Gå til innhold

Hormonplaster og hårtap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg startet med Estalis for vel 5 1/2 mnd siden og det fungerer veldig bra bortsett fra at jeg for en mnd tid siden merket at jeg mistet mye hår. Ser at spesielt luggen er blitt veldig tynn og ser at det ligger hår overalt. Kan håravfallet stagnere om jeg fortsetter på Estalis og kan håret komme tilbake om jeg slutter? Tenker du at jeg bør gå over til Estradot og feks Provena hver 3. mnd? Kan jeg i så fall miste hår pga Provena hver 3. mnd? 

Anonymkode: 48b39...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Estalis inneholder østrogen som hjelper mot hetetokter, og det inneholder gestagen for å beskytte livmorslimhinnen mot uheldig vekst. Gestagenet er noretisteron som har en liten 'mannlig effekt'. Noen få kvinner kan reagerer med hårtap, men det er en meget sjelden bivirkning. Du kan endre behandlingen til ren østrogenplaster (Estradot 50 mikrog /dag) og i stedet få gestagen tilført i form av:

  • hormonspiral (med gestagenet levonorgestrel)
  • provera  (medroxy progesteron acetat) 10 mg daglig i 14 dager hver 3.måned 
  • utrogestan (ren progesteron 200 mg daglig i 14 dager hver 3.måned). Legen må søke om godkjenningsfritak

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar. Jeg har tidligere mistet mye hår ved bruk av hormonspiral og måtte fjerne denne. Dette var for 13 år siden da jeg var 42, og før overgangsalder slik at jeg da ikke brukte østrogen plaster. Vil det kunne bli hårtap ved bruk av provera  og utrogestan også? Er utrogestan å foretrekke på noen måte? Håper på svar da jeg svært gjerne vil finne en løsning som fungerer og som gir minst mulig risiko for bivirkninger, både alvorlige, og dette med hårtap som er fortvilende.

Anonymkode: 48b39...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Utrogestan er nok det beste. Jeg tror du må be om henvisning til gynekolog som har mer erfaring enn fastlegen. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...