Gå til innhold

Ta zikatest i uke 12?


Myopi

Anbefalte innlegg

Hei. 

Bakgrunnsinfo: Var på reise i zikaområde (mexico/peru) i september/oktober, ventet 6mnd med å ha ubeskyttet sex, ble gravid i mai.

 

Har tatt forhåndsregler, men når samboer tok opp temaet hos jordmor ble jeg brått usikker om jeg burde ha tatt test før, og om det er noen grunn til å ta test nå? (Pga sommerferie har jeg ikke mulighet å reise til lege før uke 31), bør jeg bestille time for å roe nervene?...

Er i uke 12 nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Se nedenstående veiledning. Det har altså gått mer enn seks måneder fra hjemkomst  til du ble gravid. Så det er ikke grunn til testing.

Vennlig hilsen Mette

 

Testing

Testing for zikaviruset skal gjøres hos fastlegen og kan være aktuelt i følgende situasjoner:

  • Personer som har vært i zikaområder og utvikler symptomer på zikafeber, Guillain-Barrés syndrom eller andre nevrologiske komplikasjoner.

  • Gravide som har oppholdt seg i land med zikavirus eller har blitt gravid under oppholdet. Testing anbefales uavhengig av symptomer eller ikke.

  • Menn som har oppholdt seg i land med zikavirus og har en gravid seksualpartner, og hvor det er vanskelig å bruke kondom eller avstå fra seksuell aktivitet under hele graviditeten.

  • Kvinner eller par som har oppholdt seg i zikaområder og planlegger snarlig graviditet og ikke kan vente med graviditet i den anbefalte perioden etter hjemkomst

Kvinner som har oppholdt seg i landet bør vente 8 uker etter hjemkomst før de blir gravide. Dersom mannen har oppholdt seg i områder med zikaforekomst bør paret vente 6 måneder før graviditet. Dersom paret ikke kan vente kan test tilbys tidligst 4 uker etter hjemkomst. Kondom bør brukes fram til testresultat foreligger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...