Gå til innhold

Menstruasjon, tampong


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg plages av at jeg tror sjeden min er for trang. Til vanlig bruker jeg bild i forbindelse med menstruasjon og synes dette er helt ok, men noen ganger (særlig nå på sommeren) hadde det vært greit med tampong. Problemet mitt er at jeg ikke får den ordentlig inn, og det er heller ikke helt smertefritt. Jeg bruker god tid, og står/sitter i en stilling hvor jeg slapper best mulig av. Bruker minste str, og det skal ikke mye hopp og sprett til før den kommer ut igjen, selv om jegvtror at jeg har dyttet inn tampongen så langt den kommer (kan ikke føle den på utsiden av skjeden, men må litt inn) . 

Jeg har tidligere prøvd samleie, men det har ikke fungert, fordi jeg er for 'stram' . Kan også legge til at ved GU må legen bruke kun en finger fordi det er for smertefullt med to. 

Finnes der noe som gjør at jeg kan trene meg til at det ikke er så stramt der nede? Finnes det noe håp? Er det 'vanlig' at tampongen kommer utigjen dersom man er stram? 

Hilsen jente 35

Anonymkode: 8b4a7...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du er 35 år? jeg går ut fra at du ikke har født?

Normalt er skjeden tøyelig og kan utvides etter behov. Et fosterhoved er ca 10 cm i diameter ved fødselen. Man kan ikke trene seg opp, men skjeden kan blokkes opp med plaststaver i ulik størrelse. Det kan være nødvendig etter f.eks. strålebehandling.

Du bør få utført gynekologisk undersøkelse ved spesialist for å se om det er noe unormalt ved skjeden. Det kan være to-deling av skjeden både på langs og på tvers.

Har du forsøkt å bruke Tampax med innføringshylse? Det kan gjøre det enklere å få tampongen dypt nok inn i skjeden. En tampong som ikke kommer helt i inn kan gi ubehag og lettere komme ut.

Vennlig hilsen Mette

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar. Ja, jeg er 35 - og synes det nesten er ekkelt å ikke kunne greie å sette inn e tampong. 

Med tanke på todelt livmor, er ikke derte noe legen ville ha oppdaget ved celleprøve? 

Anonymkode: 8b4a7...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det var ikke snakk om todelt livmor, men skjede. Det ville sannsynligvis ha vært oppdaget ved celleprøve, ja. Likevel synes jeg at du bli vurdert av gynekolog.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...