Gå til innhold

Ultralyd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan man se «like bra» ved ultralyd på eggstokkene, gjennom skjeden og utenpå magen? Jeg tenker spesielt på cyster. Er det det samme med ultralyd gjennom endetarmsåpningen?

Anonymkode: 1e866...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det enkleste er å vurdere gjennom skjeden, men det er også mulig fra magen, ved utvendig undersøkelse fra underlivet og fra endetarmen.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Jeg har vært hos gynekolog og tatt fra endetarmen, hun sa at det så ut som cyster men hun virket litt usikker og sa jeg kunne komme tilbake senere og ta gjennom skjeden fordi det er lettere å se. Men jeg ønsker ikke å ta gjennom skjeden, derfor lurer jeg på om det hadde vært bedre å ta på magen (de hadde ikke utstyr til det, men kanskje på sykehuset eller annen gynekolog?). Jeg vil gjerne bli sikker på on det faktisk er cyster der eller ikke, om det er mange osv.

Anonymkode: 1e866...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du har fortsatt ikke opplyst din alder, så det er vanskelig å gi deg råd. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

I din alder er cyster under 4 cm helt vanlige, og de kan ses ved ultralyd gjennom magen. Hva var grunnen til at du fikk utført ultralyd av underlivet?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skulle sjekke om jeg hadde PCOS, siden jeg har mye hårvekst. Men hadde normale hormonprøver og testosteron, og regelmessig menstruasjon. Det eneste var hårveksten og det er flere i min familie som har mye hår, derfor ble jeg usikker og ville sjekke igjen. 

 

Anonymkode: 1e866...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men når du sier helt vanlig, betyr det at de vil forsvinne av selv etter hvert, eller at det ikke skader å ha dem eller? 

Anonymkode: 1e866...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er egentlig ikke cyster man har ved PCOS, det er eggsekker som er under 1 cm. 20% av alle kvinner har eggstokker med småcyster, og de betyr ikke noe. Jeg kan ikke se at det har noen betydning å påvise eggsekker hos deg, i og med at du har normale menstruasjoner og normale hormonprøver. Da har du ikke PCOS.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, nå ble jeg lettet! Men jeg lurer på en ting: jeg har også mye menssmerter, kan det ha noe med disse eggposene å gjøre? 

Anonymkode: 1e866...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker

Beklager veldig sent svar. Vet ikke helt, hun var litt usikker og sa hun skulle undersøke en gang til.. men du sa at man kunne se det gjennom tarmen og, så hun hadde kanskje ikke sett så mye annet gjennom sjeden (?)

Men tusen takk for svar, setter pris på at du svarte så raskt og flere ganger! 

Anonymkode: 1e866...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...