Gå til innhold

Gravid med kronisk hypertensjon


Anonym førstegangsmamma

Anbefalte innlegg

Anonym førstegangsmamma

Hei! Jeg har nettopp blitt gravid for første gang, og har slitt med ekstremt høyt blodtrykk i noen år... De medisinene jeg brukte tidligere skulle visstnok være svært farlige å bruke som gravid (atacand og norvasc) - likevel fant jeg ikke ut av graviditeten før i uke 6, og brukte derfor disse medisinene til da (graviditeten var ikke planlagt..). Da jeg oppdaget graviditeten ble jeg satt på en ny medisin: trandate. Jeg er for øyeblikket full i bekymringer og hadde satt stor pris på noen svar/råd!

  • Kan blodtrykksmedisinen jeg brukte i starten ha skadet fosteret på noen måte?
  • Er trandate en trygg medisin for både meg og foster - eller hva er i så fall risikoen?
  • Er det stor sjanse for at jeg vil få svangerskapsforgiftning (dette er min største frykt...)? Er det noe jeg kan gjøre for å forebygge svangerskapsforgiftning?
  • Jeg skal mest sannsynlig på en tidlig ultralyd - er det mulig å finne ut om missdannelser hos foster her?

Hilsen en ellers sunn og frisk 22 åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Etter thalidomid-skadene for mer enn 50 år siden er man blitt uhyre forsiktig med å skrive ut legemidler til gravide kvinner. Generelt sett er det meget få legemidler som kan medføre fosterskade, og det opplyses ved utskriving av resept og at den kvinnelige bruker må ha sikker prevensjon. Nye legemidler testes først på dyr i store doser for å se mulig fosterskade, men man kan selvsagt ikke foreta tilsvarende studier på gravide kvinner. Her må man forholde seg til rapporter som senere kan komme til bivirkningsnemndene. Nedenfor er hentet fra Felleskatalogen ang de aktuelle legemidler og graviditet. Det som er skrevet med kursiv er hentet fra dansk legemiddelinformasjon.

I parentes står når legemidlet ble registrert første gang i Norge. Jo eldre legemidlet er, jo mer informasjon har man om mulige bivirkninger.

Noen misdannelser kan ses ved tidlig ultralyd, men ikke alle

Det vil være lurt å få henvisning til fødeavdelingen med hensyn til videre behandling. Jeg kan ikke uttale meg om din risiko for svangerskapsforgiftning, det avhenger av mange faktorer.

Du er ung og det er et godt utgangspunkt. Dette kommer sikkert til å gå bra. Lykke til. Vennlig hilsen Mette

 

Atacand. (1999)

Graviditet: Epidemiologiske avgjørende bevis vedrørende risiko for teratogenisitet (fosterskade) etter eksponering i 1. trimester er ikke funnet, men en liten økning i risiko kan ikke utelukkes.

Der er meget begrænsede data for angiotensin II-antagonister. Der er beskrevet oligohydramnios (lite fostervann), anuri, væksthæmning og neonatal hypotension (lav t blodtrykk etter fødselen), specielt ved eksponering i 2. og 3. trimester.

Ved konstateret graviditet under en eksisterende behandling med ACE-hæmmere i 1. trimester giver dette ikke anledning til bekymring for en øget risiko for uønsket fosterpåvirkning sammenlignet med ubehandlet hypertension

Norvasc (1990)

Graviditet: Sikkerhet ved bruk under graviditet er ikke fastslått. I dyrestudier er det sett reproduksjonstoksisitet ved høye doser. Bruk under graviditet anbefales bare hvis det ikke finnes et tryggere alternativ, og når sykdommen i seg selv utgjør en større risiko for moren og fosteret.

Der er data for under 100 1. trimester-eksponerede uden tegn på overhyppighed af uønsket fosterpåvirkning

Trandate (1982)

Graviditet: Basert på human erfaring fra graviditet forventes det ikke at labetalol (trandate) øker risikoen for medfødte misdannelser. Dyrestudier indikerer ikke teratogen effekt.

Anbefales: labetalol 100 mg 3 gange dgl. stigende til 300 mg 4 gange dgl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...