Gå til innhold

Tannpiiiine


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vet ikke om dette kan kategoriseres under termen psykiatri men jeg kjenner meg så redd for å oppsøke tannlege.

Etter flere år med en del psykisk smerte ( depresjon bl a) har ikke tannlegebesøk vært «prioritert»...Det har medført et skikkelig forfall og nå verker det i tenner hist og her og tannkjøtt er rødt / hovent. Frykter periodentitt . Mine medisiner medfører såkalt munntørrhet ( lamictal / wellbutrin)så mulig medvirkende årsak til at det har ekskalert. Halvgjort rotfylling og annen elende.

Men : så redd for å miste pusten i tannlegestolen noe jeg følte en opplevelse av  nest sist. Og hva sier tannlegen når du har vondt i «alle tennene « ..

Har pusset morgen / kveld , men likevel gått rett vest med « forholdene « inni munnen . Tenker jeg begynner å få litt vondt i halsen , så redd en betennelse i munnen kan gå nedover i halsen og påvirke åndedrettet , medføre blodforgiftning osb ... Bør kanskje ta sjansen . Bør ikke være engstelig for represalie av tannlegen heller kanskje, men må de vite medikament ? Vet nok hva fornuft tilsier .

Merkelig , men en gang har jeg oppsøkt tannlegen etter det med pusten . Da var jeg tøff og droppet bedøvelse , var i en periode jeg ville være tøff og utfordre smerteterskel, ikke der nå😒

 

Anonymkode: 79e78...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Oppsøk en tannlege som er god på tannlegeskrekk, ofte annonsert på nettsiden deres. 

Anonymkode: 162d6...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Stakkars deg, det er ikke noe godt å ha det slikt. Jeg hadde det slik før. Løsningen ble å ta verketanna med tang, med en masse vival innabords hos tannlegen. Så begynte jeg hos en som var spesialist i odontofobi (tannlegeskrekk), det finnes flere tannleger som jobber mye og har interesse for  å behandle folk med tannlegeskrekk. 

 

Ellers hvis du tåler Ibux er det den reseptfrie som funker best på tannpine. Da jeg slet med tannpine og tannlegeskrekk fikk jeg tilbud om antibiotika, for å slippe verken også.

 

Gjør ett søk på odontofobi på google, så finner du mange ressurser. For meg så ble et suksess, jeg går nå til tannlegen regelmessig, og kan smile bredere.

 

 

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vent med tannlegebesøk. Jeg hadde det som deg og nå har jeg parodontitis. Med en god tannlege kan du bli kvitt angsten. Det tar litt tid og du må tvinge deg. Jeg er fortsatt litt redd og er helt stiv i kroppen. Jeg sa det til tannlegen at jeg har tannlegeskrekk og det er ingen stor sak nå. Får godt bedøvelse. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Det virker som du absolutt trenger tannbehandling. Jeg vet ikke hvor i landet du bor, for det er jo forskjell på tilgangen til tannleger. Noen er spesialister på å behandle de som har tannlegeskrekk, men jeg tror mange "vanlige" tannleger også¨vil være svært hensynsfulle om man forteller at man har sterk angst. Det går an å begynne helt forsiktig, be om en time til bare å få snakke med tannlegen, slik at dere kan legge en plan. Du kan sjekke ut på legelisten.no hvor det også ligger vurderinger av tannleger. 

Om ikke annet, så burde det være helt greit for en fastlege å skrive ut beroligende medisin til formålet. På sikt tenker jeg at den bekymringen og smerten du bærer på nå, vil være like plagsom som angsten for å gå til en tannlege å få vite hvordan ståa er. Mange blir faktisk lettet etter å ha gjort det. Siden plagene dine sannsynligvis kommer av medisinbivirkninger, har du kanskje rett til å få dekket behandlingen. Tannlegen vurderer dette, og søker.

Til slutt kan jeg jo nevne at jeg selv har alvorlig gynekologskrekk. Fastlegen min skrev om det i henvisningen, så da jeg kom til gynekologen, brukte vi heldigvis første timen på å bli litt kjent med hverandre. Hun var veldig opptatt av at dette skulle skje i mitt tempo, og fortalte at de dessverre nesten daglig så pasienter med overgrepstraumer. For meg var det en kjempetrygghet å vite, selv om det var en trist sak å høre.. Jeg fikk prøve å sitte i undersøkelsesstolen med klær på så jeg var litt mer fysisk forberedt. Så jeg tenker at en tannlege sikkert kan være vel så omtenksom :)

Hvis du har mye smerter og Ibux kanskje funker dårlig, kan du prøve Voltarol som er litt kraftigere. Legen din kan evt. skrive resept på større forpakninger om du skulle trenge det (dette forutsatt at du  tåler den type medikamenter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...