Gå til innhold

Sobril og bilkjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Finner bare ut at grensen er på 20 mg daglig, men hvor lang ventetid er det etter inntak?.

Anonymkode: 1f680...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har forstått dette slik:

Hvis du bruker Sobril fast (daglig), kan du kjøre når som helst etter inntak forutsatt at du består den testen som alle skal gjennom før de kjører: "Er jeg nå en trygg bilkjører på den strekningen jeg har planlagt å kjøre?"

Hvis du bruker Sobril "ved behov", kan virkningen like etter innta være større enn hos faste brukere. Om en venter tilsvarende en halveringstid (10-15timer) bør en helt klart være på den sikre side. Maxkonsentrasjon i blodet finnes mellom 2 og 4 timer etter inntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, kupton skrev:

Jeg har forstått dette slik:

Hvis du bruker Sobril fast (daglig), kan du kjøre når som helst etter inntak forutsatt at du består den testen som alle skal gjennom før de kjører: "Er jeg nå en trygg bilkjører på den strekningen jeg har planlagt å kjøre?"

Hvis du bruker Sobril "ved behov", kan virkningen like etter innta være større enn hos faste brukere. Om en venter tilsvarende en halveringstid (10-15timer) bør en helt klart være på den sikre side. Maxkonsentrasjon i blodet finnes mellom 2 og 4 timer etter inntak.

Disse "nye" reglene skulle jo gjøre det så enkelt, men er jo blitt stikk motsatt.

Slik jeg forsto det skulle de gjøre at det ikke var noe rom for hverken skjønn eller tolkning, men er jo akkurat det som er blitt resultatet.

Så hvis man f.eks bruker Sobril annenhver dag da er det ikke fast? og hvorfor kan man ikke bruke 0.5mg Rivotril fast, 0.5mg Rivotril tilsvarer jo 5mg Valium eller 20mg Sobril som er tillatt. Blir jo det samme som å ha forskjellige promillegrenser ved vin og øl.

Anonymkode: 1f680...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppmerksomhet, konsentrasjon og reaksjonsevne er det sentrale når en skal vurdere medisiner og bilkjøring.

Siden en bestemt dose av et medikament kan gi helt ulik effekt hos en fast bruker og en jomfruelig bruker, kan en ikke forvente faste regler uten at skjønn skal inn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...