Gå til innhold

Ikke HPV virus dersom en ikke har livmor/hals


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg er nylig gått inn i et nytt forhold, og ønsker at min partner skal teste seg for kjønnsykdommer før vi skal ha sex (vi er lesbiske). Min nye kjæreste har operert bort livmoren i forbindelse med et keisersnitt som gikk galt, og har derfor ingen livmorhals/munn.

Hennes lege/gyn mener hun derfor ikke trenger å teste seg for HPV viruset(den typen som kan føre til kreft), men jeg mener hun likevel kan ha det i slimhinnene i skjeden, og smitte meg? Jeg vet selvsagt at hun ikke kan få livmorhalskreft av dette viruset, men kan hun gi det videre til meg? Og hvordan smitter hpv viruset,- kan en bli smittet på kjønnsleppene også kan det krype opp til livmormunnen, eller må det være direkte kontakt mellom viruset og livmormunnen (f.eks via en dildo hun har brukt før meg eller at hun har det på fingrene)?

Hvor lenge lever dette viruset utenfor kroppen?(kan en bli smittet via håndkler, gjenstander med utflod på etc).

Jeg har selvagt også testet meg for kjønnsykdommer for hennes del.

På forhånd takk for svar. 

Anonymkode: 788f9...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Mange, kanskje så mye som 80%; blir infisert med HPV i ung alder når de blir seksuelt aktive med skiftende partnere. Hos de fleste forsvinner virus av seg selv, men hos noen persisterer det og kan påvirke livmorhalsens slimhinne med celleforandringer som hos noen kan utvikle seg til livmorhalskreft.

Det sjekkes ikke for HPV isolert sett, men bare i forbindelse med celleprøven, spesielt hvis det er celleforandringer. Man tester kvinner mellom 25 og 70 år med celleprøve hvert 3.år. Rutiner for celleprøve er under forandring.

Jeg håper at det var svar på dine spørsmål.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Jeg vet at viruset er svært vanlig. Lurte imidlertid på om hennes lege kunne si hun ikke hadde hpv kun bassert på at hun ikke lenger har livmor og livmorhals?Jeg mener hun kan ha det i skjedeveggene. Jeg selv ba om en egen hpv test da jg tok siste celleprøve. Lurer også på smittemåte som beskrevet over,- må det direkte kontaktsmitte til eller kan viruset krype fra feks yttre kjønnslepper og opp til livmormunnen?

Anonymkode: 788f9...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Smitte med HPV er ved direkte kontakt. Jeg har ikke hørt om HPV i skjeden, men HPV-forandringer kan forekomme i det ytre kjønnsorgan (vulva). Hvis du er meget engstelig for HPV smitte, vil jeg foreslå at du blir vaksinert. Det er vist effekt ev vaksine helt opp til 45 års alderen.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...