressurskrevende tiltak? Hva annet kan de gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Kristin99 skrev:

Ja, tror ikke at skolen min kommer til å gi med eneundervisning. Hva mener du med mindre ressurskrevende tiltak? Hva annet kan de gjøre?

Ut i fra hva du beskriver som vanskelig for deg, så vil det være fornuftig om du får noe ekstra oppfølgning/hjelp i forbindelse med planlegging av skolearbeidet ditt. Dersom mange innleveringen kolliderer, bør skolen være viktig til å ta hensyn til dine problemer med å bli ferdig og gi utsettelser der det virker fornuftig. Du vil også kunne få ekstra tid på heldagsprøver og eksamener, dersom du har konsentrasjonsvansker som gjør at du jobber langsommere enn normalt. 

Tilretteleggingen skal ikke gi deg "særfordeler", men ha som hensikt å kompensere for de ulemper i forhold til læring dine vansker medfører. Jeg tror ikke du skal forvente veldig mye hjelp fra skolen siden du er kommet til siste året og dermed har klart å gjennomføre på vanlige vilkår tidligere, men ekstra tid på prøver vil sannsynligvis være lett å få, og i tillegg bør skolen kunne vise forståelse i forhold til dine vansker med å få ting ferdig (dvs. gi deg utsettelser dersom det vil være til hjelp). Du kan sende en mail til skolen og fortelle at dine problemer nå er kartlagt og at du gjerne vil ha en samtale mht. evt. tilrettelegging. 

Anonymkode: 461a0...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg skal begynne på ordinær (allmenn fag/studiespesialisering) 3.VGS etter sommeren. Jeg har nylig fått diagnosene Asperger og ADD (jeg er 19 år gammel). Har ganske store problemer med å bli ferdig med prosjekt, stiler og presentasjoner. Har jeg rett på noe ekstra hjelp? Jeg ble nettopp diagnosert så jeg er ganske ny når det gjelder slike ting og vet ikke helt hvem jeg skal gå til. Takk for svar :)

Anonymkode: 48fca...ef0

Vanskelig dette, men hva hindrer deg å bli ferdig ? Hva slags behovet har du ? Må du nødvendigvis fullføre dette ? Og hva er målet ditt etter skolen ? Jeg bare spør, fordi jeg kjenner til mange som står på uten å tenke over  hvem gjør jeg dette for, og hvorfor er dette viktig for meg å fullføre ?  Er dette noe jeg selv ønsker å bli ferdig med, slik at jeg kan se frem til en jobb jeg ønsker meg ? Her også tenkt på om disse problemer er noe som spesielt har oppstått ette du fikk diagnosene ? Med andre ord at du føler at diagnosene får deg også til å tenke på at du trenger mer ekstra hjelp  ? Egentlig så er jo du den samme som før, så hva har vært problemene tidligere ved skolegangene  , før du fikk diagnosene ?

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

 Jeg synes det er litt påfallende at de som har utredet deg ikke kommer med forslag til hvordan de kan tilrettelegge best mulig. Kan jo hende det å få diangosen egentlig ble en forklaring på saker som har vært vanskelige opp igjennom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2018 den 15.02, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg skal begynne på ordinær (allmenn fag/studiespesialisering) 3.VGS etter sommeren. Jeg har nylig fått diagnosene Asperger og ADD (jeg er 19 år gammel). Har ganske store problemer med å bli ferdig med prosjekt, stiler og presentasjoner. Har jeg rett på noe ekstra hjelp? Jeg ble nettopp diagnosert så jeg er ganske ny når det gjelder slike ting og vet ikke helt hvem jeg skal gå til. Takk for svar :)

Anonymkode: 48fca...ef0

Du har krav på IOP (Individuell Opplæringsplan). Det vil si at du har krav på tilrettelagt undervisning som skal hjelpe deg med å kunne gjennomføre undervisning og skole. 

Jeg kjenner ei 19 år gammel jente med asperger, som hadde alternativ opplæringsarena både på ungdomsskolen og på videregående. Hun fikk gå på skole med færre elever, både på ungdomsskolen og videregående. Eneundervisning er nok ikke så enkelt å få til, men å få være i en liten gruppe med elever som også sliter med noe av det samme, er nok mer realistisk.

Aller først ville jeg ha snakket med de som utredet deg, så fastlegen. Noen av disse bør jo vite hvordan det skal gåes fram for å hjelpe deg. Forhåpentligvis tar de kontakt med rådgiver på skolen og evt. andre (eks. helsesøster, psykolog/ppt), så kan dere ha et samarbeidsmøte hvor dere kommer fram til hva som er best for akkurat deg.

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, anbr42 skrev:

Du har krav på IOP (Individuell Opplæringsplan). Det vil si at du har krav på tilrettelagt undervisning som skal hjelpe deg med å kunne gjennomføre undervisning og skole. 

Jeg kjenner ei 19 år gammel jente med asperger, som hadde alternativ opplæringsarena både på ungdomsskolen og på videregående. Hun fikk gå på skole med færre elever, både på ungdomsskolen og videregående. Eneundervisning er nok ikke så enkelt å få til, men å få være i en liten gruppe med elever som også sliter med noe av det samme, er nok mer realistisk.

Aller først ville jeg ha snakket med de som utredet deg, så fastlegen. Noen av disse bør jo vite hvordan det skal gåes fram for å hjelpe deg. Forhåpentligvis tar de kontakt med rådgiver på skolen og evt. andre (eks. helsesøster, psykolog/ppt), så kan dere ha et samarbeidsmøte hvor dere kommer fram til hva som er best for akkurat deg.

Lykke til! 

Diagnoser i seg selv, gir ikke rett på IOP. Det er graden av skolerelaterte vansker, dvs. funksjonsnivå, som kan gi rett til IOP og annen hjelp. Det at trådstarter er klar til å starte på tredje året på studiespesialisering, tyder på at de skolerelaterte vanskene ikke er så omfattende. Jeg tror det kan være viktig å ha realistiske forventninger mht. hvor mye tilrettelegging skolen finner rimelig å organisere. 

Anonymkode: 461a0...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Det kan jo hende du kan få hjelp til å sette opp en mer detaljert arbeidsplan for hjemmearbeidet ditt. Det burde ikke være så veldig ressurskrevende for skolen. Den videregående skolen som min sønn og bonussønn går på er veldig greie med å tilrettelegge for elevene, også de som ikke har IOP, men som har diagnoser som gjør at de sliter med å følge opp en del ting. Men sånt varierer kanskje. Uansett så bør du ta det opp med skolen, det vil si rådgiver og kontaktlærer så fort som mulig, og da kan de kontakte PPT og få til noe i samarbeid med dem. Det er ikke sikkert at det er så veldig store tiltak som skal til for at du kan få mer orden på innleveringene. Det siste skoleåret er jo kjempeviktig, så det er bra å få tatt tak i det så fort som mulig.

Og det å ikke holde tidsfrister og nedprioritere hjemmearbeid til det er for seint er veldig vanlig for de som har sånne diagnoser, så det er neppe et ukjent problem for skolen. De har kanskje en del smarte grep på lager som de har sett fungerer for andre elever. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...