Gå til innhold

Differensialdiagnose, depresjon, verktøy

Villanda

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hmmm. Hvile hjelper ikke. Jeg blir verre av å hvile, tror jeg. Men spørsmålet er hvorvidt jeg klarer å hvile da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Ja. Hvile 😀

Hvor lenge, etter et år med hardkjør? Eller et halvt. Hvilt mye siste halvår egentlig, vært mye  sykmeldt. Vellykket behandla for depresjon (Eller slitenhet?) fra slutten av februar til midten(?) av mai (beh. strakk seg ut pga opphold i påske og pga. syke barn). Følte meg uthvilt og bra noen uker. Så er slitenheten/blandingstilstand(?)/deoresjon(?) tilbake. 

Jeg har problem med å stole på at jeg bare er sliten.

Ingen andre verktøy? Noe ved depresjon man ikke ser ved slitenhet f.e.? Er det noen gradsforskjeller?

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Villanda skrev:

Hvor lenge, etter et år med hardkjør? Eller et halvt. Hvilt mye siste halvår egentlig, vært mye  sykmeldt. Vellykket behandla for depresjon (Eller slitenhet?) fra slutten av februar til midten(?) av mai (beh. strakk seg ut pga opphold i påske og pga. syke barn). Følte meg uthvilt og bra noen uker. Så er slitenheten/blandingstilstand(?)/deoresjon(?) tilbake. 

Jeg har problem med å stole på at jeg bare er sliten del  om jeg ser at jeg har grunn å være det. Kan man utelukke depresjon når man har grunn til å være sliten?

Ingen andre verktøy? Noe ved depresjon man ikke ser ved slitenhet f.e.? Er det noen gradsforskjeller?

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Initiativløshet, økt trøttbarhet, økt søvn er felles.

Anhedoni, nedsatt søvn, nedsatt matlyst, pessimisme, urimelig skyldfølelse, sterkt redusert selvfølelse er ikke typisk for slitenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, kupton skrev:

Initiativløshet, økt trøttbarhet, økt søvn er felles.

Anhedoni, nedsatt søvn, nedsatt matlyst, pessimisme, urimelig skyldfølelse, sterkt redusert selvfølelse er ikke typisk for slitenhet.

Ok. Så med initiativløshet, økt trøttbarhet, anhedoni, pessimisme,  skyldfølelse (usikker på om rimelig eller urimelig), skår på mellom 20 og 27 på bdi (flere punkt jeg var usikker) taler det for depresjon? Begynte (igjen) for noen uker siden, tre-fire tror jeg.  Har dog hatt noen hypomane (tror jeg) tendenser innimellom, som en blandingstilstand i et par dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...